Hur fan kopplar man ut signalen för bilbältesvarning!?

bmwe91
9 februari 2021 · 30 Inlägg

Har en bmw 325 från 07. Det är så att bilbältessignalen tjuter alltid i början i 3-5min. det börjar gå mig på nerverna eftersom jag inte heller kan "tysta" den genom att ta på mig bältet då jag inte har något. Undrar om någon vet hur man kopplar ut ljudet. mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2021 · 17 386 Inlägg

Inget bälte i bilen? Tja, då får du ju inte köra ändå. Problemet löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2021 · 13 674 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inget bälte i bilen? Tja, då får du ju inte köra ändå. Problemet löst.

ja det är rätt enkelt...   det är ju inte direkt så att bältet bara försvinner..smile
iaf aldrig hänt mig eller någon jag känner.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 februari 2021 · 14 007 Inlägg

Hur går det på besiktningen då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
9 februari 2021 · 26 113 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inget bälte i bilen? Tja, då får du ju inte köra ändå. Problemet löst.

Det enda rätta, och det enda tips som också bör trilla in.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
bmwe91
9 februari 2021 · 30 Inlägg

Jo jag vet att det är lag på fegsnöre och att besiktningen inte godkänner utan, men är det någon som vet hur man kopplar ut ljudet? Lär lösa något provisoriskt tills besiktningen.

KolGruvan
9 februari 2021 · 1 450 Inlägg

https://youtu.be/b9yL5usLFgY

= samma sak med bilbälte,
Utan hjälm hade denna person förmodligen suttit i rullstol

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
bmwe91
9 februari 2021 · 30 Inlägg

Är det ingen som har svar på min faktiska fråga? Vet vad risken innebär att köra utan, i värsta fall lär jag få böter om farbror blå stoppar mig, men dom är inte onödigt dyra.

Myhran
9 februari 2021 · 452 Inlägg
Mack Forum- och sitemoderator
9 februari 2021 · 26 113 Inlägg

bmwe91 skrev:
Är det ingen som har svar på min faktiska fråga? Vet vad risken innebär att köra utan, i värsta fall lär jag få böter om farbror blå stoppar mig, men dom är inte onödigt dyra.

I värsta fall i en krock så dör du.
Böter är långt ifrån det "värsta".

Ärligt talat..det här är inget du bör få en fullösning på. Det är inget illa menat.
Lär dig använda bältet och problemet är löst.
Har du inget - montera ett!

Edit: Och jag vill samtidigt gratulera till er alla övriga som verkar hålla med. Det finns hopp om människan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Blixnabb
9 februari 2021 · 245 Inlägg

bmwe91 skrev:
Är det ingen som har svar på min faktiska fråga? Vet vad risken innebär att köra utan, i värsta fall lär jag få böter om farbror blå stoppar mig, men dom är inte onödigt dyra.

I bästa fall får du böter i värsta fall blir du helförlamad, du är inte odödlig även om man (även jag) tror det när man är ung, mycket glad över bälten och all annan säkerhetsutrustning när jag blev påkörd, svenskt stål (Volvo) mot italienskt (Fiat) 1-0

bmwe91
9 februari 2021 · 30 Inlägg

Jag hade såklart använt mig utav bältet ifall jag hade, bytte inredning vid a-stolparna samt stolar. Inte orkat sätta fast bälten däremot. Därför tänkte jag att dehär skulle vara en provisorisk lösning bara.

Utmarks-Loke
9 februari 2021 · 5 814 Inlägg

Men du måste väl ha kvar bältet någonstans, löst? Bara lägg rullen i passagerarsätet och tryck i låsgrejen i bälteslåset så bilen tror bältet sitter på. Svårare är det väl inte? Annars får man koda bort varningen via OBD-porten, som visas i länk ovan.

bmwe91
9 februari 2021 · 30 Inlägg

Lär få koda, har ej kvar bälteshållaren eller bältet, allt är slängt. Har tänkt byta någon gång

Utmarks-Loke
9 februari 2021 · 5 814 Inlägg

bmwe91 skrev:
Lär få koda, har ej kvar bälteshållaren eller bältet, allt är slängt. Har tänkt byta någon gång

neutral Fattar ingenting längre. Är det en krockad bil som var full med blod, eller varför kastade du grejerna? Även om det var en bil du byggde om för bankörning skulle du väl åtminstone behålla grejerna?

bmwe91
9 februari 2021 · 30 Inlägg

Varken krockad eller blodig, det är så att jag har beställt 6-punkts men strul vid leverans.

Lucif3r
10 februari 2021 · 2 183 Inlägg

6-punktsbälte är inte heller godkänt i trafiken... Eller rättare sagt, inget bälte förutom orginalbältet är godkänt i trafiken...

Sen bör du ju vara medveten om att bältet är en del av säkerhetsfuktionerna. en DEL av... Dvs, plockar du bort bältet(eller inte använder det) så förlorar du även säkerheten från resten av systemen. Vissa delar blir t om livsfarliga(airbag t ex).

Att du skiter i din egen säkerhet skiter jag fullständigt i, men tänk för fan på stackarn som får dig flygandes genom vindrutan.

fadret
10 februari 2021 · 1 125 Inlägg

Fattar inte hur f..n du tänker,du verkar villig till att offra ditt och andras liv,det låter som du inte har säkerhetsbälte alls i bilen,kan du offra passagerares liv också,så som du resonerar så borde du inte ens få ha körkort

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
uhlin
10 februari 2021 · 2 831 Inlägg

Man tar inte bort nåt som har med säkerhet att göra. Sätt tillbaka original grejerna och kör eller ställ bort bilen.

Bältena sitter där av en anledning, gissa varför tillverkarna sätter dit dessa?

viccoA
10 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Går utmärkt att ha 6-punktsbälte i bilen, men tänk på att du även behöver ha originalbältet kvar fungerande i bilen, samt använda originalbältet i trafiken. På bana kan du använda 6-punkten.
Kör inte runt utan bälte, det är bara löjligt. Släng aldrig en originaldel som behövs på bilen förrän du köpt utbytesdelen.

Senast redigerat av viccoA (10 februari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang