7805
Sök

Ansöka om liten regskylt

1 Inlägg
13 februari 2021
Trådstartare
Hej,

Jag har en Cadillac ATS som ser mycket bättre ut med små skyltar. Tyvärr fick jag böter häromdagen på 2500kr för det, så jag får väl ge transportstyrelsen ett försök, trots att jag lär få avslag på min ansökan.
(för övrigt hade jag en klisterskylt fram och en liten kopia bak).

Jag har läst att man behöver sakliga skäl till att få en sådan skylt, vad skulle det kunna vara för argument? Jag har suttit och försökt komma på något men kommer inte på något bra.

Någon som har något bra argument att ge?

Jag vet också att de kräver bilder på nuvarande originalskylt och utrymme, samt mått.
Senast redigerat av dcarlsson16 (15 februari 2021)

Vettemannen
13 februari 2021
dcarlsson16 skrev:
Hej,

Jag har en Cadillac ATS som ser mycket bättre ut med små skyltar. Tyvärr fick jag böter häromdagen på 2500kr för det, så jag får väl ge transportstyrelsen ett försök, trots att jag lär få avslag på min ansökan.
(för övrigt hade jag en klisterskylt fram och en liten kopia bak).

Jag har läst att man behöver sakliga skäl till att få en sådan skylt, vad skulle det kunna vara för argument? Jag har suttit och försökt komma på något men kommer inte på något bra.

Någon som har något bra argument att ge?

Jag vet också att de kräver bilder på nuvarande originalskylt och utrymme, samt mått. Jag kan slänga med ett par bilder så kan ni se hur det ser ut.

(PS. Hålen fram kommer att fixas)

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238807/238807-6750dd0653fcbee24857bbc06350fa84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238807/238807-0661921ae0c75fbbce6db85ba5bff7bf.jpg

De sakliga skälen kan ju vara att det inte får plats med en stor skylt där skylten ska sitta eftersom USA-skyltarna är i formatet små! Skylten i framrutan är ju inte heller tillåtet!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (13 februari 2021)

* Voff voff *
11 083 Inlägg
13 februari 2021
Högst sannolikt är det omöjligt i ditt fall då det finns plats för en normalstor skylt.

Transportstyrelsen skriver:

"Den lilla enradiga skylten (300 x 110 mm) får endast användas om skyltutrymmet inte medger att den ordinarie skylten får plats.

Du kan ansöka hos Transportstyrelsen om att få den mindre skylten, om du anser att det finns skäl för att din bil ska få ha en sådan. Ansökan ska vara skriftlig och skyltutrymmets mått ska framgå. Bifoga ett tydligt foto av skyltutrymmet tillsammans med den ordinarie skylten, där förhållandet mellan skylten och skyltutrymmet framgår.

Skicka ansökan via vårt kontaktformulär eller med post till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro
"

Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ylt/#14428
Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 360 Inlägg
13 februari 2021
Bak kan det väl inte få plats en EU skylt?

Då borde du kunna få godkänt för liten skylt bak. Sedan beställer du två bakskyltar och sätter en fram, inte helt lagligt men vet många gör så.

Vettemannen
13 februari 2021
Xebers76 skrev:
Bak kan det väl inte få plats en EU skylt?

Då borde du kunna få godkänt för liten skylt bak. Sedan beställer du två bakskyltar och sätter en fram, inte helt lagligt men vet många gör så.

Om jag ska vara ärlig så tror jag att det får plats med en stor skylt både fram och bak. Även de små USA-skyltarna har EU-märke på sig nuförtiden. Men jag tycker att man som bilägare ska kunna få välja vilken storlek man vill eftersom både de små och stora är godkända.

/Benny

Sök