Tänkte slänga upp en projekt tråd över min 245 som ska få lite kärlek å uppgraderingar! Dock har jag ägt den i 2år så rätt mkt är gjort men drar en snabb sammanfattning.
Satt å leta efter en rimlig projektbil sen dök det upp en annons på facebook.
Såg inte mycket ut för världen men bytte värmepaket å fjädrar sen blev det blanka papper!
Sen tyckte man b21an va lite slö så blev ett litet motorbyte,Hade en nyrenoverad 16v liggandes så tyckte den skulle platsa bra
Dock hade det lite bekymmer med att rymma fördelaren i blocket så den fick kortas ner en bit,Typ 5cm om jag minns rätt,Dock kunde man inte ställa tändningen riktigt då den stöp lite i termostathuset. Men det fick vara den då den starta å gick. Sen fick man slägga torpeden lite grann för att kunna lyfta dit toppen. Dock utan bränsle så bli det svår kört Fajs 48or blev lagom skulle dock köpt större nu i efterhand
17" alu fälgar införskaffades och samtidigt tappa den några fjädervarv Samt monterades ett träribb takräcke för lite extra stuk! Samt blev det en torsen monterad(Typ bästa jag gjort)
Cuefa skrev: Många såna här klenoder som förädlas nu känns det som! Vem kunde ha anat för 20-30 år sen att Volvo 200-serien skulle bli en samlarbil ^^
Får väl se vad som händer med denna nu då
Tro ingen hade trott att dom skulle bli så kult bilar som dom börjat bli! Planen är att göra den i ett gott bruks skick, Den gick som party skåp hos förra ägaren så finns lite pyssel
Lucif3r skrev: Hunden såg inte vidare imponerad ut, du får nog slänga i en turbo också
Nej Ser inte charmen med en turbo Inget slår ljudet av en sugis
Inte hänt så mkt i veckan,Men fått hem lite delar så kommer en update i helgen!
Mycket kul att ni vill följa detta! Det uppskattas! Dock måste jag bli bättre på att ta bilder
Målade motorytrymmet för några veckor,Samt bytte jag ut spolarbehållaren till en mindre för att det ska se lite bättre ut. Behållaren och pumpen är tagen från bakrutan. Får se hur det blir när allt är monterat
Fyndade även en fin splinsad för ett tag sedan som fick lite färg och snabb översyn invändigt,Enligt säljaren så ska den fin splinsade va en utbytes låda som legat sen 80 talet. Den va extremt fin invändigt! Glidskorna såg nästan nya ut! Den grova är bara målad och ska ses över när tid finnes.
Även bottendelen har fått färg och börjat montering av lite saker för att se hur remmarna linjerar. Blev såklart en skf vattenpump samt glyco lager och mahle kolvringar. Packningarna blir givetvis elring. Lärt mig den hårda vägen att billiga packningar är skit Ska riva ut veven nån dag framöver och hona loppen
Fyndade även aq171 kolvar på ebay för 2000kr med frakt. Dock verka den motor stått vattenfylld ett tag då kolvringarna rostat fast vilket slutade med att en kolv gick sönder lite Ramla även in en vevaxel till motorn
Slänger även in en bild på förgasarna! Dessa har gått 4 år utan översyn vilket är sinnesjukt då det är kina kopiorna av weber!
Börja även med ett bussningsbyte av främre bussningarna i bärarmarna bak. Dom gamla bussningarna va från 85 så är nog på tiden att dom byts Pressa bara ur bussningarna samt slipade jag ner dom å grunda dom,Resten få bli morgondagens bekymmer
Då va det dags för en liten update igen! Blev inte så mkt gjort under veckan.
Pressade i bussningarna samt bytte jag ut fjädrarna bak till husvagnsfjädrar då den varit på tok för mjuk bak tidigare så vi nu för man se om dom bli succe eller en total flop
Sista biten är alltid bökig men använder man en pelare som mothåll så gick det extremt smidigt Lyckades även kapa fjädrarna till lyckad nivå men återstår att se om den kommer sjunka lite mer efter att man kört den lite.
Gav även en startmotor lite färg så den ser lite piggare ut,Bara hoppas den fungerar
Sen råka jag även köpa en till 240, Den ska nog byta sina dörrar och skärmar med 245an eftersom jag är på jakt efter fräscha till den. Den ser fräschare ut på bild än vad den är! Den har nog gått som isbil så rätt knölig där bak samt har den brunnit lite invändigt. Men kan nog bli en bra busbil efter man är klar med 245an Fyndade även en komplett sats r sport dämpare på tradera
En liten bild på dämparna Bli nog glt dämpare på 245an eftersom r sport dämparna är så hårda
Störde mig på färgen som va på bakdämparna så putsa lite på dom
Sen börja jag riva ur den gamla veven ur blocket,Blev extremt överraskad över hur fina ram lagrena var efter 2 års buskörning
Blev inte så mkt bilder på monteringen av den nya Men det va sjukt kul att få börja montera ihop motorn igen! Monterade även en ny bröstkåpa. Samt insåg jag att jag behöver köpa mer färg för att fylla i det jag missade där fram
Planen nu är att göra en ny motorhärva så man slipper kladda runt med en 40 år gammal Samt bygga nya coilsben fram!
Cuefa skrev: Inte alls dumt med nya kablar - det underlättar en hel del!
Helt klart! Blev som natt och dag
Beställde en massa kablar och kontaktstycke,Blev en dtm kontakt dock beställde jag en mindre då jag insåg att jag inte behöver ha en sån stor kontakt Valde 1mm kabel till givarna och en 2,5mm till soloniden. Detta är då min första riktiga härva jag gör,Så har inga höga förväntningar Samt for jag på våran billjuds butik och kompletterade med dom sista kablarna! Slank även ner en bättre avbitare
Så här i efterhand känns det som jag valde en överdrivet grov kabel mellan generator å startmotor. Orginalet är typ 10-16mm jag valde en 35mm Började med delen mellan generator/startmotor,Tog sin lilla tid när man va lite överdrivet noga. Sen hade jag ingen värmepistol så fick köra med gasol
Sen började med andra delen från startmotorn till torpeden. Rätt skönt att man knappt har några givare Tar dock betyldigt mer tid än vad man tror. Avslutade med att linda nån tyg tejp för göra det lite snyggare i ändarna. Satt även dit triggerskivan för att se att allt fick plats bakom den.
Avslutade gårdagen med att se över handbromsen då den bara låst ena sidan. Rev isär den sida som inte fungerade och fann inget fel, så kröp under och upptäckte att ena vajern åkt in en bit i i genomföringen så drog ut den och då funkade allt igen.
Beställde coiloverhylsor för att bygga om fjäderbenen men dom va slut i lager och förväntad leverans tid va 1,5-2 veckor så bli ett litet uppehåll nu i väntan på dom
Rätt verktyg är halva jobbet 👍 Det enda jag gör i el-väg är typ extraljus och möjligen lite stereo, men jag har ändå skaffat en ordentlig skalare och krimptång, det gör livet SÅ mycket enklare bara.
Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
MickeEng skrev: Fint jobb du gör, kommer följas. Härligt att det läggs ner lite kärlek på dessa gamla trotjänare.
Tack Tack! Men dom är så charmiga
Cuefa skrev: Rätt verktyg är halva jobbet 👍 Det enda jag gör i el-väg är typ extraljus och möjligen lite stereo, men jag har ändå skaffat en ordentlig skalare och krimptång, det gör livet SÅ mycket enklare bara.
Instämmer till 110%. Rätt verktyg av bra kvalite är nästan ett måste. Bruka undvika el överlag. Men ville prova nå nytt
Beställde som sagt coiloverhylsor men dom va såklart slut i lager Men till slut kom dom! Ett fjäderben va iprincip klart för montering,Så började med det.Är ett jävla slipande dock.... Samt verka glt/rsport dämparnas muttrar va lite större än org dämparna så fick svarva av dom med rondellen så fjädern gick över
Blev riktigt nöjd över resultatet! Ska bara beställa hjälpfjädrar samt dra på lite 2k klarlack sen så är dom iprincip klar för montering.
Började med att plocka isär allt för att kunna slipa bort den värsta rosten. Sen är det bara att börja slipa Dock va detta betydligt mer rostskadad än det andra benet så inte riktigt nöjd med det så ska införskaffa ett till framöver
Andra benet är redo för svetsning sen är det bara smacka ihop allt
Ett extremt bra tips om man vill göra nåt sånt här är att skruva in en stötdämparmutter i toppen så man slipper göra den lite oval
Inte hänt så mkt sen sist utan mest väntat på saker i vanlig ordning Men väntan va helt klart värt det!
Fick hem mina bromsoksadapters. Laserskuren så blev riktigt fint Medans jag väntade på dessa så fick jag mina ok renoverade av pappa Nya kolvar och packningar sedan blev det nån 2k bromsoksfärg Känns mkt bra att få nyrenoverade ok fram så man kan spara lite pengar i soppaförbrukningen
Finjusterade lite med en rondell fast kan behövas tas lite mer insåg jag nu Fyller iallafall ut fälgarna lite mer än tidigare! Bara hoppas det fungera som jag tänkt nu
Även köpt nya rörbärarmar fram så passade på att byta bakre bussningen samt måla upp hållarna för dom,Drog även på lite färg på adaptarna.
Fick tag på ett par gamla universal dörrfack som bli perfekt för framtida planer
Dock är högtalaren som satt där i förmodligen från 70talet så fick bli montering av nåt nyare. Tänkte att det skulle va bolt on eftersom båda är 5,25 men ack så fel man hade. Men det löste sig med lite modifikation.
Här ser ni det lilla problemet jag stötte på. Den gamla hade sina hål lite längre in jämfört med den nya. Glömde dock ta bild på baksidan högtalargallret....
Borrde nya hål samt limmade jag fast skruvar där dom nya hålen var. Blev perfekt passform trots frihandande!
Visade sig sedan att den nya högtalren stöp i gallret så fick bli lite distansmuttrar så passade den över förväntan
Blev extremt nöjd med resultatet eftersom det fortfarande ser ut som den är från 70 talet!
Fick hem mina bärarmar och första man fick göra va att modifiera dom lite för bättre komfort/passform. Eftersom det är folkrace saker så är passform inte så prioriterat
Är bara en m12 skruv som svetsas fast på insidan sen ett rör över som distans. Röret som följde med va dels förstort för skruven och för litet för bussningen,Vilket resultera i småglapp/slitage. Men ett rör med bättre passform införskaffades och kapades i lämlig längd.
Sedan borrades 2 små hål i rörbiten för att förbereda för fast punktning
Drog åt hylsan för att den skulle hamna rätt innan jag punktade fast den.
Vips så var den klar för montering efter besiktning
Råka även köpa ett par 264 baklyktor till 75an jag ha stående. Fick dom rätt billigt tro jag Men dom är tonade å lite skabbiga
Fick hem dom i veckan, började med att ta bort toningen samt polera upp dom. Blev skaplig skillnad på dom!
Sen va det dags för sargerna, Dom va svart målad och thinner bet ej på färgen samt va dom rätt knottriga så blev att matta ner så mkt det gick sen drog jag på lite silver färg bara för att se hur det skulle bli.
Resultatet blev detta. Blev 1000x bättre än tidigare enligt mig.
Ska göra om sargerna nån gång framöver när man har ett vettig slipmaskin så man kan få ner allt knotter riktigt. Eventuellt något mer kromliknande färg? Eller vad anser ni?