Bilköp. Åsikter på BMW 1 serie 2006-2009

jakjan
10 mars 2021 · 37 Inlägg

Har kollat på BMW 1 serie. Har kollat på mycket 118d 2007-2008

Men vet inte om BMW 1 serie är så skottsäker. Vet... det är en BMW och mycket olika åsikter om det.

Men i alla fall, vad tror ni är en bra 1 serie? alltså vilken av 116, 118, 120, 123 etc etc både bensin eller diesel.

Jag har som sagt kollat på 118d för har hört att den är riktigt snål, ca 5L/100km
Och inte jätte stor motor.

Vill ha så få problem som möjligt. Nu vet jag att det beror helt på vem som har ägt den innan och hur dom höll koll på den.

Har hört att det finns mer problem på BMW 1 serie som är byggda efter 2007 och massa annat.

Men om det är någon som har ägt en BMW 1 serie så kan ni jättegärna skriva och säga om det var några problem.

Vill som sagt inte lägga jätte mycket pengar på bilen, jag gillar just 1 serien. Men vill lixom inte slänga flera tusen kr på den varje år.

Brådhis * Voff voff *
10 mars 2021 · 10 279 Inlägg

Tjejen har en 118d -09 som hon haft i snart två år och kört drygt 3000 mil med hittills. 24900 mil vid köp och nu ungefär 28200.

Går hur snålt som helst faktiskt. Jag, som är SÄMST på ecodriving, kan köra den på under 0,5. Som referens kan nämnas att min V70N sällan eller aldrig går under 0,7. wink

Det vi fått göra, utöver vanlig service, är att byta en ABS-sensor.

Skatten är dessutom billig på den. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
10 mars 2021 · 5 840 Inlägg

Se till att kamkedjespännaren är uppdaterad om du köper en 118d från 2007 och framåt, alltså med motorn N47. Men har bilen överlevt till nu så är den antagligen uppdaterad och då är det en mycket bra och driftsäker bil.

jakjan
10 mars 2021 · 37 Inlägg

Brådhis skrev:
Tjejen har en 118d -09 som hon haft i snart två år och kört drygt 3000 mil med hittills. 24900 mil vid köp och nu ungefär 28200.

Går hur snålt som helst faktiskt. Jag, som är SÄMST på ecodriving, kan köra den på under 0,5. Som referens kan nämnas att min V70N sällan eller aldrig går under 0,7. wink

Det vi fått göra, utöver vanlig service, är att byta en ABS-sensor.

Skatten är dessutom billig på den. smile

Okej men perfekt. Då har jag lite mer info om denna bil. Jag ska oxå inte ha den jätte länge. Kanske 3-4 år max. Beror lite på. Men jag har oxå sätt att dom flesta som säljs har gått ca 20k mil plus. Men det är la bara att åka och kolla och se så att allt ser bra ut:)

jakjan
10 mars 2021 · 37 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Se till att kamkedjespännaren är uppdaterad om du köper en 118d från 2007 och framåt, alltså med motorn N47. Men har bilen överlevt till nu så är den antagligen uppdaterad och då är det en mycket bra och driftsäker bil.

Exakt. Man brukar ju höra ett klickande ljud på kall start om kamkedjan är lös.

Men brukar det vara kamkedjan som blir lös eller att hela kedjan går av?

Det står bara att det har varit problem med kamkedjor på just BMW 1 serie och 3 serie oxå.

Men om det brukar vara spännaren hur mycket kostar det att uppdatera? kollade priser på ny kamkedja o det kan kosta upp till 20 000kr. Just för att man måste ta ut hela motorn o allt.

jakjan
10 mars 2021 · 37 Inlägg

Varför jag kollade just på en 1 serie är för att dom är små och som sagt inte har så stor motor då jag har för mig att bilar med större motorer med mer kraft kan få mer problem.

Det ända jag egentligen vill vara så problem fritt som möjligt på en modell är just motor. Om stereon eller någon sensor inte funkar. Små saker alltså. Det bryr jag mig inte så mycket om.

Bara om den går bra i motorn o låda och att man inte behöver byta ut saker för super mycket pengar.



ett exempel: Dåligt exempel men tar upp det ändå.

Min kompisar har kollat på en bil, kommer inte ihåg vilken men det stod att man måste byta motorn helt efter 9000mil det är en sak som jag inte fattar. Hur en motor kan vara så dålig att man måste köpa en helt ny för ca 40 000kr varje 9000mil

Brådhis * Voff voff *
10 mars 2021 · 10 279 Inlägg

jakjan skrev:
Varför jag kollade just på en 1 serie är för att dom är små och som sagt inte har så stor motor då jag har för mig att bilar med större motorer med mer kraft kan få mer problem.

Det ända jag egentligen vill vara så problem fritt som möjligt på en modell är just motor. Om stereon eller någon sensor inte funkar. Små saker alltså. Det bryr jag mig inte så mycket om.

Bara om den går bra i motorn o låda och att man inte behöver byta ut saker för super mycket pengar.



ett exempel: Dåligt exempel men tar upp det ändå.

Min kompisar har kollat på en bil, kommer inte ihåg vilken men det stod att man måste byta motorn helt efter 9000mil det är en sak som jag inte fattar. Hur en motor kan vara så dålig att man måste köpa en helt ny för ca 40 000kr varje 9000mil

Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Men ändå finns vi som åker både Volvo och BMW. wink

Någon bil som man måste b yta motor på var 9000:e mil har jag inte hört talas om. Tveksam till om det stämmer?!

Senast redigerat av Brådhis (10 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trubbelturbo
10 mars 2021 · 1 460 Inlägg

Brådhis skrev:

jakjan skrev:
Varför jag kollade just på en 1 serie är för att dom är små och som sagt inte har så stor motor då jag har för mig att bilar med större motorer med mer kraft kan få mer problem.

Det ända jag egentligen vill vara så problem fritt som möjligt på en modell är just motor. Om stereon eller någon sensor inte funkar. Små saker alltså. Det bryr jag mig inte så mycket om.

Bara om den går bra i motorn o låda och att man inte behöver byta ut saker för super mycket pengar.



ett exempel: Dåligt exempel men tar upp det ändå.

Min kompisar har kollat på en bil, kommer inte ihåg vilken men det stod att man måste byta motorn helt efter 9000mil det är en sak som jag inte fattar. Hur en motor kan vara så dålig att man måste köpa en helt ny för ca 40 000kr varje 9000mil

Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Men ändå finns vi som åker både Volvo och BMW. wink

Någon bil som man måste b yta motor på var 9000:e mil har jag inte hört talas om. Tveksam till om det stämmer?!

Jag tycker BMW o vag är bara skit ^^, får in masa rasat skräp på jobbet Va?!!?! köp en Kia iställe jävla mycket bättre bilar 7 års garanti jävla mycket finare tycket jag!!?!!

wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
10 mars 2021 · 5 840 Inlägg

jakjan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Se till att kamkedjespännaren är uppdaterad om du köper en 118d från 2007 och framåt, alltså med motorn N47. Men har bilen överlevt till nu så är den antagligen uppdaterad och då är det en mycket bra och driftsäker bil.

Exakt. Man brukar ju höra ett klickande ljud på kall start om kamkedjan är lös.

Men brukar det vara kamkedjan som blir lös eller att hela kedjan går av?

Det står bara att det har varit problem med kamkedjor på just BMW 1 serie och 3 serie oxå.

Men om det brukar vara spännaren hur mycket kostar det att uppdatera? kollade priser på ny kamkedja o det kan kosta upp till 20 000kr. Just för att man måste ta ut hela motorn o allt.

Kamkedjan blir slapp och kan antingen kugga över eller gå av. Innan dess brukar den rassla ett tag, men det är inte säkert. Ja, det är dyrt att byta spännare och kedja eftersom motorn måste lyftas ur, det är ett stort jobb som ganska få hemmafixare vågar sig på i garaget hemma. Så se till att det jobbet är gjort redan om du köper en sån bil för det är dyrt att göra på verkstad.

Men som sagt, i övrigt är det mycket driftsäkra och lättmekade bilar. Gott om plats i motorrummet eftersom det är gjort för en sexa. Och bakhjulsdrivna, det är ett stort plus. Men som vanligt när det gäller BMW, undvik all onödig teknik. Inga automatlådor, fyrhjulsdrift, luftfjädring och så vidare. Håll det enkelt så slipper man dyra reparationer.

SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2021 · 7 232 Inlägg

Brådhis skrev:

jakjan skrev:
Varför jag kollade just på en 1 serie är för att dom är små och som sagt inte har så stor motor då jag har för mig att bilar med större motorer med mer kraft kan få mer problem.

Det ända jag egentligen vill vara så problem fritt som möjligt på en modell är just motor. Om stereon eller någon sensor inte funkar. Små saker alltså. Det bryr jag mig inte så mycket om.

Bara om den går bra i motorn o låda och att man inte behöver byta ut saker för super mycket pengar.



ett exempel: Dåligt exempel men tar upp det ändå.

Min kompisar har kollat på en bil, kommer inte ihåg vilken men det stod att man måste byta motorn helt efter 9000mil det är en sak som jag inte fattar. Hur en motor kan vara så dålig att man måste köpa en helt ny för ca 40 000kr varje 9000mil

Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Men ändå finns vi som åker både Volvo och BMW. wink

Någon bil som man måste b yta motor på var 9000:e mil har jag inte hört talas om. Tveksam till om det stämmer?!

Anledningen till det är för att asiaterna statistiskt är mycket driftsäkrare, inget konstigt att de då förespråkas till medlemmar som söker efter billigt bilägande.
Att människor ändå åker annat än sterila driftsäkra corollor är för att vi människor ofta gör subjektiva val, dvs vi går efter utseende, hur bilen känns osv.
Jag personligen baserade mitt val av bruksbil på siffror, inget annat. Sen har jag roligare hobbybilar istället smile

Finns ingen bil med ett bytes intervall på motorn, har någon sagt det så ljuger den personen, en ny motor kostar dessutom mer än 40.000kr.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
11 mars 2021 · 6 571 Inlägg

Är väl bara en Wankelmotor som *bör* renoveras efter 10.000 mil?

Men det är en helt annan konstruktion än en vanlig 4-taktsmotor

De/Dem
jakjan
11 mars 2021 · 37 Inlägg

xXSammy skrev:
Är väl bara en Wankelmotor som *bör* renoveras efter 10.000 mil?

Men det är en helt annan konstruktion än en vanlig 4-taktsmotor

Troligen, han sa att man oxå kan "renovera" den, alltså byta ut många olika delar.

torsen
11 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:
Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Förvisso sant, beträffande japsen, men är det inte den här BMW-modellen som har Citroenmotor?
Om så är fallet borde väl det borga för driftsäkerhet, lång livslängd och låg bränsle förbrukning.
F ö är de "Lill-BMW-ägare"  jag känner alla tjejer.

Utmarks-Loke
11 mars 2021 · 5 840 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Förvisso sant, beträffande japsen, men är det inte den här BMW-modellen som har Citroenmotor?
Om så är fallet borde väl det borga för driftsäkerhet, lång livslängd och låg bränsle förbrukning.
F ö är de "Lill-BMW-ägare"  jag känner alla tjejer.

Nej, den har inte citroenmotor. Varför skulle den ha det?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2021 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Förvisso sant, beträffande japsen, men är det inte den här BMW-modellen som har Citroenmotor?
Om så är fallet borde väl det borga för driftsäkerhet, lång livslängd och låg bränsle förbrukning.
F ö är de "Lill-BMW-ägare"  jag känner alla tjejer.

Nej, den har inte citroenmotor. Varför skulle den ha det?

det har varit rätt mycket bilmärken som använder psa motorer i sina bilar..

bla bmw mazda volvo ford  har ju psa maskiner i sina bilar..    nu har ju inte bmw just 1.6:An som förvisso är en psa/ford motor men ford som utvecklade den.. medans 2liters dieseln är en ren psa maskin som sitter i en mängder av olika volvo modeller ford modeller och mazda

bmw verkar använt en pca motor  i 116i

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
11 mars 2021 · 4 250 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Brådhis skrev:

jakjan skrev:
Varför jag kollade just på en 1 serie är för att dom är små och som sagt inte har så stor motor då jag har för mig att bilar med större motorer med mer kraft kan få mer problem.

Det ända jag egentligen vill vara så problem fritt som möjligt på en modell är just motor. Om stereon eller någon sensor inte funkar. Små saker alltså. Det bryr jag mig inte så mycket om.

Bara om den går bra i motorn o låda och att man inte behöver byta ut saker för super mycket pengar.



ett exempel: Dåligt exempel men tar upp det ändå.

Min kompisar har kollat på en bil, kommer inte ihåg vilken men det stod att man måste byta motorn helt efter 9000mil det är en sak som jag inte fattar. Hur en motor kan vara så dålig att man måste köpa en helt ny för ca 40 000kr varje 9000mil

Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Men ändå finns vi som åker både Volvo och BMW. wink

Någon bil som man måste b yta motor på var 9000:e mil har jag inte hört talas om. Tveksam till om det stämmer?!

Jag tycker BMW o vag är bara skit ^^, får in masa rasat skräp på jobbet Va?!!?! köp en Kia iställe jävla mycket bättre bilar 7 års garanti jävla mycket finare tycket jag!!?!!

wink

hahahah , skulle personligen vara nojig över n47 motorn som sitter i 118d 120d osv just över kedjan och så har flera haft problem med turbon men mest såklart n47 har haft mycket problem med kedjan. Men om ts håller ett öra för kedjan och hör inget rassel så är det bara o köpa och ha skoj.  annars är ts orolig över kedjan köp kia istället;))

it_mutt Avstängd
11 mars 2021 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

trubbelturbo skrev:

Brådhis skrev:

Snart kommer alla inlägg om att du borde köpa asiatisk bil eftersom det, enligt vissa här på Garaget.org, är det enda som är driftsäkert. Du får själv sålla i tipsen, men jag förutspår att det skrivits om både Honda och Toyota såväl som Mazda och Kia här inom ett dygn. wink

Men ändå finns vi som åker både Volvo och BMW. wink

Någon bil som man måste b yta motor på var 9000:e mil har jag inte hört talas om. Tveksam till om det stämmer?!

Jag tycker BMW o vag är bara skit ^^, får in masa rasat skräp på jobbet Va?!!?! köp en Kia iställe jävla mycket bättre bilar 7 års garanti jävla mycket finare tycket jag!!?!!

wink

hahahah , skulle personligen vara nojig över n47 motorn som sitter i 118d 120d osv just över kedjan och så har flera haft problem med turbon men mest såklart n47 har haft mycket problem med kedjan. Men om ts håller ett öra för kedjan och hör inget rassel så är det bara o köpa och ha skoj.  annars är ts orolig över kedjan köp kia istället;))

Alternativt byta kedjan i förebyggande syfte och under förutsättning att TS (eller någon bekant) kan göra det. Gör man det själv är ju kostnaden på "andra tyska bilar" inte värre än ett kamremsbyte. Skulle väl förefalla rimligt att kostnaden bör vara något liknande på en BMW. Men, det är givet bara ett antagande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
11 mars 2021 · 4 250 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

trubbelturbo skrev:

Jag tycker BMW o vag är bara skit ^^, får in masa rasat skräp på jobbet Va?!!?! köp en Kia iställe jävla mycket bättre bilar 7 års garanti jävla mycket finare tycket jag!!?!!

wink

hahahah , skulle personligen vara nojig över n47 motorn som sitter i 118d 120d osv just över kedjan och så har flera haft problem med turbon men mest såklart n47 har haft mycket problem med kedjan. Men om ts håller ett öra för kedjan och hör inget rassel så är det bara o köpa och ha skoj.  annars är ts orolig över kedjan köp kia istället;))

Alternativt byta kedjan i förebyggande syfte och under förutsättning att TS (eller någon bekant) kan göra det. Gör man det själv är ju kostnaden på "andra tyska bilar" inte värre än ett kamremsbyte. Skulle väl förefalla rimligt att kostnaden bör vara något liknande på en BMW. Men, det är givet bara ett antagande.

Om man ska ha bilen i några år kan det vara bra att byta kedjan kanske och som du sa ifall man känner någon som kan hjälpa till. Blir bara flera timmars jobb och delarna kostar inte jättemycket. Annars ska det inte vara så mycket krångel. alt lägga några tusen i månaden i sparande för en buffert ifall det skulle hända att kedjan behöver bytas på en verkstad. Tror att stjärnans bilverkstad och per larsson i huddinge som är bmw kunnig kanske tar runt 20¨ för jobbet.

Utmarks-Loke
11 mars 2021 · 5 840 Inlägg

it_mutt skrev:
Alternativt byta kedjan i förebyggande syfte och under förutsättning att TS (eller någon bekant) kan göra det. Gör man det själv är ju kostnaden på "andra tyska bilar" inte värre än ett kamremsbyte. Skulle väl förefalla rimligt att kostnaden bör vara något liknande på en BMW. Men, det är givet bara ett antagande.

Problemet är att kedjan sitter på baksidan motorn, in mot torpedväggen. Den är alltså ganska jobbig att byta, motorn måste lyftas ur. Kan tyckas vara en vansinnesplacering men den var ju tänkt att vara bilen ut och inte behöva bytas.

it_mutt Avstängd
11 mars 2021 · 10 388 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

it_mutt skrev:
Alternativt byta kedjan i förebyggande syfte och under förutsättning att TS (eller någon bekant) kan göra det. Gör man det själv är ju kostnaden på "andra tyska bilar" inte värre än ett kamremsbyte. Skulle väl förefalla rimligt att kostnaden bör vara något liknande på en BMW. Men, det är givet bara ett antagande.

Problemet är att kedjan sitter på baksidan motorn, in mot torpedväggen. Den är alltså ganska jobbig att byta, motorn måste lyftas ur. Kan tyckas vara en vansinnesplacering men den var ju tänkt att vara bilen ut och inte behöva bytas.

Ah, som på Audis 3.0:or mao...inte den mest genomtänkta platsen för byte nej. Men, absolut, det är ju som du skriver, tänkt att hålla bilens livslängd ut. Men ja, det är säkert görbart om man nu tycker man har tråkigt några dagar wink

Tänkte mer om det kanske satt som på, ptja, vags 1.8, 2.0tfsi osv (o givetvis och säkert inte bara dessa); "där framme, som en dålig kopia på en kamrem" typ.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang