Lack om/foliera bilen.

Ejmelie89
13 mars 2021 · 22 Inlägg

Jag har precis köpt en begagnad Audi som är silverfärgad. Helst av allt skulle jag vilja ha en svart. Men utbudet var inte så stort. Bilen kostade 90.000kr så jag har inte lust att lägga 30.000 på en lackering.

Kan nog lägga runt 10.000 max. Så förmodligen blir det ingen lackering. Det finns inga bra alternativ? Tänker på foliering eller om någon vet om något billig lackerare?

/Emelie

Senast redigerat av Ejmelie89 (13 mars 2021)

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.
jaka54
13 mars 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Silver är väl en helt OK färg även om den verkar vara vanligaste Audi A6 färgen...men svart! nej! -Sorry! Gillar inte svarta bilar!

Senast redigerat av jaka54 (13 mars 2021)

Hamilton
13 mars 2021 · 8 864 Inlägg

10 000 räcker inte för foliering och definitivt inte för lackering om man vill ha det någorlunda bra.
Utöka budgeten x5 eller låt den vara som den är.

Fotograf på tierpidag.se
Ejmelie89
13 mars 2021 · 22 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Silver är väl en helt OK färg även om den verkar vara vanligaste Audi A6 färgen...men svart! nej! -Sorry! Gillar inte svarta bilar!

Ja nu råkar ju jag älska svart. Och det är ju min bil :-)

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.
Ejmelie89
13 mars 2021 · 22 Inlägg

Hamilton skrev:
10 000 räcker inte för foliering och definitivt inte för lackering om man vill ha det någorlunda bra.
Utöka budgeten x5 eller låt den vara som den är.

Nej jag misstänkte det. Tänkte bara om någon satt på väldigt bra kontakter eller om det fanns något sätt. Värt ett försök tänkte jag :-).

/Emelie

Senast redigerat av Ejmelie89 (13 mars 2021)

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.
Hamilton
13 mars 2021 · 8 864 Inlägg

Ejmelie89 skrev:

Hamilton skrev:
10 000 räcker inte för foliering och definitivt inte för lackering om man vill ha det någorlunda bra.
Utöka budgeten x5 eller låt den vara som den är.

Nej jag misstänkte det. Tänkte bara om någon satt på väldigt bra kontakter eller om det fanns något sätt. Värt ett försök tänkte jag :-).

Bra kontakter finns men ingen som jobbar gratis.

Fotograf på tierpidag.se
Ejmelie89
20 mars 2021 · 22 Inlägg

Det kommer bli foliering.

Har tittat lite på olika firmor. De flesta firmor som jag kollar på använder olika folier och har lite olika prisbilder.
Spelar folien jättestor roll om de alla är sk premiumfolier?
De jag väljer mellan är:
3M
Avery Dennison
Hexis

Är det några större skillnader på dessa folier? Någon ni specifik avråder ifrån?

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.
Ejmelie89
24 mars 2021 · 22 Inlägg

Vinsta solfilm, någon som har erfarenheter av dem?

Audi A5 TSFI Quattro, 2010.
uhlin
24 mars 2021 · 2 834 Inlägg

Ejmelie89 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Silver är väl en helt OK färg även om den verkar vara vanligaste Audi A6 färgen...men svart! nej! -Sorry! Gillar inte svarta bilar!

Ja nu råkar ju jag älska svart. Och det är ju min bil :-)

Svart är faktiskt jättesnyggt. Svårt att hålla ren bara. All skit syns ju direkt.

Men en svart ren bil är jättesnyggt.

patrik79
24 mars 2021 · 782 Inlägg

Ejmelie89 skrev:
Det kommer bli foliering.

Har tittat lite på olika firmor. De flesta firmor som jag kollar på använder olika folier och har lite olika prisbilder.
Spelar folien jättestor roll om de alla är sk premiumfolier?
De jag väljer mellan är:
3M
Avery Dennison
Hexis

Är det några större skillnader på dessa folier? Någon ni specifik avråder ifrån?

Jag har folierat lite (med Avery och Hexis), jobbat med "vanlig" folie och känner folk som folierar. Jag skulle säga att den skillnaden som finns är hur lätt folien är att jobba med. Slutresultatet beror mer på vem som har folierat än vilken folie som använts. Det skiljer även i hur mycket "apelsinskal" det blir beroende på färg, märke och serie, kolla färgkartorna under en stark lampa.

Det jag "alltid" hör av folk på forum är att allt annat än 3M är dåligt. Jag har ingen erfarenhet av deras wrapfolie men alla andra folie jag har använt från 3M har jag tyckt varit sämre än de vanliga premiumfolierna.

granadadr
24 mars 2021 · 7 287 Inlägg

uhlin skrev:

Ejmelie89 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Silver är väl en helt OK färg även om den verkar vara vanligaste Audi A6 färgen...men svart! nej! -Sorry! Gillar inte svarta bilar!

Ja nu råkar ju jag älska svart. Och det är ju min bil :-)

Svart är faktiskt jättesnyggt. Svårt att hålla ren bara. All skit syns ju direkt.

Men en svart ren bil är jättesnyggt.

10 minuter per år  wink  alla repor syns osv,, har hellre en vit bil trots rost syns på dem, men smaken är som baken smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang