Airbag lampan lyser

sollu
14 mars 2021 · 413 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-edece9cf964392183c530485c6765757.jpg

Hej
Nyss när jag rengöra föraresidans bälte för att bältet inte gå tillbaka nu blir bra men när jag montera igen den grejen var bredvid bältet och gick av. nu airbag lampan lyser är det säkring eller vad? Vad ska jag göra jag har besiktning imorgon bitti?
Tack för hand!

mb_pucken
14 mars 2021 · 5 083 Inlägg

Det där är ett motstånd. Det har troligen använts för att släcka airbaglampan då ditt bälte är trasigt. Med andra ord så lurar det ditt airbagsystem att tro att bältet är helt fast det i själva verket är ur funktion.
Sen om bältet är trasigt för att sträckaren har löst ut eller liknande är svårt att svara på.
Boka av din besiktning och byt ut bältet till ett med fungerande elektronik.
Vad är det för bil?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
sollu
14 mars 2021 · 413 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det där är ett motstånd. Det har troligen använts för att släcka airbaglampan då ditt bälte är trasigt. Med andra ord så lurar det ditt airbagsystem att tro att bältet är helt fast det i själva verket är ur funktion.
Sen om bältet är trasigt för att sträckaren har löst ut eller liknande är svårt att svara på.
Boka av din besiktning och byt ut bältet till ett med fungerande elektronik.
Vad är det för bil?

Tack
Bilen är en Dodge caliber 07. Bältet funkar nu inga problem men airbagen är lyser när jag koppla den den som du ser på bilden lampan försvann. Ägaren har ingen råd att fixa nu vill han bara besikta förtillfalet.

Mack Forum- och sitemoderator
14 mars 2021 · 26 112 Inlägg

sollu skrev:

mb_pucken skrev:
Det där är ett motstånd. Det har troligen använts för att släcka airbaglampan då ditt bälte är trasigt. Med andra ord så lurar det ditt airbagsystem att tro att bältet är helt fast det i själva verket är ur funktion.
Sen om bältet är trasigt för att sträckaren har löst ut eller liknande är svårt att svara på.
Boka av din besiktning och byt ut bältet till ett med fungerande elektronik.
Vad är det för bil?

Tack
Bilen är en Dodge caliber 07. Bältet funkar nu inga problem men airbagen är lyser när jag koppla den den som du ser på bilden lampan försvann. Ägaren har ingen råd att fixa nu vill han bara besikta förtillfalet.

Har ägaren inte råd att laga det som inte får bilen att rulla genom besiktningen så får väl ägaren ta bussen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2021 · 17 379 Inlägg

Japp. Någon har fulsläckt airbaglampan vilket inte är ok. Airbagsystemet måste felsökas igen ordentligt. Några tusenlappar där.

Har bilen varit smälld innan så krutet löst ut så blir det dyrare. Men skit samma. Bilen ska ha fungerande SRS! Ingen ful-lagning tillåten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
14 mars 2021 · 413 Inlägg

Ja nu har jag kopplat igen och airbag lampan försvann. Ska besikta imorgon och felsöka sen. Föra ägaren som göra så tror jag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2021 · 17 379 Inlägg

sollu skrev:
Ja nu har jag kopplat igen och airbag lampan försvann. Ska besikta imorgon och felsöka sen. Föra ägaren som göra så tror jag.

Hehe.
Den lär ju inte gå igenom bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
14 mars 2021 · 413 Inlägg

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:
Ja nu har jag kopplat igen och airbag lampan försvann. Ska besikta imorgon och felsöka sen. Föra ägaren som göra så tror jag.

Hehe.
Den lär ju inte gå igenom bes.

Oj även om lampan försvann?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2021 · 17 379 Inlägg

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:
Ja nu har jag kopplat igen och airbag lampan försvann. Ska besikta imorgon och felsöka sen. Föra ägaren som göra så tror jag.

Hehe.
Den lär ju inte gå igenom bes.

Oj även om lampan försvann?

Nix. Felkoden ligger kvar i ECU om inte bilen läses av med en officiell DODGE-dator. Så lycka till med bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
14 mars 2021 · 413 Inlägg

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:

Hehe.
Den lär ju inte gå igenom bes.

Oj även om lampan försvann?

Nix. Felkoden ligger kvar i ECU om inte bilen läses av med en officiell DODGE-dator. Så lycka till med bes.

Okej men jag tror inte besiktning har DODGE dator hoppas det gå genom

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2021 · 17 379 Inlägg

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:

Oj även om lampan försvann?

Nix. Felkoden ligger kvar i ECU om inte bilen läses av med en officiell DODGE-dator. Så lycka till med bes.

Okej men jag tror inte besiktning har DODGE dator hoppas det gå genom

Som sagt. Felkod på SRS ligger lagrad. Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
15 mars 2021 · 413 Inlägg

Godmorgon bilen går genom utan problem!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang