Jag har köpt 2 mögliga bilar.
Båda hade stått i oventilerat garage höst+vinter+vår.
Var även och tittade på en bil som stått under tät presenning samma tidsperiod.
Den senare var så luden och luktade så starkt att det stack i näsan.
En av de andra, en Opel, luktade först inte, men när den kom in i varmgaraget började stanken.
Jag tog ur alla mattor, stolar, baksäte och dörrpaneler.
Tog bort gummipluggarna i golvet och spolade ur bilen.
Hjälpte inte.
Tvättade den invändigt med tvätt- och lösningsmedel.
När det torkat stank det fortfarande så kraftigt att jag plockade tillbaka allt och sålde bilen som renoveringsobjekt.
Spekulanten kände lukten, trots att den stått ute med alla dörrar öppna, men valde att köpa ändå.
Den andra förfor jag till att börja med som på Opeln.
Demonterade dessutom tak och alla dörr- och sidoklädslar samt instrumentbräda, ratt och pedalgummin och annat löst.
Torkade alla kablar under instrumentbrädan med lösningsmedel.
Målade hela bilen inuti.
Bytte stolar, baksäte, dörrklädslar, andra sidoklädslar, instrumentbräda, mattor och tak mot annat begagnat dito.
Övervägde t o m att byta rutor.
DÅÅ blev jag av med lukten.
Kan man inte göra som jag gjorde så är det bara att skrota bilen.
Går ALDRIG att få bort mögellukt.
Inte ens med ozonbehandling.
Ozonbehandling hjälper kanske så att du hinner sälja bilen, men lukten kommer tillbaka.
Ungefär som att ozonbehandla en bil som en storrökare använt.
Efter ett par tre veckor är doften tillbaka.
Tro mig, jag vet genom en kompis som köpte en inrökt S80.
Sen är det ju inte bara obehagligt med mögeldoften - det är farligt också på sikt.