Avgassystem

Pataten1_3
19 mars 2021 · 4 Inlägg

Jag har en Audi s4 b7 med orginal avgassystem vilket dom som haft eller hört vet om att det tyvärr inte låter särskilt högt, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att det ska låta lite mer, inte att det ska låta som raka rör utan högre men ändå så att inte hela kommunen ska gnälla

Uppskattar alla förslag:)

caromania Forummoderator
19 mars 2021 · 9 296 Inlägg

Är det turbo på en sån? Att ta bort den första dämparen och ersätta med ett rör är en beprövad metod. Om bilen har turbo blir ljudet ”större” utan att bli plåtigt och högljutt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
19 mars 2021 · 5 757 Inlägg

Hej!
Låta mer??? Du menar mindre?! wink -Hur gammal är du?

Pataten1_3
19 mars 2021 · 4 Inlägg

caromania skrev:
Är det turbo på en sån? Att ta bort den första dämparen och ersätta med ett rör är en beprövad metod. Om bilen har turbo blir ljudet ”större” utan att bli plåtigt och högljutt.

Nej det är ingen turbo och det är endast dämparna bak och katalysator där fram

Pataten1_3
19 mars 2021 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Du menar mindre?! wink -Hur gammal är du?

Haha ja lite mer vill jag att den ska låta;) jag är snart 20:)

Off
19 mars 2021 · 101 Inlägg

Bäst svar får du nog om du googlar på engelska. Finns ju garanterat hur många som helst som gjort de där bilarna högljudda. Finns nog både förslag på att plocka bort ljuddämpare och att byta ut ljuddämpare till andra modeller.

Pataten1_3
19 mars 2021 · 4 Inlägg

Off skrev:
Bäst svar får du nog om du googlar på engelska. Finns ju garanterat hur många som helst som gjort de där bilarna högljudda. Finns nog både förslag på att plocka bort ljuddämpare och att byta ut ljuddämpare till andra modeller.

Tack för svaret jag får ta o göra det ännu djupare

torsen
19 mars 2021 · 7 257 Inlägg

caromania skrev:
Är det turbo på en sån? Att ta bort den första dämparen och ersätta med ett rör är en beprövad metod. Om bilen har turbo blir ljudet ”större” utan att bli plåtigt och högljutt.

Mjaa, nu måste jag opponera mig.
Har själv tagit bort stora huvudljuddämparen på ett par bilar och ersatt med "passbit" men låtit lilla bakre dämparen vara kvar.
Båda turbodieslar på 2,4 liter.
En -04 och en -09.
Påverkade knappast ljudet alls.
Vid växlingar "snarkade det" ur avgasröret - så som man kan höra när långtradare växlar.
Turbon "hackar sönder" ljudet.

caromania Forummoderator
19 mars 2021 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

caromania skrev:
Är det turbo på en sån? Att ta bort den första dämparen och ersätta med ett rör är en beprövad metod. Om bilen har turbo blir ljudet ”större” utan att bli plåtigt och högljutt.

Mjaa, nu måste jag opponera mig.
Har själv tagit bort stora huvudljuddämparen på ett par bilar och ersatt med "passbit" men låtit lilla bakre dämparen vara kvar.
Båda turbodieslar på 2,4 liter.
En -04 och en -09.
Påverkade knappast ljudet alls.
Vid växlingar "snarkade det" ur avgasröret - så som man kan höra när långtradare växlar.
Turbon "hackar sönder" ljudet.

Ungefär som jag skrev alltså... För jag antar att din 2.4 diesel inte satt i en långtradare?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
20 mars 2021 · 7 257 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:

caromania skrev:
Är det turbo på en sån? Att ta bort den första dämparen och ersätta med ett rör är en beprövad metod. Om bilen har turbo blir ljudet ”större” utan att bli plåtigt och högljutt.

Mjaa, nu måste jag opponera mig.
Har själv tagit bort stora huvudljuddämparen på ett par bilar och ersatt med "passbit" men låtit lilla bakre dämparen vara kvar.
Båda turbodieslar på 2,4 liter.
En -04 och en -09.
Påverkade knappast ljudet alls.
Vid växlingar "snarkade det" ur avgasröret - så som man kan höra när långtradare växlar.
Turbon "hackar sönder" ljudet.

Ungefär som jag skrev alltså... För jag antar att din 2.4 diesel inte satt i en långtradare?

Joo du har rätt, vid närmare eftertanke ser jag att jag feltolkade din sista mening(i första inlägget).
Gör en pudel (och instämmer).

zzr94092
20 mars 2021 · 4 400 Inlägg

Jaka, Allt som ryker och låter är kul ,jag är 67 år..

spillolja
20 mars 2021 · 4 031 Inlägg

På en Renault Clio 1.4 från 98/99  så ersatte jag mellan-burken med en universal Sport katalysator, ordinarie katt var tom.  men bilen var inte höggljudd på något vis  trots att en av två dämpare var borta  (Clio 1,2/58Hk har bara en dämpare)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang