6653
Sök

Hur fixar man en ramsne bil hemma?

5 Inlägg
31 mars 2021
Trådstartare
Tja!
Har då en Volvo 244 -90 som har tidigare varit krockad. Förr förra ägaren hade frontalkrockat med en lyktstolpe så hela fronten vek sig.
Förra ägarn fixade upp bilen så att den såg relativt hygglig ut men om man kollar närmare på springor mellan huv, skärmar, dörrar osv kan man se att den fortfarande är en aning sne.

Bilen går att köra och den drar ytterst lite. Vet att få en bil riktad av en professionell kan vara väldigt dyrt så kommer förmodligen inte göra det då bilen inte direkt ska bli något samlarobjekt.

Dock undrar jag om det finns något sätt man kan göra hemma för att i alla fall få den att se bättre ut utifrån.

Exempel på ställen där man kan märka att den är sne är det övre fästet för kylaren, bara det på höger sida sitter fast. Man kan nästan få in hela handen under vänster strålkastare medan under höger får du inte in mer än ett finger. Listen vid kofångarn sitter helt ojämnt och fult.

Någon som har en idé på om det överhuvudtaget går att fixa en sån här grej utan några jätteavancerade verktyg?

7 786 Inlägg
31 mars 2021
Kanske med Biltema:s Riktsats 11-804 á 1.199:-.
Jag har riktat rambalkar under på en NIVA med det verktyget.
Dock pajade verktyget när jag var klar.
Byrålådeeffekt i kolvstången så att det inte räckte med att släppa på trycket för att verktyget skulle släppa.
Biltema tog tillbaka verktyget och gav mig pengarna åter. Men när det gäller reklamationer över 1.000:- måste man skriva en reklamationsrapport. (Glömde skriva att använde förlängningsrör på pumphandtaget.)
Finns bättre grejor - Port&Power t ex - men de kostar mer än 10 ggr så mycket.

5 Inlägg
31 mars 2021
Trådstartare
torsen skrev:
Kanske med Biltema:s Riktsats 11-804 á 1.199:-.
Jag har riktat rambalkar under på en NIVA med det verktyget.
Dock pajade verktyget när jag var klar.
Byrålådeeffekt i kolvstången så att det inte räckte med att släppa på trycket för att verktyget skulle släppa.
Biltema tog tillbaka verktyget och gav mig pengarna åter. Men när det gäller reklamationer över 1.000:- måste man skriva en reklamationsrapport. (Glömde skriva att använde förlängningsrör på pumphandtaget.)
Finns bättre grejor - Port&Power t ex - men de kostar mer än 10 ggr så mycket.

Tack för svar! Vad bra det ska jag prova. Vet du hur mycket av fronten som måste demonteras för att man ska kunna använda verktyget?

Vettemannen
1 april 2021
Volvo_240_ skrev:
Tja!
Har då en Volvo 244 -90 som har tidigare varit krockad. Förr förra ägaren hade frontalkrockat med en lyktstolpe så hela fronten vek sig.
Förra ägarn fixade upp bilen så att den såg relativt hygglig ut men om man kollar närmare på springor mellan huv, skärmar, dörrar osv kan man se att den fortfarande är en aning sne.

Bilen går att köra och den drar ytterst lite. Vet att få en bil riktad av en professionell kan vara väldigt dyrt så kommer förmodligen inte göra det då bilen inte direkt ska bli något samlarobjekt.

Dock undrar jag om det finns något sätt man kan göra hemma för att i alla fall få den att se bättre ut utifrån.

Exempel på ställen där man kan märka att den är sne är det övre fästet för kylaren, bara det på höger sida sitter fast. Man kan nästan få in hela handen under vänster strålkastare medan under höger får du inte in mer än ett finger. Listen vid kofångarn sitter helt ojämnt och fult.

Någon som har en idé på om det överhuvudtaget går att fixa en sån här grej utan några jätteavancerade verktyg?

240 har ingen ram, den är skälvbärande i karossen. Tvivlar starkt att du kan göra som torsen skriver.

/Benny

2 350 Inlägg
1 april 2021
Kolla om det räcker att byta ut frontplåten (plåtarna). Den är skruvad på dessa, man får borra bort två punktsvetsar på varje sida bara. smile

5 Inlägg
1 april 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Volvo_240_ skrev:
Tja!

240 har ingen ram, den är skälvbärande i karossen. Tvivlar starkt att du kan göra som torsen skriver.

/Benny

Är det möjligt att rikta upp karossen?

2 456 Inlägg
1 april 2021
Givetvis är det möjligt att rikta en självbärande kaross, men det är ju inte lika enkelt.
Och just frontpartiet är ju mer eller mindre en "ram", även om den inte är löstagbar.

Men, värt att tänka på är att om den är sne fram, så är oddsen relativt höga att den även är sne under, då bilen är byggd för att deformeras på det sättet vid en kollision. Och rikta det är betydligt mer invecklat än bara frontpartiet.

7 523 Inlägg
1 april 2021
är bilen knäckt bakom framvagnen så är det MKT svårt å få till det bra, jag hade INTE brytt mig då, jag har bara riktat 2 bilar riktbänk å kryss mätt mm å endå vart det ej 100 100 bra,,

Vettemannen
1 april 2021
Volvo_240_ skrev:
Vettemannen skrev:
Volvo_240_ skrev:
Tja!

/Benny

Är det möjligt att rikta upp karossen?

Det är möjligt att rikta upp den i en riktbänk men det är nog svindyrt. Inget som nåt försäkringsbolag tar på sig eftersom bilen är så pass gammal. Men annars kan man rikta upp bilen till bättre än ny.

/Benny

Sök