Köpråd: Ärvt en större husvagn - körkortsvariant - dragbil

Cressida12
4 april 2021 · 19 Inlägg

För ett år sedan ärvde vi en större husvagn. Tanken var att sälja den, men så har det inte blivit. När det har gått ett år har vi blivit mer positiva till vagnen och vi har börjat fundrs på hur vi skulle kunna prova den för att känna in oss. Eftersom vi ska köpa en ny begagnad bil för för max 100 000 så tänkte vi en bil som kan dra vagnen.

Tjänstevikten på husvagnen är 1970 kg och totalvikt är 2500.

Vad finns det för bilar (max 100 000 begagnad) som klarar att dra en sådan stor husvagn? Jag har B96 behörighet. Kan det räcka?

patrik79
5 april 2021 · 782 Inlägg

Eftersom du är begränsad till 4250kg totalvikt för hela ekipaget med B96 så behöver du en dragbil med en totalvikt på max 1750kg med en dragvikt på 2500kg. Jag tror faktiskt inte det finns någon sådan bil... (någon får gärna tipsa ts om det finns någon...)
Med en 2500kg vagn så är det traktor eller BE-körkort och oftast en suv, pickup eller van som gäller. Om man bara vill testa på livet som campare så hade jag tagit in 1 vecka eller 2 på en ganska närbelägen camping och bett någon 15-åring med a-traktor kört dit vagnen för några hundra + bensinpengar.

viccoA
5 april 2021 · 3 110 Inlägg

Traktor får du köra på B kort.

Husvagnen blir svår att flytta på utan BE om man inte sätter på en LGF skylt på husvagnen.

Steff240
5 april 2021 · 1 018 Inlägg

Att sätta Lgf-skylt på vagnen hjälper föga om polisen gör sitt jobb rätt... Ska det vara ordentligt gjort måste vagnen avregistras och fjädringen stummas också för att kunna räkna vagnen som efterfordon. Spontant känns det som att det inte är ett alternativ wink

Dessutom får du väl inte dra mer än maximal släpvagnsvikt även om det är ett efterfordon du släpar runt på?

Putteliten
5 april 2021 · 9 078 Inlägg

Det är bara att börja leta efter bilar som ni kan tänka er att ha, sen kan du använda denna för att se om du får dra vagnen eller inte.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Brådhis * Voff voff *
5 april 2021 · 10 279 Inlägg

Steff240 skrev:
Dessutom får du väl inte dra mer än maximal släpvagnsvikt även om det är ett efterfordon du släpar runt på?

Jodå, vid efterfordon gäller att inte efterfordonets bruttovikt överstiger dragfordonets bruttovikt.

Senast redigerat av Brådhis (5 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
5 april 2021 · 1 018 Inlägg

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Dessutom får du väl inte dra mer än maximal släpvagnsvikt även om det är ett efterfordon du släpar runt på?

Jodå, vid efterfordon gäller att inte efterfordonets bruttovikt överstiger dragfordonets bruttovikt.

Aha det är såpass smile jag har hört så många olika varianter så man vet inte vad man ska tro men det du säger låter rimligt.

Då behövs en ganska rejäl bil oavsett så att leja in första bästa A-traktor funkar kanske inte heller roll

patrik79
5 april 2021 · 782 Inlägg

Steff240 skrev:

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Dessutom får du väl inte dra mer än maximal släpvagnsvikt även om det är ett efterfordon du släpar runt på?

Jodå, vid efterfordon gäller att inte efterfordonets bruttovikt överstiger dragfordonets bruttovikt.

Aha det är såpass smile jag har hört så många olika varianter så man vet inte vad man ska tro men det du säger låter rimligt.

Då behövs en ganska rejäl bil oavsett så att leja in första bästa A-traktor funkar kanske inte heller roll

Det är bara om efterfordonet saknar bromsar som bruttovikten på dragfordonet måste vara högre än bruttovikten på efterfordonet. Annars tror jag det är fritt upp till 64 ton (lite osäker på det dock...)

Bassiehof
5 april 2021 · 1 777 Inlägg

patrik79 skrev:

Steff240 skrev:

Brådhis skrev:

Jodå, vid efterfordon gäller att inte efterfordonets bruttovikt överstiger dragfordonets bruttovikt.

Aha det är såpass smile jag har hört så många olika varianter så man vet inte vad man ska tro men det du säger låter rimligt.

Då behövs en ganska rejäl bil oavsett så att leja in första bästa A-traktor funkar kanske inte heller roll

Det är bara om efterfordonet saknar bromsar som bruttovikten på dragfordonet måste vara högre än bruttovikten på efterfordonet. Annars tror jag det är fritt upp till 64 ton (lite osäker på det dock...)

Vilket skulle kunna innebära att du får dra mer med en traktor B än en tung lastbil?

Brådhis * Voff voff *
5 april 2021 · 10 279 Inlägg

Bassiehof skrev:

patrik79 skrev:

Steff240 skrev:

Aha det är såpass smile jag har hört så många olika varianter så man vet inte vad man ska tro men det du säger låter rimligt.

Då behövs en ganska rejäl bil oavsett så att leja in första bästa A-traktor funkar kanske inte heller roll

Det är bara om efterfordonet saknar bromsar som bruttovikten på dragfordonet måste vara högre än bruttovikten på efterfordonet. Annars tror jag det är fritt upp till 64 ton (lite osäker på det dock...)

Vilket skulle kunna innebära att du får dra mer med en traktor B än en tung lastbil?

I teorin, ja. Men draganordningen (och bromsarna) ska vara dimensionerade för det. Så det går ju inte att hänga på vad som helst och hur som helst...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang