Volvo 740 glödtänder (-85)

Arne75
5 april 2021 · 23 Inlägg

Tjenare!
Jag har en Volvo 740 med motorn B230A alltså med förgasare. problemet med den är att den glödtänder ibland 15 sekunder om inte mer vilket gör att man vår lägga i växel och dumpa kopplingen. Men om man låter den glödtända så kan den även bli sur efteråt. Alla tips jag har fått är att det är sot och att man ska varva ut det, men jag har vart ute på isen och lite allmänt gasat ur den, jag har även haft i k-sprit men inget hjälper.

Vad skulle problemet kunna vara och hur skulle jag kunna fixa det?
Tack på förhand!

Senast redigerat av Arne75 (6 april 2021)

zzr94092
5 april 2021 · 4 378 Inlägg

Står tändningen rätt? Rätt tändstift?

Hilmer
5 april 2021 · 1 776 Inlägg

Tändinställningen bör vara korrekt till att börja med, sen bör även bränsleblandningen vara optimal till hur bilen används.
Fel tändstift kan göra att bilen eftertänder, både för varma och för kalla stift ger misständningar till slut.

Arne75
5 april 2021 · 23 Inlägg

Hilmer skrev:
Tändinställningen bör vara korrekt till att börja med, sen bör även bränsleblandningen vara optimal till hur bilen används.
Fel tändstift kan göra att bilen eftertänder, både för varma och för kalla stift ger misständningar till slut.

Tändningen stod fel förut men jag använde ett mätverktyg för att ställa den rätt, samt att jag bytte tändstift, tändhatt och tändkablar. Men den glödtände som ett as innan och gör det fortfarande.

Jag har sätt att det kommer väldigt mycket "fukt" i avgaserna. Så nu när du sa bränsle förbukningen var fel, tror du då att man ska justera förgasaren då eller? Det är en gammal hedelig strombergare.

uhlin
6 april 2021 · 2 831 Inlägg

Vad kör du på för bensin? 95 eller 98?

Arne75
6 april 2021 · 23 Inlägg

uhlin skrev:
Vad kör du på för bensin? 95 eller 98?

Jag kör på 95 för gubben jag köpte den av sa att den gick sämre på 98. Jag har även i blytillsats.

zzr94092
6 april 2021 · 4 378 Inlägg

behövs ingen blytillsats..//. jag använde ett mätverktyg för att ställa den rätt// vad menar du, och bilen kan inte gå bättre med 98 oktan..

Arne75
6 april 2021 · 23 Inlägg

zzr94092 skrev:
behövs ingen blytillsats..//. jag använde ett mätverktyg för att ställa den rätt// vad menar du, och bilen kan inte gå bättre med 98 oktan..

Om man inte har blyersättning i en gammal blymotor så sotar den igen mycket lättare. Jag använde ett mätverktyg för att ställa tändningen rätt för att den stod fel. Nej det kan den inte och det gör den inte, därför använder jag 95.

zzr94092
6 april 2021 · 4 378 Inlägg

"Sotar igen"?, var det en stroboskoplampa du hade när du ställde tändningen? Blyersättningen har man till motorer som har ventilsäten direkt I toppen...

Xebers76
6 april 2021 · 2 250 Inlägg

Det är blyet som gör att det sotar igen, det är därför man förr i tiden efter 10000 mil fick köpa en så kallad "sotningssats" (alla packningar som går åt när man har isär motorn och gör rent den).

Inte en chans att en Volvo från 85 ska behöva blybensin?¿?

Eller är jag ute och cyklar nu?

Arne75
6 april 2021 · 23 Inlägg

Xebers76 skrev:
Det är blyet som gör att det sotar igen, det är därför man förr i tiden efter 10000 mil fick köpa en så kallad "sotningssats" (alla packningar som går åt när man har isär motorn och gör rent den).

Inte en chans att en Volvo från 85 ska behöva blybensin?¿?

Eller är jag ute och cyklar nu?

Jaha då är det nog jag som är ute och cyklar. Såg nu att det rekommenderades i  instruktionsboken 98 oktan (ROT), men vad betyder rot?

Utmarks-Loke
7 april 2021 · 5 813 Inlägg

En volvo 740 kör man på vanlig blyfri 95, om den glödtänder beror det på något annat. Ställde du tändningen med stroboskoplampa?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2021 · 13 673 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
En volvo 740 kör man på vanlig blyfri 95, om den glödtänder beror det på något annat. Ställde du tändningen med stroboskoplampa?

instämmer  alla b21/b23/b230  kan köras på blyfri bensin.

något som är otroligt vanligt är att någon stallt förgasaren för snålt..   tex om den hade över 3.5% cohalt någon gång så har jag sätt mängder med verkstäder som skruvar ner co-halten på tok för mycket...  enda ner till 0.2% vilket inte fungerar på en b230A motor.

men det står i motorutrymmet vad co halten ska vara på.
jag brukar ta en gasmätare som mäter både co och hc
sen skruvar jag till hc halten är som lägst inom co-haltens inställningsområdet då brukar dom gå som bäst.  men det förutsätter att allt är i bra skick i övrigt
tex hela vakumslangar och och ingen tjuvluft någonstans.   

idag är det svårt att få någon som klarar att skruva på gamla bilar..  går det inte att felsöka med en dator och den ger rätt svar så löser sig aldrig problemet.


att den glödtänder är pga stiften är så varma att motorn självantänder fast tändingen är avslagen.

det kan bero på väldigt många saker
men oftast att tändingen är inställd fel

men tex en felaktig monterad kamrem kan skapa problem oxå .  och man ska ALDRIG lita på märkningen på remskivan på motorn..   även om den inte ska gå att montera fel så har jag sätt det flera gånger.  köpte en gammal 940 som jag hämtade på köping polisation där den gått som polisbil hela sitt liv.. där hade volvo monterat remskivan fel.. det tog en stund innan jag förstog varför jag inte fick svänghjulet att stämma när jag byggde om den till manuell.smile  då hade dom monterat remskivan utan att få den i spåret på "drevet" på veven smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fordfalcon
7 april 2021 · 1 Inlägg

Har B23an en magnetventil på insuget? Denna behöver + från tex tändspolen och ska brytas när man stänger av tändningen. Om denna inte fungerar glödtänder det som attan. vet att den satt på B21 och tidiga B23 med förgasare iaf. En rund ventil med en eller två "hane" kontakt på ovansidan. Det ska klicka i den när man lägger på +, då funkar den.

Arne75
7 april 2021 · 23 Inlägg

Jag var ute och kollade på magnetventilen och den funka och lät frisk, så jag antar att det är för mycket sot för att gasa ur. Ska man köpa en sotningssats då eller vad ska man göra?

Senast redigerat av Arne75 (7 april 2021)

jaka54
7 april 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad är det för stift du har! Du bör ha Volvo originalstift !

Hilmer
7 april 2021 · 1 776 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för stift du har! Du bör ha Volvo originalstift !

Har frågat detta tidigare utan att få svar, så troligen har han inte kollat tändstiften än!
Original behöver det inte nödvändigtvis vara, men man bör undvika Bosch i alla fall!

zzr94092
7 april 2021 · 4 378 Inlägg

Har heller inte fått svar av Arne75 vad han ställde tändningen med!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2021 · 13 673 Inlägg

Hilmer skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för stift du har! Du bör ha Volvo originalstift !

Har frågat detta tidigare utan att få svar, så troligen har han inte kollat tändstiften än!
Original behöver det inte nödvändigtvis vara, men man bör undvika Bosch i alla fall!

ngk är väll det enda märke man bör välja när det gäller tändstift.. 

orginal kan vara bra ena gången och vara skit nästa gång..  beror ju helt på vilken tillverkare som tillverkat dom...

ngk kör ju hela världens  trimmar med oavsätt om det är en 1500hk v8 eller en 1000hk honda K-series..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Arne75
7 april 2021 · 23 Inlägg

Hilmer skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för stift du har! Du bör ha Volvo originalstift !

Har frågat detta tidigare utan att få svar, så troligen har han inte kollat tändstiften än!
Original behöver det inte nödvändigtvis vara, men man bör undvika Bosch i alla fall!

Oj sorry missa, men jag bytte stift och det är Volvo original som stog på förpackningen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang