Korrosion på fälgar, hjälp!

Prallee
6 april 2021 · 7 Inlägg

Hej, köpte nya JR9 sommaren 2019 och märkte vid montering nu under helgen att på ena fälgen har det ärgat på kromet. De har gått max 600 mil och endast på sommaren. Har förvarats i garage under vinterhalvåret. Efter att ha mailat försäljaren säger de att det är handhavandefel och att jag har använt för stark avfettning på dem. Saken är att jag endast använt fälgrengöring (meguiars) och hade jag använt för starkt medel bör väl alla fälgar vara skadade? Kan jag på något sätt visa att de måste ha varit dåligt lackade från början/fabrikationsfel? (Utöver detta var ET stansat fel på baksidan på alla fälgar så verkar inte vara någon vidare kvalitet...)

Om det är handhavandefel, hur kan jag lösa det ? hmm

Tack på förhand smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239362/239362-fbf1ae185777ba9a877cba376c177de9.jpg

Svenska_bil
7 april 2021 · 218 Inlägg

Slipa ner klarlacken, polera upp, klarlacka om alternativt hela tiden hålla på att polera och vaxa.

Tror inte det är fälgmedlet utan en kombo av dålig kvalité (om man ser på prislappen), stenskott och att något i monteringen av fälgen skadat klarlacken så fukt krupit in under med resultat att det ärgat.

Kommer dock inte gå att reklamera.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2021 · 13 734 Inlägg

samma sak på ett par fälgar jag har dom har ärjat som fan.... piss kvalite på dagens skärp som säljs...  dessutom är aluminiumet mjukt som fan....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Prallee
7 april 2021 · 7 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Slipa ner klarlacken, polera upp, klarlacka om alternativt hela tiden hålla på att polera och vaxa.

Tror inte det är fälgmedlet utan en kombo av dålig kvalité (om man ser på prislappen), stenskott och att något i monteringen av fälgen skadat klarlacken så fukt krupit in under med resultat att det ärgat.

Kommer dock inte gå att reklamera.

Growe skrev:
samma sak på ett par fälgar jag har dom har ärjat som fan.... piss kvalite på dagens skärp som säljs...  dessutom är aluminiumet mjukt som fan....

Ok, får prova renovera dem då. Får bli annan tillverkare nästa gång. Tack för svar! smile

torsen
7 april 2021 · 7 233 Inlägg

Min erfarenhet är att originalfälgar är bättre än eftermarknadsdito.
Om man ser på bilar som köpts nya och körts 15.000 mil på 5 år så kan man jämföra originalfälgarna med sommardäcken med vinterhjulen som har eftermarknadsfälgar av aluminium.
Visserligen får vinterhjulen jobba under besvärligare förhållanden.
Men sommarhjulen körs 2 - 3 gånger så långt med  högre hastighet och därmed mer utsatta för stenskott.
Betydligt mer klarlacksläpp på eftermarknadsfälgar.
Härutöver nästan alltid pyspunka i något av vinterdäcken.
Får justera lufttrycket varje månad i vinterdäcken för att det piper i TPMS:en - men aldrig i sommarhjulen.
JAG tål pipet när jag inte okulärt ser någon skillnad i tryck mellan däcken - men HSB gör det inte.

Brådhis * Voff voff *
7 april 2021 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
Min erfarenhet är att originalfälgar är bättre än eftermarknadsdito.
Om man ser på bilar som köpts nya och körts 15.000 mil på 5 år så kan man jämföra originalfälgarna med sommardäcken med vinterhjulen som har eftermarknadsfälgar av aluminium.
Visserligen får vinterhjulen jobba under besvärligare förhållanden.
Men sommarhjulen körs 2 - 3 gånger så långt med  högre hastighet och därmed mer utsatta för stenskott.
Betydligt mer klarlacksläpp på eftermarknadsfälgar.
Härutöver nästan alltid pyspunka i något av vinterdäcken.
Får justera lufttrycket varje månad i vinterdäcken för att det piper i TPMS:en - men aldrig i sommarhjulen.
JAG tål pipet när jag inte okulärt ser någon skillnad i tryck mellan däcken - men HSB gör det inte.

Vad säger du? big_smile 2-3 gånger så långt och högre hastighet? Nej... Det stämmer inte för mig iaf.

Angående dina pyspunkor så är det väl enklast att låta laga dom bara...?

Senast redigerat av Brådhis (7 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
7 april 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det där är inga kromade fälgar! De är polerade och sedan klarlackade.
-Men du köpte  begagnade fälgar va? -Eller blev nya så där över vintern?

Senast redigerat av jaka54 (7 april 2021)

Prallee
7 april 2021 · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det där är inga kromade fälgar! De är polerade och sedan klarlackade.
-Men du köpte  begagnade fälgar va? -Eller blev nya så där över vintern?

Ja! Fel av mig, menade såklart polerade och lackade. Köpte dem nya 2019 och blev så över denna vintern, de stod uppradade på en hylla i garaget...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang