Köpråd: Bästa motorvägskryssaren

FabianTsi
9 april 2021 · 208 Inlägg

Har idag en Skoda Fabia kombi, smal och lätt bil. Vid kraftiga stormar, som det kan bli här på västkusten, känner jag mig som en vante på vägen. Även innan alla modifieringar jag gjort dessutom. (Är medveten om att sakerna jag gjort inte direkt underlättar mitt problem, så du behöver inte påpeka det, tittar på dig, ditt troll, haha).

Men nu har jag jobbat lite med uppdrag hemma hos personer och börjat åka en del, har bara kört i stan innan. Känner att jag skulle vilja ha en trygg bil på motorvägen.

Hur ska man tänka? Tung SUV? Låg men lång och bred bil typ Audi A6? Nya Volvo V90?

Vad är det bästa och skönaste, men framför allt tryggaste sättet vid kraftiga vindar och regn, att ta sig fram på motorvägen? Oftast lagligt, men ibland någon Km/h över, vid behov (stress).

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
simlar
9 april 2021 · 5 516 Inlägg

Vanlig fullstor sedan eller kombi är det stadigaste vid högre hastigheter.
Låg tyngpunkt, relativt hög vikt och liten sidoprofil så påverkas bilen minimalt av sidovindar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
amazinjoey
9 april 2021 · 1 138 Inlägg

BMW 5 serie F10, Audi A6, Volvo V70/V90. Skoda superb.

Det man vill ha hur en motorvägskryssaren är ljudisolering(vindljus och vägljud) och komfort!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2021 · 13 673 Inlägg

så låg bil som möjligt..  vinden känner man för att sidan på bilen tar upp krafter från vinden.

inte upplevt någon större skillnad mellan bilar..  därimot är tex en merceders spriter buss totalt oduglig när det blåser medans våra Turismo bussar med boggie inte är så märkvärdiga att hålla kvar när det blåser kraftigt.  smile   där snack vi yta på fordon oxå..  händer att man får hålla i mot nästan halvvarvet på ratten ;-)

framvagninställning och vägens skick är det jag upplever att det påverkar hur ett fordon känns när det blåser.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
9 april 2021 · 5 813 Inlägg

Om du skall använda bilen för att besöka folk i jobbet får den inte vara för fin, för då tror dom att du tar för mycket betalt. Köp en vanlig Volvo V70 eller motsvarande, en utmärkt motorvägskryssare och en diskret bil.

amazinjoey
9 april 2021 · 1 138 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om du skall använda bilen för att besöka folk i jobbet får den inte vara för fin, för då tror dom att du tar för mycket betalt. Köp en vanlig Volvo V70 eller motsvarande, en utmärkt motorvägskryssare och en diskret bil.

Helst med T6, så får man den extra diskret!

1Adrian1
9 april 2021 · 356 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/94913707

Skaffa dig även en personlig chaufför så är det klappat och klart.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2021 · 13 673 Inlägg

1Adrian1 skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_ls_600h_l_awd_5_0_v8_445hk_president/94913707

Skaffa dig även en personlig chaufför så är det klappat och klart.

jag ställer upp som chafför endast 40.000kr efter skatt i månaden. 
smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
9 april 2021 · 7 198 Inlägg

Chrysler 300 är väl den optimala motorvägskyssaren.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2021 · 17 380 Inlägg

torsen skrev:
Chrysler 300 är väl den optimala motorvägskyssaren.

Ja, den är inte dum. Fast nu är de gamla och kvaliteten var inte på topp. Köpte ju en ny sådan 2009. Den är stadig som fan i vindar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
9 april 2021 · 9 296 Inlägg

1Adrian1 skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_ls_600h_l_awd_5_0_v8_445hk_president/94913707

Skaffa dig även en personlig chaufför så är det klappat och klart.

Jag funderar halvt oseriöst att uppgradera till en sådan från min GS450h när grabben tar körkort. Då blir det baksäte.

Nä. Det är nog tyvärr helt oseriöst. sad

Edit. Iofs så är ju en GS450h inte helt usel som landsvägskryssare heller. Jag åkte till Göteborg t o r för någon vecka sedan utan egentligt stopp. 10-11h i bilen och jag var mer utvilad efter det än efter en dag med familjens gnäll. smile

Knäpptyst. Lite mindre än 0,6l/mil. Hyfsad ljudanläggning om man tröttnar på tystnaden.

Senast redigerat av caromania (9 april 2021)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FabianTsi
10 april 2021 · 208 Inlägg

A6 verkar ju vara bra enligt er, och dessutom snyggast enligt mig, om man jämför den och BMW/VOLVO/MERCEDES/SUPERB. (Har för övrigt en bekant som köpt en ny Superb, han gillar inte ljudisoleringen, verkar vara ungefär lika "bra" som i min skoda. Skrika sig hes till sambon i baksätet på motorvägen.

När man kryssar fram på motorvägen på långkörningar, så tycker jag ändå att de som kör om mig i olagligast fart, oavsett storvarningsnivå, är SUV:ar. Hur är de på E-vägarna?

Samt om man tar tidigare nämda exempel. Låg, bred, osv, men subtraherar vikten. Så får man en liten, platt, sportbil. Hur är tex en Z3/Z4 eller MX-5/Miata på motorvägen? Hade ju varit nice att komma till kund med stil, även om det inte är dyr stil (Miatan)? Mina verktyg är mer dator och små mejslat, supporttekniker. Så platsen är inte nödvändig.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
10 april 2021 · 208 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Chrysler 300 är väl den optimala motorvägskyssaren.

Ja, den är inte dum. Fast nu är de gamla och kvaliteten var inte på topp. Köpte ju en ny sådan 2009. Den är stadig som fan i vindar.

En pluggpolare hade en sådan, fast SRT-8, eller vad dom nu heter, blandar ihop med Dodge. Eller han hade diesel med lite dryga 300 hk, men det var någon logga på sätena i alla fall, som på SRT-8:an. Skitsamma, han betalade nästan 2000 kr i försäkring, per månad, plus hade betalat sjuka pengar vid service och reparation. Jämförde med min dåvarande Mondeo, och hans generator hade gått på ca 20000 kr, min på ca 2000 kr. Jag köpte dock på Mekonomen, han på auktoriserad verkstad, men ändå. Det kanske inte är optimalt för en bruksbil/pendlar bil?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
10 april 2021 · 208 Inlägg

FabianTsi skrev:
A6 verkar ju vara bra enligt er, och dessutom snyggast enligt mig, om man jämför den och BMW/VOLVO/MERCEDES/SUPERB. (Har för övrigt en bekant som köpt en ny Superb, han gillar inte ljudisoleringen, verkar vara ungefär lika "bra" som i min skoda. Skrika sig hes till sambon i baksätet på motorvägen.

När man kryssar fram på motorvägen på långkörningar, så tycker jag ändå att de som kör om mig i olagligast fart, oavsett storvarningsnivå, är SUV:ar. Hur är de på E-vägarna?

Samt om man tar tidigare nämda exempel. Låg, bred, osv, men subtraherar vikten. Så får man en liten, platt, sportbil. Hur är tex en Z3/Z4 eller MX-5/Miata på motorvägen? Hade ju varit nice att komma till kund med stil, även om det inte är dyr stil (Miatan)? Mina verktyg är mer dator och små mejslat, supporttekniker. Så platsen är inte nödvändig.

Svarar på mitt eget inlägg, om det är tillåtet?

Fick en idé. A6:or (På tal om det, hade jag nog hellre haft en RWD, för att sladda med, även om jag är alldeles för gammal för det, så finns ju småpojken där inne, nertryck och undanskuffad, men om man fick sladda och ändå vara vuxen, helt klart en RWD) men ja A6:or är ju hyfsade precis på, breda (1 cm smalare än V90 bara?) och de ser i alla fall rätt låga ut i standardutförande redan, i jämförelse då. Tänker att man köper så breda och små i diamanter som möjligt som passar, sänker den ytterliga med coils eller fjädrar, så den precis undviker fartguppen. Gör en hjulinställning, och sedan är man optimal i motorvägarnas djupaste vatten?

"En lite notis om Audi dock, brorsan hade en S3 i yngre år, och lillebrorsa som jag är, buskörde man ju den när man lyckats tjata till sig det. Har någon gång varit nära att göra nått dumt dock, FWD och RWD kan jag någorlunda, gasa styra med FWD, släppa gasen och styra med RWD, brukar funka vid lite släpp. Men i alla fall en gång jag kommer ihåg, vid snö/is, tryckte jag gasen i botten och fick fyrhjulssläpp, jag vette fan var jag tog vägen, helt okontrollerbart enligt mig. Är Quattro verkligen säkrare vid slapp än andra alternativ? Kändes absolut inte så, sedan skulle jag ju aldrig köra så idag, även med brorsans bil! smile"

Edit: Quattro eller AWD eller 4WD, osv.

Senast redigerat av FabianTsi (10 april 2021)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Utmarks-Loke
10 april 2021 · 5 813 Inlägg

Jag har aldrig haft någon snabb AWD på vintern men det sägs att man skall gasa sig ur sladdarna med såna. Vet inte om det stämmer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2021 · 13 673 Inlägg

förstår inte varför ljudisoleringen är så viktig.. har alltid stereon på full colym och jag hör då inget vägljud...  eller sitter alla i en tyst bil och lyssnar på alla ljud utanför bilen?  smile
iof köpte jag nyss 4kwm dämpmatrial till min polo.  men det är bara att för att man ska kunna spela full volym utan att det skallrar utanför bilen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2021 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:
förstår inte varför ljudisoleringen är så viktig.. har alltid stereon på full colym och jag hör då inget vägljud...  eller sitter alla i en tyst bil och lyssnar på alla ljud utanför bilen?  smile
iof köpte jag nyss 4kwm dämpmatrial till min polo.  men det är bara att för att man ska kunna spela full volym utan att det skallrar utanför bilen ;-)

Nej, köra bil ska inte vara som att man sitter i ett ljudisolerat rum!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
10 april 2021 · 7 198 Inlägg

Finns det något mer rogivande än att en vårdag, med suffletten nere, lyssna på fågelsång, känna doften av nyslaget hö, och höra den turbinlika gången från en luftkyld 2-cylindrig boxermotor.
Ligger hunden på högra framstolen med huvudet på mitt högra lår och snarkar är lyckan fullständig.
Tiden är snart inne.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2021 · 17 380 Inlägg

Jag föredrar att familjebilen är helt knäpptyst på motorvägen och den är stor och ligger bra på vägen. Som nummer 2 kommer att den helst inte ska dra över 0.5 l/milen på motorvägen. Skulle stereon vara på är det på låg volym och SR P1 eller en ljudbok som gäller.

Kör bara nya lyxbilar på jobbet så är ju lyckligt lottad där kanske. De är rätt pigga.

EDIT: Stora SUV:ar är för det mesta inte så kul på motorvägen.

Senast redigerat av Hybrid_ (10 april 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2021 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:
Finns det något mer rogivande än att en vårdag, med suffletten nere, lyssna på fågelsång, känna doften av nyslaget hö, och höra den turbinlika gången från en luftkyld 2-cylindrig boxermotor.
Ligger hunden på högra framstolen med huvudet på mitt högra lår och snarkar är lyckan fullständig.
Tiden är snart inne.

Jaa, i mitt fall en Corvette med lite hästkrafter i motorn. Man drar på och V8:an spinner!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang