Ljuddämpare lossnat från katalysator Volvo 940

hampusmek
10 april 2021 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238500/238500-38907059f6a0dbf412fb1eff249f439e.jpg


Bilden förklarar sig själv. Var ute o körde sen hör jag hur det börja låta mer mörkare ur avgassystemet. Stannar bilen och kollar om det är något fel. Det kom ingen rök från avgasröret. Men det som har hänt är att själva ljuddämpar röret har lossnat från katalysatorn och jag vet inte vad jag ska göra. Det är på en gammal Volvo 945 -95. Är röret svetsas från början. Eller nu när jag tänker efter så borde det kanske inte vara det eftersom att röret efter katalysatorn är ombyggt till en mer "straight pipe". För på originalt sätt är det som en böj i slutet av röret. Det röret som jag har är istället rakt och likt som jag sa förut, "straight pipe.

Senast redigerat av hampusmek (10 april 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2021 · 13 736 Inlägg

säkert flänsen som gått av ..  tror dom går att köpa nya någon byggmodell

jag kan inte se bilden i länken men ladda upp den till garaget istället.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
10 april 2021 · 9 296 Inlägg

För att svara på frågan så tycker jag att du ska redigera ditt inlägg och rubrik så det blir mer begripligt.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
10 april 2021 · 7 234 Inlägg

caromania skrev:
För att svara på frågan så tycker jag att du ska redigera ditt inlägg och rubrik så det blir mer begripligt.
Mvh mod

För det första så syns inte bilden.
För det andra bör du vårda språket - inte minst rubriken.
För det tredje så uppsök en verkstad om du har så elementära brister i bil-/motorkunskap.

hampusmek
10 april 2021 · 22 Inlägg

torsen skrev:

caromania skrev:
För att svara på frågan så tycker jag att du ska redigera ditt inlägg och rubrik så det blir mer begripligt.
Mvh mod

För det första så syns inte bilden.
För det andra bör du vårda språket - inte minst rubriken.
För det tredje så uppsök en verkstad om du har så elementära brister i bil-/motorkunskap.

Okej. För det första, en moderator har redan sagt att min rubrik ska ändras. Sen för det andra, är inte ett forum till för att fråga saker? Har jag fel? Jag vet inte vad du gör på ett forum direkt utan att fråga/svara på människor som undrar saker om sina bilar. Det finns kanske en anledning till att det finns olika kategorier, t.ex motorteknik eller allmänt m.m.

Nästa gång kom snälla inte in i mitt inlägg och säg att jag ska söka upp en verkstad utan att fråga det här forumet först.

För att tillägga, under Motortekni(Grundlig) står det t.o.m "Allmänna frågor om motorteknik och motorer i standardutförande. Kategorin omfattar även frågor om standardmodifikationer samt enkla och/eller vanligt förekommande uppgraderingar (t.ex. chiptrimning)."

Senast redigerat av hampusmek (10 april 2021)

hampusmek
10 april 2021 · 22 Inlägg

caromania skrev:
För att svara på frågan så tycker jag att du ska redigera ditt inlägg och rubrik så det blir mer begripligt.
Mvh mod

Ändrar det direkt. smile

simlar
10 april 2021 · 5 524 Inlägg

Det är ju avgasröret som gått av vid mittenljuddämparen just framför bakaxeln.

Köp ny mittenljuddämpare och byt så är problemet löst.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
10 april 2021 · 5 833 Inlägg

Första steget är nog att krypa under bilen och se hur skicket på avgassystemet egentligen är. Om ett rör rostat av kanske resten också är så dåligt att man lika gärna kan köpa en helsats på en gång och byta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang