Startar ej förstår inte problemet! 125cc

kuren
11 april 2021 · 35 Inlägg

Hej!
Detta handlar igentligen inte om en bil utan en 125cc, ber på förhand ursäkt för min stavning jag kar dyslexi så är inge vidare på de.

Nu till problemet det är en klassisk kinamotor ungefär en sådan som sitter på fiddys 4 taktare alltså så de borde ju vara rätt enkelt kan man ju tycka men nej tydligen inte. Den har gnista vid rätt tillfälle den har kompression och den får bensin och luft, startar ej på startgas. Motorn är 0ad jag har också justerat ventilspelet korrekt och allt är rätt de ända jag inte har kollat ingående på är kamaxel men tycker inte de borde göra så den inte startar.

Kan någon komma på något jag missat att kolla?

Kan tillägga att tändstift är blött efter att man dragit några varv och det känns som att den skjuter ut luft i förgasaren mer än den drar in, men den gör samma sak i avgasproten.

Är tacksam för svar det hade varit roligt att få igång den.😊

kuren
11 april 2021 · 35 Inlägg

Glömde att skriva de, den startade inte när jag köpte de och jag vet att tidigare ägare har plockat av topp cylinder och kolv och sedan också försökt plana toppen, de är inte vackert gjort men den läcker inte komp och den tar inte i ventilerna.

simlar
11 april 2021 · 5 524 Inlägg

Kolla så kamaxeln står rätt i förhållande till vevaxeln.

Du kan kolla och byta saker hur mycket du vill men med felaktiga ventiltider så går inte motorn oavsett.
Speciellt när du skriver att toppen varit lös och planats oseriöst tyder ju mycket på att tidigare mekare inte vet vad dom gör.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zzr94092
11 april 2021 · 4 385 Inlägg

Du kan inte ha nån gnista,den skulle tända till oavsett /hur allt "står" fel/.

Nybergrobin
11 april 2021 · 2 378 Inlägg

Tänder den inte ens med startgas så har du ingen gnista eller så är motorn felställd.

kuren
11 april 2021 · 35 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du kan inte ha nån gnista,den skulle tända till oavsett /hur allt "står" fel/.

Den har tydlig gnista

kuren
11 april 2021 · 35 Inlägg

simlar skrev:
Kolla så kamaxeln står rätt i förhållande till vevaxeln.

Du kan kolla och byta saker hur mycket du vill men med felaktiga ventiltider så går inte motorn oavsett.
Speciellt när du skriver att toppen varit lös och planats oseriöst tyder ju mycket på att tidigare mekare inte vet vad dom gör.

Tändplattan sitter ju på vevaxel så jag har ställt in de efter bästa förmåga. Så de ska vara rätt jag undrar mer om man på något sätt kan sätta ihop toppen fel så att den öppnar ventilerna vid fel tillfälle.

jaka54
11 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Det är väldigt enkelt!
Om du har tydlig blå/vit gnista så måste (motorn kan inte vägra helt enkelt) tända om den får soppa eller startgas! -Så enkelt är det!

zzr94092
11 april 2021 · 4 385 Inlägg

Har du kompression? Men borde tända till på startgas vilket som!

kuren
11 april 2021 · 35 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är väldigt enkelt!
Om du har tydlig blå/vit gnista så måste (motorn kan inte vägra helt enkelt) tända om den får soppa eller startgas! -Så enkelt är det!

Okej om det är så, varför startar den inte då?

jaka54
12 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Det är det du måste undersöka!
Börja med att undersöka kompressionen! Planat toppen säger du.Hur då?  Har du kollat att anläggningsytan topplock-cylinder är bra, att topplockspackningen finns där...så det inte läcker ut gaser den vägen?!
Har du kollat att kammen står rätt och att tändningen står rätt? Har du brytarlöst tändsystem?

Mossan1
12 april 2021 · 2 793 Inlägg

Skulle sätts en slant på att vevaxel och kamaxeln är i osync så pass att det blir medioker kompression men fel ventiltider så den inte kan gå.
Puffar i insuget tyder också på det.

kuren
12 april 2021 · 35 Inlägg

Mossan1 skrev:
Skulle sätts en slant på att vevaxel och kamaxeln är i osync så pass att det blir medioker kompression men fel ventiltider så den inte kan gå.
Puffar i insuget tyder också på det.

Okej men hur kan jag kolla de annat än att stäla in dom effter de punkter som finns?

mats757
12 april 2021 · 913 Inlägg

Ett tändstift som blivit blött är inte att lita på. Även om gnistan ser fin ut kan strömen gå via porslinet när det blir komp.

Prova med ett helt nytt stift, eller bränn stiftet med gassvets eller gasol.

kuren
12 april 2021 · 35 Inlägg

mats757 skrev:
Ett tändstift som blivit blött är inte att lita på. Även om gnistan ser fin ut kan strömen gå via porslinet när det blir komp.

Prova med ett helt nytt stift, eller bränn stiftet med gassvets eller gasol.

Har provat att byta stift

jaka54
12 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Och vilket stift säger tillverkaren att du ska använda?

kuren
12 april 2021 · 35 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och vilket stift säger tillverkaren att du ska använda?

Hej
De vet jag inte köpte bara ett likadant som sat i och den har gått med de innan så de borde funka

jaka54
12 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Så du har fått motorn att gå  på likadant stift tidigare...eller förre ägaren "säger" att motorn har har gått med det stiftet tidigare?!
Jag skulle kolla efter mer info när det gäller stift  för din motor

SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2021 · 7 228 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så du har fått motorn att gå  på likadant stift tidigare...eller förre ägaren "säger" att motorn har har gått med det stiftet tidigare?!
Jag skulle kolla efter mer info när det gäller stift  för din motor

Även om stiftet hade varit av felaktig modell så hade den startat.

Vad för motor har du?  En lifan eller annan tillverkare?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
kuren
12 april 2021 · 35 Inlägg

SportPilot skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Så du har fått motorn att gå  på likadant stift tidigare...eller förre ägaren "säger" att motorn har har gått med det stiftet tidigare?!
Jag skulle kolla efter mer info när det gäller stift  för din motor

Även om stiftet hade varit av felaktig modell så hade den startat.

Vad för motor har du?  En lifan eller annan tillverkare?

Det är annan tillverkare men det är i stort sätt samma motor som 125an lifan tillverkar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang