Bildäck - Olika mönsterdjup på samma axel

Moz123
11 april 2021 · 58 Inlägg

Hej!

Vi ska byta till sommardäck på vår bil som vi köpte för inte så länge sedan. Så jag gjorde en snabb koll på mönsterdjupet och upptäckte att alla fyra däck har olika mönsterdjup.

Två av dem såg ut att helt behöva bytas ut, medan dem andra två såg bra ut, dock har dem inte samma mönsterdjup eller slitage. Ett av dem ser relativt ny ut och den andra lite mer sliten.

Så min fråga är, från ett säkerhets perspektiv, är det okej att ha olika mönsterdjup och slitna däck på samma axel?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-20ef088cb52567297d0f7e0839885c23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-47a7685cfa49e7499d3a35ef6cb20e08.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 april 2021 · 14 054 Inlägg

Det nedersta däcket ser nästan olagligt ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
11 april 2021 · 7 238 Inlägg

Olika slitna och stora däck påverkar stabiliteten vid bromsning, speciellt på våt vägbana.
Personligen skulle jag aldrig montera ett däck som har mindre mönsterdjup än 4 mm.
Fick jag lära mig när jag jobbade med polisbilar.
Polisen hade mätt däckens egenskaper när endast 4 mm återstår.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2021 · 13 742 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det nedersta däcket ser nästan olagligt ut.

/Benny

inget av däcken är ju i skick att monteras utan ska bytas

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Moz123
11 april 2021 · 58 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det nedersta däcket ser nästan olagligt ut.

/Benny

Growe skrev:

Vettemannen skrev:
Det nedersta däcket ser nästan olagligt ut.

/Benny

inget av däcken är ju i skick att monteras utan ska bytas

Jag tror att det måste vara ljuset på bilderna som inte visar djupet ordentligt, jag mätte i all fall mönsterdjupet på dem och det var mer än 3mm. Eller är det något annat ni syftar på gällande deras skick?

zzr94092
11 april 2021 · 4 390 Inlägg

Slitagevarnarenär ju framme på sista bilden..Köp 4 nya däck..

Utmarks-Loke
11 april 2021 · 5 836 Inlägg

Om två däck är markant bättre än de andra två, så kan det vara aktuellt att bara byta två. Men de där båda är ju i princip också slut, så byt alla fyra på en gång.

Men för att svara på sakfrågan, om det bara är en millimeter som skiljer i mönsterdjup så är det nog inga problem att ha dom på samma axel. Helst icke drivande axel då, för att spara på differentialen.

Bilproblemet
11 april 2021 · 286 Inlägg

Kan ju omöjligt vara 3mm kvar, lagen säger ju 1.6mm sommardäck och har ju slitagevarnare framme redan

Korven945
12 april 2021 · 3 Inlägg

Bilden längst ner är ju däcket slut, om du får att de e 3mm så göru nåt helt fel för mönstret är samma höjd som slitage varnarna

uhlin
12 april 2021 · 2 834 Inlägg

Som andra skriver så sista bilden är däcket slut då slitagevarnaren är framme. Byt alla 4.

Men som svar på din fråga så gör det inget särskilt om det skiljer nån mm i mönsterdjup. Förutsatt att bilen inte har 4wd. Då är rullomkretsen jätteviktig.

candyweiss
12 april 2021 · 876 Inlägg

Moz123 skrev:

Vettemannen skrev:
Det nedersta däcket ser nästan olagligt ut.

/Benny

Growe skrev:

Vettemannen skrev:
Det nedersta däcket ser nästan olagligt ut.

/Benny

inget av däcken är ju i skick att monteras utan ska bytas

Jag tror att det måste vara ljuset på bilderna som inte visar djupet ordentligt, jag mätte i all fall mönsterdjupet på dem och det var mer än 3mm. Eller är det något annat ni syftar på gällande deras skick?

Tänk på att du ska mäta där det är slitet som mest, alltså där det är minst mönster kvar.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Moz123
12 april 2021 · 58 Inlägg

candyweiss skrev:
Tänk på att du ska mäta där det är slitet som mest, alltså där det är minst mönster kvar.

Med det som standard så hade båda lägsta på 2mm, med vissa ställen på 3-4mm.

Tack för alla råd och information, det blev 4 st nya hjul istället. Inte värt att leka med säkerheten när det gäller att köra bil smile

Senast redigerat av Moz123 (12 april 2021)

torsen
12 april 2021 · 7 238 Inlägg

uhlin skrev:
Som andra skriver så sista bilden är däcket slut då slitagevarnaren är framme. Byt alla 4.

Men som svar på din fråga så gör det inget särskilt om det skiljer nån mm i mönsterdjup. Förutsatt att bilen inte har 4wd. Då är rullomkretsen jätteviktig.

Gäller inte bilar med "riktig 4x4" - t ex Lada Niva, Land Rover Defender, Mercedes Geländewagen, Toyota LandCruiser vissa Suzuki Grand Vitara, vissa Jeep Liberty m fl som har mellandifferential.

uhlin
12 april 2021 · 2 834 Inlägg

torsen skrev:

uhlin skrev:
Som andra skriver så sista bilden är däcket slut då slitagevarnaren är framme. Byt alla 4.

Men som svar på din fråga så gör det inget särskilt om det skiljer nån mm i mönsterdjup. Förutsatt att bilen inte har 4wd. Då är rullomkretsen jätteviktig.

Gäller inte bilar med "riktig 4x4" - t ex Lada Niva, Land Rover Defender, Mercedes Geländewagen, Toyota LandCruiser vissa Suzuki Grand Vitara, vissa Jeep Liberty m fl som har mellandifferential.

Hur blir det då om man har låt oss säga ett bra däck och ett slitet däck på samma axel? Borde väl bli knas?

Om det skiljer lite mellan fram och bak förstår jag. Men samma axel?

torsen
12 april 2021 · 7 238 Inlägg

uhlin skrev:

torsen skrev:

uhlin skrev:
Som andra skriver så sista bilden är däcket slut då slitagevarnaren är framme. Byt alla 4.

Men som svar på din fråga så gör det inget särskilt om det skiljer nån mm i mönsterdjup. Förutsatt att bilen inte har 4wd. Då är rullomkretsen jätteviktig.

Gäller inte bilar med "riktig 4x4" - t ex Lada Niva, Land Rover Defender, Mercedes Geländewagen, Toyota LandCruiser vissa Suzuki Grand Vitara, vissa Jeep Liberty m fl som har mellandifferential.

Hur blir det då om man har låt oss säga ett bra däck och ett slitet däck på samma axel? Borde väl bli knas?

Om det skiljer lite mellan fram och bak förstår jag. Men samma axel?

Naturligtvis blir det inte bra.
Leder i regel till sneddragning - främst vid inbromsning.
Vid en punktering, och reservhjulet inte är fullstort, bör man skifta hjulen, om det är möjligt, så att man får samma storlek fram.
Aningen mer slitage på differentialerna på sikt kan förväntas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang