En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 21 Följare
  • 6 595 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juni
JAF
12 april · 165 Inlägg

Hej! Jag har ägt denna bil i tre och ett halvt år och nu tycker jag att det är dags att skapa en forumtråd för den så att andra kan få följa mitt arbete, och så att jag kan dela med mig av tips och inspiration till andra, men även så att jag själv kan få hjälp om det behövs. Under de åren jag har ägt bilen så har jag gjort en del med den. Kanske gör jag framöver inlägg med de tidigare arbetena så att ni får följa allt det jag har gjort från början till nutid, men till att börja med så kommer jag uppdatera med det jag har gjort alldeles nyligen.


https://i.imgur.com/txlZKGjl.jpg
En fin dag i Ryd förra sommaren.


Först lite bakgrund om bilen! Jag hade förut en liknande bil, fast en sedan, en 88B. Av någon anledning har jag en förkärlek för herrgårdsvagnar och ville då hellre ha en 245:a. Utan att hålla någon särskild koll på blocket och facebook så råkade jag ramla över denna när jag läste tidningen Klassiker. Där var det en annons med den här bilen. Den var precis vad jag ville ha och den kostade bara 15 000kr. Efter en kortare sms-konversation så satte jag mig på tåget till Vimmerby. Denna bil har rullat där sedan den var ny fram tills jag köpte den, och det har varit samma ägare från 1992. Innan dess gick den som leasingbil om jag har förstått det hela rätt. Ägaren var mycket trevlig och hans fru bjöd mig på smörgåsar. Han verkade ha lite svårt att skiljas från bilen men verkade ändå nöjd med att den skulle hamna oss mig. Många ungdomar ville köpa bilen och vem vet vad som hade hänt med den om de hade fått köpa den. Nä, i stället hamnade bilen i min ägo (jag var i och för sig också ungdom, 20 år haha) och sedan september 2017 har den varit det. Några veckor senare sålde jag min 244:a för en tusenlapp mindre än vad jag köpte 245:an för. Ett ganska bra byte tycker jag.


https://i.imgur.com/WZXAzFUl.jpg
Denna regniga dag köpte jag bilen. Bilden är tagen bara någon mil utanför Vimmerby och jag var på väg hem till Karlskrona där jag bodde då.


I dagsläget har bilen rullat 35 050 mil. Påställningen skedde för precis två veckor sedan och jag har redan hunnit köra 70 mil under den tiden. Sedan bilen köptes har jag kört drygt 1860 mil, varav 1500 av milen tillryggalades förra sommaren. De första två somrarna blev det inte mycket kört alls. Dels på grund av att jag då hade flera andra bilar, dels på grund av en del strul. Första sommaren la kupéfläkten av och andra sommaren hade jag något fel på bakvagnen vilket gjorde att bilen inte var särskilt trevlig att köra. Det visade sig att jag hade för höga fjädrar så att stötdämparna låg i toppläge hela tiden med en riktigt otrevlig bakvagn till följd. Trots miltalet är bilen i mycket gott skick om jag får säga det själv. Den är lite sliten och det märks att den är använd, men rostmässigt är det inte så farligt. Lite naggad i kanten bara, men inga hål eller större rostangrepp. Bilen har av sin tidigare ägare rostskyddats vartannat år vilket har bidragit till att bilen är i det goda skicket den är idag. Bakvagnen var rätt slutkörd men där har jag bytt ut det mesta. Framvagnen återstår att göra vid. Planen är att renovera den inom det närmsta året. Just nu är bilen stabil i bak medan framvagnen gärna vandrar fram och tillbaka på vägen. Det gäller att hålla i ratten och hänga med i svängarna haha.

Årsmodellen är 1990 och bilen har sin födelsedag någon gång i mitten av maj. Utrustningen är GL/T-paket, vilket innebär svarta lister, elhissar fram, coronafälgar och varvräknare (vet dock inte om allt detta ingick i GL/T-paketet eller om det var tillvalt). Även motor- och kupévärmare samt två extraljus. Motorn är en B230F och växellådan en M47:a. Mig veterligen så har inget i drivlinan blivit utbytt. Det finns ganska gott om dokumentation, men mest i form av gamla besiktningsprotokoll. Kul att ha i vilket fall som helst.


https://i.imgur.com/ZKL9IQsl.jpg
Sommaren för två år sedan polerade jag och vaxade bilen. Den blev riktigt fin! Tyvärr höll inte glansen särskilt länge. Till våren därefter var lacken matt och flammig igen.

https://i.imgur.com/3WLMHgrl.jpg
Men jag gillar när bilen ser ut såhär. Den ska användas och den får gärna se använd nu, men självklart tvättar och vårdar jag bilen.


Framtidsplanerna då? Jo, tanken just nu är att köra så mycket det bara går och samtidigt göra löpande underhåll och förbättringar. Bilen körs inte vintertid som ni kanske har förstått redan, men det är min sommarbrukis i dagsläget. Tanken är att jag ska göra lite större arbeten under vintern, dock inte så stora att bilen blir stående på sommaren om det inte är absolut nödvändigt. En rullande renovering är nog planen, men rostlagning och lack ligger några år framåt i tiden. Förra sommaren körde jag riktigt mycket som jag nämnt, och det var inte alltid kul i värmen att sitta i en bil utan AC. Jag bestämde mig då att installera AC i bilen. Ett riktigt stort och svårt projekt förstod jag redan då, men förhoppningsvis värt det om det innebär att jag kan åka lite svalare och bekvämare om somrarna. Och där står jag idag. En donatorbil har införskaffats som jag även har haft som vinterbrukis. Vilken dag som helst ska jag börja riva i donatorbilen för att sen flytta över allt till GL/T:n. Dontarbilen jag har är en 93:a, så det AC-systemet skiljer sig lite mot tidigare årsmodeller. 91-93 kom ett nytt system med R134a som var effektivare än det gamla, däremot så skiljer sig 93:orna ännu mer genom att någon fick för sig att byta ut gängorna på alla AC-kopplingar. Som gjort för krångel. När detta projekt är klart, vilket förhoppningsvis blir innan semestern är över, så ska kopplingen bytas, en storservice göras samt lite andra slitagedelare ska bytas. Mer om det när det är dags.

Hoppas ni vill följa min vardag och mitt arbete med denna Volvo 240!


https://i.imgur.com/PWKUv1sl.jpg
Bilens och mitt tidigare hem, i den fantastiskt vackra och trevliga staden Karlskrona.

Senast redigerat av JAF (13 april )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
turbonova gillar en riktig burnout
13 april · 1 116 Inlägg

Följer självklart 😄

Bwonka
13 april · 232 Inlägg

Kul läsning och trevlig historia! Följer detta projektet. Har ett litet öga för 240 även om jag föredrar rivalen Saab 900 smile

JAF
13 april · 165 Inlägg

Kul att ni vill följa min projekttråd!

Bwonka skrev:
Kul läsning och trevlig historia! Följer detta projektet. Har ett litet öga för 240 även om jag föredrar rivalen Saab 900 smile

Det är förståeligt! Saab 900 är fantastiskt fina bilar. Har haft en tidigare och har planer på att skaffa en igen om några år när jag har eget garage.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
15 april · 165 Inlägg

Tänkte skriva lite mer om mina tankar och framtidsplanerna för denna bil. Först och främst är det installation av AC som kommer att ske härnäst. Arbetet är redan påbörjat och jag kommer uppdatera er snart om detta. I samband med AC-arbetet blir det storservice samt lite underhåll och byten av andra grejer. Därefter ska kopplingen bytas då den är rätt sliten i dagsläget och ettan och tvåans växel är svåra att få i ibland. När jag ändå river instrumentbrädan så ska jag försöka få till bättre ljud, men det ska ändå se så orginalaktigt ut som möjligt. Jag har köpt en ny stereo redan som jag tror kommer bli riktigt bra. Den nuvarande stereon fungerar inte särskilt bra då det bara kommer ljud från en av fyra högtalare, men samtliga högtalare fungerar. Det är bilens ursprungliga högtalare (tror jag) men de låter helt okej ändå. Framöver blir det nog dock ett byte av högtalare till något bättre, men det viktiga är att det fortfarande ser hyfsat orginal ut.


https://i.imgur.com/8q6B4SMl.jpg


Sen är det hög tid att göra vid framvagnen. Den är riktigt sliten och det enda jag har bytt där hittills är krängningshämmarstagen. Planen är att byta alla bussningar, stötdämparna och fjädrarna. I samma veva kanske jag tar tag i en bromsrenovering och byter ut samtliga bromsskivor, belägg och ok. Även se över bromsrör och slangar ifall de behöver bytas. Kanske bara i fram först. Bromsarna börjar i alla fall bli lite trötta så det är snart dags att se över detta. Jag får även erkänna att jag har slarvat med bytet av bromsvätska. I min ägo har jag aldrig bytt den, och jag vet inte när tidigare ägare bytte bromsvätskan. Detta ska jag prioritera att göra i sommar, medan en helrenovering av bromssystemet får ske något annat år.

Efter allt detta bör bilen vara i gott nog skick för att njutas av många mil på vägen. Den har lite rost här och var och detta är något som jag ska försöka åtgärda löpande och ta en liten bit i taget så att bilen inte blir stående allt för länge. Någon gång långt in i framtiden när all rost är åtgärdad så vill jag ge bilen en hellackering, men med klarlack också så att bilen håller sig fin över tid. Nej, det är inte orginal men det är en förbättring jag vill göra. Jag är inte särskilt förtjust i dessa solida färger utan klarlack. Inte med tanke på att de så snabbt blir matta och flammiga. Självklart går det att hålla lacken fin med rätt vård och underhåll, men så kul är det inte att polera bilen tycker jag.


https://i.imgur.com/uOawbRql.jpg


Jag har haft lite tankar på att eventuellt sätta i en roligare motor. Kanske åtminstone en B230FK, men jag har nog landat i att jag gillar orginalstuket och vill behålla det med denna bil. Den trötta, enkla och hyfsat sparsamt utrustade bilen har sin charm och det är så jag vill behålla den. Tanken är dock att köra riktigt många mil med denna bil och då för att det ska vara lite mer uthärdligt kan några smärre förbättringar och modifikationer behöva genomföras. Jag ska försöka hålla en balans mellan orginal och förbättringar, både med eftermarkandsgrejer och orginaltillbehör. Jag har haft tankar på bättre väghållning, men jag tror att det kommer ta bort för mycket av orginalkänslan. Nya och fräscha delar bör räcka för att göra bilresan mer bekväm. Sen gillar jag att bilen är ganska hög och kan ta sig fram hyfsat väl, och jag älskar att det går att byta motorolja utan att behöva hissa upp bilen. Lite mer utrustning vore dock trevligt såsom farthållare, elspeglar och temperaturmätare. Jag har en yttertempmätare liggandes som jag ska montera i samband med AC-projektet. Det saknas bara en innertempsensor också.
Vi får se vad det blir framöver, men jag vill inte att det spårar ur med tillbehör och utrustning samtidigt som jag vill ha en bekväm och trevlig bil att åka i. Som ni märker dras jag lite åt olika håll, men jag har ändå landat i att det jag gillar med dessa bilar är det enkla, det gamla och robustheten. Vill jag spåra ur så får jag göra det med en annan 240 (ja, jag behöver fler 240:s). Min 245 Turbo har jag noll historik på så den kanske jag modifierar lite mer, dock inget som inte går att återställa med vanliga verktyg. Den är visserligen orginal vad jag kan se, men avsaknaden av historik och anknytning gör det enklare att göra avsteg från det som är orginal. Mer om denna bil får ni läsa i den bilens forumtråd.

Nu har ni fått en övergripande plan och den lär som med de flesta planer inte hålla för fem öre och ta alldeles för lång tid. Men det får ta den tid det tar. Något som gör att saker och ting tar ännu längre tid är att jag har dålig tillgång till garage och är ganska upptagen med min ordinarie sysselsättning, så bilarna kan jag inte lägga så mycket tid på som jag hade velat.


https://i.imgur.com/5h8akg4l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
turbonova gillar en riktig burnout
15 april · 1 116 Inlägg

Tycker det är bra att du håller denna orginal och modifierar din andra 240.
😊

Mew
15 april · 1 701 Inlägg

När det gäller temperatursensorer är det inga problem att använde de i plast från 940, 960 och 740. Sitter i fronten, i stort sett varje 960 har en så de är lätta att komma över. Funkar både inne i kupén och ute. De är gjorda för en digital mätare, så har du en sådan funkar de klockrent. De funkar även med den analoga mätaren, men kan visa någon grad fel där. Inget stort dock. smile

Angående högtalarna kan du ju kika i min tråd hur jag gjorde för att få in nya högtalare utan att det syns. Fick tyvärr slakta originalhögtalarna för att använda den inbyggda ramen som adapter, inte snyggt gjort då min dremel var trasig för tillfället så jag fick använda vinkelslip, men det syns inte alls med gallret på. smile

JAF
15 april · 165 Inlägg

Mew skrev:
När det gäller temperatursensorer är det inga problem att använde de i plast från 940, 960 och 740. Sitter i fronten, i stort sett varje 960 har en så de är lätta att komma över. Funkar både inne i kupén och ute. De är gjorda för en digital mätare, så har du en sådan funkar de klockrent. De funkar även med den analoga mätaren, men kan visa någon grad fel där. Inget stort dock. smile

Angående högtalarna kan du ju kika i min tråd hur jag gjorde för att få in nya högtalare utan att det syns. Fick tyvärr slakta originalhögtalarna för att använda den inbyggda ramen som adapter, inte snyggt gjort då min dremel var trasig för tillfället så jag fick använda vinkelslip, men det syns inte alls med gallret på. smile

Jasså, vad bra! Då ska jag skaffa mig en sådan temperatursensor. Är det enda som behövs utöver den då själva strömbrytaren/knappen som sitter på mittkonsolen för att byta mellan ytter- och innertemperatur? Det är den digitala mätaren jag har. Kablaget går ju att tillverka själv.

Ska slå en kik igen i din tråd angående högtalarna! Men först ska jag få ljud i de som sitter i bilen nu så att jag vet att stereon fungerar och att kablaget är helt. Har som sagt köpt en ny stereo, vad det är för någon får ni se när jag har fått dit den. Kommer nog bli jäkligt bra!

Senast redigerat av JAF (15 april )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
21 april · 165 Inlägg

Jahopp, då är det dags att berätta lite om vad som sker just nu med bilen. AC-projektet är nämligen i full gång! Men vi tar det från början. Sedan i somras har jag hållit utkik efter en lämplig donatorbil. Det skulle vara en bil med ett komplett AC-system och av årsmodell 91-93. Jag hade en bil på gång men det blev inget av med den affären (tur det egentligen då det var en riktigt risig bil). Sen helt plötsligt i höstas så dök ett riktigt bra objekt upp på Blocket. Det var en vit Volvo 245 GL av årsmodell 93 som fanns i Dalarna. Helst hade jag velat ha en 91:a eller 92:a då de har samma gängor som övriga bilar. Med årsmodell 93 fick någon för sig att byta gängor på alla AC-anslutningar vilket kan ställa till det en del, men blir det problem så blir det något jag får ta tag i då.

Tajmingen var i alla fall perfekt för jag skulle nämligen åka till just Dalarna och de trakterna som bilen fanns i ett par veckor senare. Efter att ha lagt ett bud på bilen så höll köparen den åt mig. Bilen var obesiktad och lite risig (den hade ju ändå rullat över 41 000 mil), men den gick riktigt fint och var till synes komplett. Så det blev ett köp! Hemresan var lite nervös, man vet ju aldrig med en gammal bil om de håller, men det gick bra! Sedan var nästa projekt att få bilen besiktad så att jag kunde köra med den. Den röda kör jag inte med om vintrarna så då var det perfekt att jag hade fått tag i en donatorbil som dessutom kunde agera vinterbil. Efter lite jobb, några tvåor, ytterligare jobb så gick bilen igenom besiktningen! Jag har nog aldrig sett en så skeptisk och nitisk besiktningsman som när jag besiktade bilen första gången, men det är nog inte så konstigt när det kommer in en sunkig Volvo 240 som körs av en ung man. Trots det fick bilen förvånansvärt få tvåor. Under vintern har bilen tjänstgjort mig väl och jag har kört ungefär 300 mil med den, om än med viss skepsis och beredskap för att när som helst kunna bli stående. Men men, allt gick bra och nu står jag här med en till viss del isärplockad 245:a.
För ett par veckor sedan ställde jag på min röda 245:a som denna tråd handlar om och då kunde jag ställa av den vita bilen och påbörja AC-projektet. Eftersom en massa delar först måste tas från den vita bilen innan jag kan montera dem i den röda så kan jag passa på att köra lite med bilen innan den också ställs av igen inför operation.


https://i.imgur.com/glbw7rsl.jpg
Bild från i Höstas på de båda bilarna.


https://i.imgur.com/YCJZYpGl.jpg
Såhär såg det ut i motorutrymmet på donatorbilen innan jag började riva där.


Mig veterligen finns det inte någon övergripande instruktion för hur man gör något sådant här arbete, så jag har fått läsa på lite här och var på diverse forum men för det mesta köra efter eget tänkande. Det mesta är ju rätt logiskt, i alla fall vid demontering och montering. Jag valde att först börja med att riva ur fläktpaketet. Jag hade redan från början tänk ta ur instrumentbrädan för att göra det lättare. Den är ändå enkel att ta bort och jag ska flytta över den till den röda bilen, så lika bra att ta ur den. Dock visade det sig att mycket mer än vad jag trodde behövdes tas bort för att få ur fläktpaketet. Allt behövdes tas bort förutom kablaget och rattstången. Vilken jäkla best det är! Jag har en gång tagit ur ett vanligt fläktpaket som inte är gjort för AC, och det var bökigt men gick att få ur från sidan utan att behöva ta bort instrumentbrädan. Denna COMBU-enheten är nog stört omöjlig att få ur utan att ta bort instrumentbrädan. Kanske möjlig att få bort även om man tar bort färre grejer än vad jag har gjort, men det lär bli jäkligt bökigt. Det som ställer till det mest är evaporatorn med dess anslutningar som går igenom torpedväggen. Nåväl, efter att ha plockat bort i princip allt och en massa bökande så fick jag bort hela fläktpaketet. Och det utan att något gick sönder, vad jag vet än så länge.


https://i.imgur.com/03c5a7rl.jpg

https://i.imgur.com/r60uyGnl.jpg

https://i.imgur.com/b7hadWkl.jpg

https://i.imgur.com/NLCGwI2l.jpg

https://i.imgur.com/1j6D7Ptl.jpg

https://i.imgur.com/zkYjCXnl.jpg

https://i.imgur.com/xQFgU2sl.jpg


Som jag har förstått det så skiljer sig kablaget lite mellan en 90:a och en 93:a, så där kommer det nog behöva skarvas lite och hittas på egna lösningar. Men det blir ett senare problem. Årsmodellerna 91-93 har fler givare/sensorer och dessa kommer också behöva skarvas in på något vis.

Jag har nu börjat riva lite i motorrummet med de enklaste sakerna först. Torkfiltret, AC-slangar och anslutningar. En del grejer som är i vägen har behövts tas bort, bland annat fläkt, fläktkåpa, del av luftfilterbox och slangen mellan luftfilterboxen och insuget. I går började jag skruva lite på fästena för AC-kompressorn och servopumpen. Jag har ingen aning om hur jag ska få bort detta men jag tänker att jag bara skruvar lite här och där så löser det sig nog. Jag tror att servopumpen måste bort först, och innan jag tar bort den så måste jag suga upp servooljan. En oljesug har jag inte så en sådan måste införskaffas först. Tanken är att flytta över denna servopump till den röda bilen då den hör till fästena för AC-kompressorn. Förhoppningsvis blir det inget strul med att få den servopumpen att fungera med styrväxeln på min bil.


https://i.imgur.com/d1Uww1ml.jpg

https://i.imgur.com/HVwpeTRl.jpg
Torkfiltret är bortplockat

https://i.imgur.com/bfrDQNYl.jpg
Här har jag börjat riva för att få bort AC-kompressorn och servopumpen.


Jag undrar hur fan jag ska få ihop det här igen, men det löser sig nog…
Om någon har erfarenhet av ett liknande arbete så tar jag tacksamt emot tips och råd!

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
21 april · 1 701 Inlägg

Ja har du någon specifik fundering är det bara att fråga. big_smile Mycket är iofs dokumenterat i min tråd, sen skiljer både slangarna och elektroniken en massa eftersom både donator och mottagare är förgasarbilar, men något som underlättade en hel del var denna info, där står mycket om 93ans system med:
https://www.240turbo.com/classicair.html

(En av bilarna jag hittade på skroten har samma setup med den nyare servopumpen med integrerad behållare - f ö den jag tog kompressorn från. Tog dock fästet från den andra bilen, den hade rätt fäste för min egen servopump så jag slapp byta den, men den kompressorn var stum.)

JAF
23 april · 165 Inlägg

Mew skrev:
Ja har du någon specifik fundering är det bara att fråga. big_smile Mycket är iofs dokumenterat i min tråd, sen skiljer både slangarna och elektroniken en massa eftersom både donator och mottagare är förgasarbilar, men något som underlättade en hel del var denna info, där står mycket om 93ans system med:
https://www.240turbo.com/classicair.html

(En av bilarna jag hittade på skroten har samma setup med den nyare servopumpen med integrerad behållare - f ö den jag tog kompressorn från. Tog dock fästet från den andra bilen, den hade rätt fäste för min egen servopump så jag slapp byta den, men den kompressorn var stum.)

Absolut! Har jag några specifika funderingar så frågar jag dig. Annars lär mycket funderingar dyka upp i den här tråden. Tack för tipset om Daves volvosida! Jag har kikat där tidigare men inte läst så noggrant. Det kanske är dags att göra det nu haha.

Vet du eller någon annan om jag kan testa ifall kompressorn funkar på något vis? Enklast hade kanske varit att testa den när den satt i en fungerande bil, men nu går inte det. AC:n kylde inte tidigare, det är det enda jag vet.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
25 april · 165 Inlägg

Jag kommer sakna det goda utrymmet som i dagsläget finns i den röda 245:ans motorrum. Det är just det goda utrymmet som är en del av charmen med dessa bilar, men det är värt att offra för att få AC i bilen. Sen kommer det bara att saknas ett turboaggregat och ABS så är det verkligen fullsmockat i motorrummet.  :-D


https://i.imgur.com/mgljlBFl.jpg


https://i.imgur.com/pptuVLwl.jpg
Här ser ni även att jag har fått bort lite mer grejer kring kompressorn. Bland annat den stora slangen som går över motorn.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
25 april · 165 Inlägg

Nu har det hänt lite mer grejer! De flesta AC-grejerna från motorrummet är bortplockade. Kvar nu är bara kondensorn och ett rör som sitter direkt på kondensorn, samt en vakuumslang från insuget och alla elkablar och kontakter.

Efter att ha börjat lossa slangarna till servopumpen så insåg jag snabbt att det blev fruktansvärt kladdigt och servooljan drällde överallt, trots att jag hade sugit upp i princip allt från behållaren med en oljesug. Några pluggar vore riktigt bra att ha, både för att förhindra kladd men även för att förhindra att smuts kommer in i anslutningar där smutsen inte ska finnas. Exempelvis som på AC-kompressorn. Efter att ha tagit bort rören där så hade det garanterat ramlat ner en massa skit i anslutningarna och det hade inte blivit bra. Jag köpte dessa Yelloc-pluggarna från Hydroscand och detta är något som jag borde ha införskaffat för länge sedan! Tycker det fungerar mycket bra. Inte de billigaste men de gör ett bra jobb och det går att skära till dem till en storlek som passar bättre. Nu slipper jag en hel del kladd och jag slipper bekymra mig för att det ska komma in skit i anslutningar.

Jag har även tagit bort servopumpen som ni kan se. Värst var allt kladd, men förutom det gick det rätt bra. Den på bilden vänstra anslutningen satt ganska rejält dock och jag saknade en 16-nyckel som krävdes (eller 5/8) funkar nog också, men även en sådan saknade jag). En tur till Biltema löste dock hindren för denna gång. Har ni några tips på hur man enklast tömmer servosystemet på olja utan att drälla allt för mycket? Det återstår att tömma systemet på den röda bilen och då vill jag kladda så lite som möjligt. Det är inte trevligt med kladd överallt och jag har för mig att servoolja är skadligt för lacken. Eller är det bromsvätskan som är det?


https://i.imgur.com/QihHTiel.jpg

Kompressorn var rätt enkel att få bort. Det som var bökigast var anslutningarna till de två AC-slangarna. De båda satt rejält och det är rätt stora anslutningar, så några standardblocknycklar hjälper inte. Jag får lov att bredda mitt blocknyckelsortiment, men den här gången gjorde en skiftnyckel susen. Någon som vet om jag kan testa kompressorn på något vis för att se om den funkar? Det kanske är svårt (eller omöjligt) att göra nu när den är demonterad.


https://i.imgur.com/dW1Tq0Jl.jpg


https://i.imgur.com/2jqFLuIl.jpg


Sen fanns det gott om utrymme för att ta bort fästet för kompressorn och servopumpen. Jag kollade lite snabbt på motorblocket på den röda bilen och det fästet som sitter där nu skiljer sig lite eftersom det endast sitter en servopump där. Det finns gängade hål för alla möjliga sorters fästen i blocket, så det är inga problem. Dock kan det bli problem eftersom ett av de gängade hålen som ska användas för de nya fästet är oanvänt i dagsläget och har troligtvis varit det i snart 31 år. Eftersom blocket är i gjutjärn så har det rostat frisk där i. Vi får se om fästet ens går att använda, men en gängtapp behöver garanterat användas för att fräscha upp gängorna. I värsta fall kanske jag får borra upp och göra nya gängor, men detta är ett senare problem.


https://i.imgur.com/5J04kubl.jpg


https://i.imgur.com/COVId3pl.jpg


Kylaren och luftfilterburken togs bort för att få mer utrymme. De är enkla att ta bort så det är lika bra att a bort så mycket som möjligt. Desto mer utrymme desto trevligare att skruva.


https://i.imgur.com/xKXTZjgl.jpg


Här är en samlad bild på allt jag tog bort igår. Vi får se om vissa av AC-rören/slangarna går att använda då de är lite rostiga. Tyvärr sitter de ganska utsatt och denna bil har nog aldrig rostskyddats. En anslutning vid kondensorn, precis innanför grillen, var skyddat med någon form av butyl-/asfaltstejp (någon som vet exakt vad det kan vara?) vilket är bra. Annars hade de anslutningen varit ganska rostig och ett helvete att få lös.


https://i.imgur.com/timFVeSl.jpg


Kvar är nu som sagt bara kondensorn av de större grejerna, och ett rör som sitter direkt på kondensorn. Det röret lyckas jag dock inte få loss så det får sitta kvar och följa med hela kondensorn när jag plockar bort den. Hur det går med det återstår dock att se. De två nedre skruvarna som håller kondensorn är duktigt rostiga och jag tvivlar på att jag kan få loss dem med vanliga verktyg. Men jag ska ge det ett försök med en hylsa av rätt storlek. En 10 mm hylsa glappar rätt mycket och en 9 mm hylsa går inte på, så jag tror att en 3/8-hylsa kommer att passa bra. Sen om det hjälper att få loss muttrarna är en annan femma. Jag tror att jag kommer behöva ta till med tigersågen. Det gäller att vara försiktig för jag vill inte skada kondensorn. Den finns att köpa ny, men är väldigt dyr (4000 kr) och jag vet inte om den har rätt gängor för de anslutningarna jag har på den här bilen. Men skulle jag behöva köpa en ny kondensor och det är fel gängor så går det nog att pussla ihop något. Som alltid, ett senare problem.


https://i.imgur.com/YhMYnnOl.jpg


https://i.imgur.com/ZNqCRA5l.jpg
Längst ner vid kondensorns hörn sitter en väldigt rostig skruv/mutter.


https://i.imgur.com/NbU5sGll.jpg
Den här motherfuckern vill inte lossna så den får följa med kondensorn ner.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
25 april · 1 701 Inlägg

Kondensorn är så gott som alltid dålig efter så länge, och det är inte gratis att fylla på systemet. Byt kondensor direkt så slipper du extra kostnader för att sen byta ändå, "pay once, cry once".
Kan ju kolla andra ställen än Volvo med, alternativt om man kan modda dir från t ex 740 eller 940. (Min som jag fick tag på var original men jag fick modda fästena ändå, de var för breda.)
Sen såg din rätt så fräsch ut, så vill du ändå använda den så se till att provtrycka den löst först, så du vet att den är tät. När du lossar den slangen som sitter så var försiktig, anslutningarna är i koppar(?) Och väldigt mjuka. Sätt den i skruvstädet om du kan, så inte det röret böjs för mycket och går läck.

Samma sak med slangarna, har systemet stått tomt så länge så är det lika bra att byta. Det viktigaste egentligen är torkfilter, finns att köpa den gamla varianten på Volvo fortfarande iallafall så den nya bör också finnas.
Det är rätt dyra grejer alltihop tyvärr, men då vet du att allting är nytt och fräscht. smile

Angående kompressorn så känn så båda hjulen snurrar, det ska vara lite motstånd i den men ska gå att snurra för hand utan problem. Du kan testa kopplingen genom att koppla den på ett bilbatteri, jorda i höljet. Den ska klicka till både när du kopplar på och av ström. (Håll den stadigt, den hoppar till rejält) Så gjorde jag på min, sen är det bara att hålla tummarna att den är tät med. big_smile

Senast redigerat av Mew (25 april )

JAF
25 april · 165 Inlägg

Mew skrev:
Kondensorn är så gott som alltid dålig efter så länge, och det är inte gratis att fylla på systemet. Byt kondensor direkt så slipper du extra kostnader för att sen byta ändå, "pay once, cry once".
Kan ju kolla andra ställen än Volvo med, alternativt om man kan modda dir från t ex 740 eller 940. (Min som jag fick tag på var original men jag fick modda fästena ändå, de var för breda.)
Sen såg din rätt så fräsch ut, så vill du ändå använda den så se till att provtrycka den löst först, så du vet att den är tät. När du lossar den slangen som sitter så var försiktig, anslutningarna är i koppar(?) Och väldigt mjuka. Sätt den i skruvstädet om du kan, så inte det röret böjs för mycket och går läck.

Samma sak med slangarna, har systemet stått tomt så länge så är det lika bra att byta. Det viktigaste egentligen är torkfilter, finns att köpa den gamla varianten på Volvo fortfarande iallafall så den nya bör också finnas.
Det är rätt dyra grejer alltihop tyvärr, men då vet du att allting är nytt och fräscht. smile

Angående kompressorn så känn så båda hjulen snurrar, det ska vara lite motstånd i den men ska gå att snurra för hand utan problem. Du kan testa kopplingen genom att koppla den på ett bilbatteri, jorda i höljet. Den ska klicka till både när du kopplar på och av ström. (Håll den stadigt, den hoppar till rejält) Så gjorde jag på min, sen är det bara att hålla tummarna att den är tät med. big_smile

Ja min kondensor ser rätt fräsch ut, men ska kika närmare på den när jag har fått bort den. Vill helst använda den för att spara lite pengar där, men att provtrycka den är förstås en bra idé då som du säger. Risken finns att jag är lite dumsnål vid en del tillfällen under det här projekten och kommer att behöva spendera pengarna förr eller senare, och troligtvis då med mer jobb än om jag hade köpt allt nytt nu. Torkfiltret har jag redan nytt. Det är något som man definitivt inte ska återanvända.

Slangar finns tyvärr inte att köpa nya. Några enstaka till 91-92-modellerna finns, men inte 93. Det går ju förstås att köpa slang hos Hydroscand eller någon liknande firma, men går det att återanvända metalldelen som slangen är pressad i? Det är ju först ett metallrör och sen är en metallanslutning pressad på slangen. Trevligast vore ju att ha allt nytt, men det går tyvärr inte då allt inte finns nytt och det hade kostat alldeles för mycket.

Senast redigerat av JAF (25 april )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
26 april · 1 701 Inlägg

De metallhylsorna kan Hydroscand nog ta hem - de tog iallafall hem en rak som jag behövde till den nyare kompressorn och pressade på min befintliga (nya) slang istället för den böjda anslutning som satt tidigare som var anpassad för York-kompressorn. Så ta med de gamla slangarna dit och hör med dem. smile

JAF
26 april · 165 Inlägg

Mew skrev:
De metallhylsorna kan Hydroscand nog ta hem - de tog iallafall hem en rak som jag behövde till den nyare kompressorn och pressade på min befintliga (nya) slang istället för den böjda anslutning som satt tidigare som var anpassad för York-kompressorn. Så ta med de gamla slangarna dit och hör med dem. smile

Okej, vad bra! Ska höra med dem om jag inte lyckas få tag på nya slangar eller bättre begagnade slangar.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
2 maj · 165 Inlägg

Jag har väntat på att kunna ta bort kondensorn men för att kunna göra det behövde jag en tigersåg. Skruvarna/muttrarna var alldeles för rostiga och när jag försökte skruva på dem så började hela fästet i kondensorn att ge vika. En tigersåg skulle göra susen helt enkelt. I dag for jag i väg till ett garage några kilometer bort där jag förvarar en del verktyg och bilgrejer som jag inte använder för stunden och hämtade tigersågen. Dock innan jag vevade igång den så ville jag testa en sista gång med en hylsa nu när jag har köpt en hylsnyckelsats med lite fler hylsor. En 3/8-hylsa passade nämligen bättre än en 10 mm. Det ska säkert egentligen vara 10 mm men muttrarna var väldigt rostiga och har garanterat minskat lite i storlek. Återigen började fästet i kondensorn att ge vika, men jag råkade stöta till hela kondensorn och vips så var den helt plötsligt lös nedtill. Vad bra, då slapp jag använda tigersågen. Kvar var bara att lossa de två skruvarna som sitter på sidorna, och sen gick det fint att få ner kondensorn. Jag undrar dock om det ska vara så att kondensorn bara vilar löst på gummikuddar mot kylarbalken eller om det är så att skruvarna har rostat av helt? I GCP:s katalog ser det ut som att det är en gummikudden med en genomgående pinnskruv och det hela skruvas fast med muttrar i vardera ände, och på bilen sitter det muttrar där, men de är oerhört rostiga.


https://i.imgur.com/SNf0E5Gl.jpg


https://i.imgur.com/2aszgUSl.jpg


Här är nya hylssatsen! Det var hög tid att jag skaffade mig en egna hylssats som dessutom är ordentligt utrustad. Detta är något jag egentligen borde ha köpt för flera år sedan, men bättre sent än aldrig.


https://i.imgur.com/8Ggy0bml.jpg?1

Senast redigerat av JAF (2 maj )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
2 maj · 165 Inlägg

Nu behöver jag er hjälp!

Det enda som är kvar att ta bort från donatorbilen förutom torpedplåten är kablaget. Har ni några tips på hur jag ska gå till väga med det? Vad jag kan se är det tre kontakter i motorutrymmet samt så är det några kablar inne i kupén. Jag har börjat att lirka loss ena kabeln som går till någon kontakt i ett AC-rör nere vid generatorn, men vid batterihyllan så försvinner kabeln in i en kabelstrumpa tillsammans med fler kablar. Det verkar bara bli värre och värre desto längre in mot kupén kabeln går. Hur får jag loss dessa kablar på enklaste vis? Klippa av kontakterna och dra eget kablage, eller klippa upp kabelstrumporna och försöka lirka ut de kablarna jag vill ha?


https://i.imgur.com/fdM3tsXl.jpg
Den här kontakten sitter nere vid generatorn. Ni kan se på bilden hur den går igenom en klamma och sen försvinner in under vänster stötdämpartorn.


https://i.imgur.com/cPaJakRl.jpg
Den här kontakten sitter i torkfiltret.


https://i.imgur.com/yGGZ163l.jpg
Till AC-kompressorn går det en endaste liten kabel; den gröna som ni kan se på bilden. Den försvinner in i den tjocka kabelhärvan som är på bilden.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang