7864
Sök

P-skada bör jag också göra något i denna sits

70 Inlägg
24 april 2021
Trådstartare
Blev påbackad av grannens pojk ikväll varpå det blev ett jäkla liv eftersom han först smet iväg..   Tydligen står inte han på bilen utan hans mor. Och blev skada på min stötfångare (Bmw e39:a) med msport i röd metallic. Tog lite bilder och så kom vi överens och sa att jag skall åka till en spot-repair och se vad man får för offert. Därefter fick jag friheten att välja cash för detta då eller att ta det på hennes försäkring?

Kunnig inom ämnet som man är så har man ju noll koll alltså. Vad säger ni som kan detta med skador och spot-repair verkstäder. Går det till såhär eller måste även jag skicka in en anmälan till IF när båda parter kommit överens muntligt med massa vittnen. hmmsmile

70 Inlägg
24 april 2021
Trådstartare
https://i.postimg.cc/PrfC3hB3/IMG-20210423-235742.jpg

skadan är precis ovanför tjocka partiet vid grillgallret nertill och upptill samt skrapat ovanför dimljuset och även sprucket på några ställen. Liksom en mindre törn mot den mattsvarta stötfångar "ramen"

Är spot-repair det man gör på denna skadan. Eller vad säger ni som kan detta med lackering och priser. Klarar man sig <6000SEK eller kommer detta att gå på mycket mer för bli perfekt igen.. sad

1 808 Inlägg
24 april 2021
Om plasten har spruckit så är det ju bäst att ta det via försäkringsbolaget för det kan dra iväg i pengar och M-stötfångarhöljen är lite speciella att plastreparera.
För att alls kunna laga sprickorna behöver man demontera höljet osv.
För hennes del så blir det ju billigare att ta det på trafikförsäkringen än att betala kontant för skadorna, så anmäl skadan och lämna in bilen.

7 786 Inlägg
24 april 2021
Utan minsta tveka billigare att ta skadan på trafikförsäkringen för bilägaren.
I vanliga fall 1.000:-.
Men om någon under 25 år orsakar en skada kan självrisken vara förhöjd hos de flesta försäkringsbolag.
Krockade för ett par år sedan med ett vildsvin.
Ingen självrisk för min del.
Men min skada var betydligt mindre än din skada.
Kollade med skadeverkstaden vad de debiterade försäkringsbolaget.
12.000:-!!!!!!
Då hade verkstaden "svetsat" ihop delarna och förstärkt med glasfiberväv på baksidan av bumpern.
Efter något år sprack glasfiberförstärkningen.
Kostade mig då 4.000:- på vagnskadegarantin att få åtgärdat - på samma sätt!!!!!
Alla lagningar blir varken bra eller snygga!
Tyvärr.

70 Inlägg
24 april 2021
Trådstartare
Tack till er som svarat. Kvällen blir ju gott förstörd också med tanke på hur onödigt det var.... Tydligen så tittade han och hade backkamera men lyckas endå köra på och inte "märka något.

Men jag anmäler alltså min version till IF och hon anmäler sin bils skada och att sonen kört på min parkerade bil till sitt bolag? Sedan pratar försäkringsbolagen med varandra i guess, and then.... ?

Skall jag åka och få en offert från en lackerar verkstad och göra bokningen själv eller i vilken ordning löser man detta med tanke på att sonen körde hennes bil, och att vi kom överens muntligen om att jag får fundera hur jag vill att vi ska ta skadan.

/j

4 248 Inlägg
24 april 2021
Om ett försäkringsbolag ska ersätta ska man invänta anvisning från bolaget,
om stötfångaren lagas/svetsas istället för att bytas ut så skulle jag vilja ha ersättning för värdeminskning, då det finns risk för att den spricker

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Forummoderator
18 356 Inlägg
24 april 2021
En E39:a M i just färgen röd metallic börjar bli rejält dyr. Försäkringsärende!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 525 Inlägg
24 april 2021
Jag har nyligen råkat ut för en liknande incident. Min bil blev påkörd på en parkeringsplats och kofångaren blev intryckt samt ett trasigt lyktglas. Även här ville motparten betala kalaset själv. Jag åkte till en verkstad och fick en offert på strax över 13.000kr, motparten vart inte så sugen längre och det blir ett försäkringsärende av det hela.

1. Gör en anmälan till ditt försäkringsbolag.
2. Invänta svar, och åk sedan till en av ditt försäkringsbolag angiven verkstad.
3. Verkstaden ger ditt försäkringsbolaget en kostnadskalkyl
4. Försäkringsbolaget godkänner kalkylen.
5. Boka tid på verkstaden och lämna in bilen.
6. Klart!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
24 april 2021
Definitivt genom försäkringsbolaget! Halvdana lösningar i allmänhet och "kontantlösningar" i synnerhet brukar inte funka i längden... Vem tar ansvaret om det spricker eller bli färgskiftningar?

Det är alltid dyrare än man tror och trafikdelen på försäkringen brukar ha 0-1000:- i självrisk så det blir garanterat billigast för din granne oavsett.

Jag fick jobbfordonet påkört av en passerande Ukrainsk trailerdragare för 1,5 år sedan. Han försökte ge mig 50€... Notan slutade på 13000:-. Bara som en tanke...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 456 Inlägg
24 april 2021
Inte en suck att det där går att åtgärda billigare än självrisken är.
För mig låter det helt befängt att ens komma på tanken att betala själv, det är väl liksom sånna här situationer man har försäkringen till...?

Sen är det ju dessutom betydligt "lugnare" att ta det via försäkringen, med tanke på garanti, ev. följdfel, ev. tvist mellan parterna osv osv.
Det är ju svårt att förutse, det kanske är mer som har tagit stryk som inte syns fören stötfångaren demonteras.. Tänker på krockdämpare, bärjärn osv..

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
24 april 2021
Lucif3r skrev:
Inte en suck att det där går att åtgärda billigare än självrisken är.
För mig låter det helt befängt att ens komma på tanken att betala själv, det är väl liksom sånna här situationer man har försäkringen till...?

Sen är det ju dessutom betydligt "lugnare" att ta det via försäkringen, med tanke på garanti, ev. följdfel, ev. tvist mellan parterna osv osv.
Det är ju svårt att förutse, det kanske är mer som har tagit stryk som inte syns fören stötfångaren demonteras.. Tänker på krockdämpare, bärjärn osv..

om det är billigare så betalar man skadan själv istället för självrisken..   det fungerar per automatik hos försärkingsbolagen. 

så då använder man aldrig försäkringen

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
24 april 2021
Trådstartare
Återigen tack till alla som tar sig tiden att hjälpa till. Får återkomma med status när allt löst sig eller när jag hört mer från försäkringsbolagen.

Men lurigt att det inte ska anmälas som parkeringsskada utan som skadeanmälan fordon och klicka sig runt på deras formulär, som man endast tittade via Google index och inte när man var inloggad på förstasidan (IF)

Trevlig lördagkväll på er! &#128522;

70 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Har kollat runt lite och undrar om någon sitter på värdefull information kring vilka lackerare&verkstäder i göteborg som är duktiga på sådana här typer av bilmaterial. Eftersom någon skrev att m-sport plasten är krångligare att jobba med så vill jag gärna åka till rätt verkstad och inte till någon som bara vill ha pengar av försäkringsbolaget.

Och får man välja verkstad att åka till när det är den andras försäkringsbolag som skall stå för notan? Tror det är Länsförsäkringar mot mitt då som är hos IF-försäkringar

Ditech august barks gata i Göteborg vet jag gör många jobb på dyrare mercor typ C63s,  mustanger och E63or som haft kvaddade fronter och med backskador som skall lagas. När man kollar på youtube så är det sällan metallic lack som dom lagar men ser endå ut som att det ofta går att få jäkligt bra resultat om man vet vad man sysslar med och har rätta verktygen. Men när jag söker "lackerare Göteborg" och läser lite så får man ju mardrömmar direkt.

8 916 Inlägg
26 april 2021
paddington_540M skrev:
Har kollat runt lite och undrar om någon sitter på värdefull information kring vilka lackerare&verkstäder i göteborg som är duktiga på sådana här typer av bilmaterial. Eftersom någon skrev att m-sport plasten är krångligare att jobba med så vill jag gärna åka till rätt verkstad och inte till någon som bara vill ha pengar av försäkringsbolaget.

Och får man välja verkstad att åka till när det är den andras försäkringsbolag som skall stå för notan? Tror det är Länsförsäkringar mot mitt då som är hos IF-försäkringar

Ditech august barks gata i Göteborg vet jag gör många jobb på dyrare mercor typ C63s,  mustanger och E63or som haft kvaddade fronter och med backskador som skall lagas. När man kollar på youtube så är det sällan metallic lack som dom lagar men ser endå ut som att det ofta går att få jäkligt bra resultat om man vet vad man sysslar med och har rätta verktygen. Men när jag söker "lackerare Göteborg" och läser lite så får man ju mardrömmar direkt.

Du blir hänvisad verkstad av försäkringsbolaget.

Fotograf på Tierp iDag

70 Inlägg
26 april 2021
Trådstartare
Grymt bra hjälp av två tjejer på båda försäkringsbolagen. Så skall troligtvis iväg imorgon och göra en skadecheck på en verkstad som jag valt ut själv, och håller tummarna att det går väl... hmm

Alla ställen jag kollar säger väldigt olika dock kring "lagningar". Vissa säger att det alltid blir nyansskillnader om man inte lackerar om hela stötfångaren. Andra nämner att det blir som nytt på nolltid genom lite spot-repair. Och några säger att man bör be dom beställa en ny stötfångare och lackera då den som sagt inte var trasig innan detta hände.

Är upp till verkstan som anmäler till försäkringsbolaget då antar jag om dom tycker det är ovärt att reparera?

Sök