Gymnasieråd

arrelarre
24 april 2021 · 33 Inlägg

Tjena ska ska börja gymnasiet om nåt år och är lite osäker på vilket gymnasium man ska välja. Jag har redan bestämt mig för att gå någonting med fordon och jag har siktat in mig på två olika gymnasium. Det ena gymnasiet är bara vanliga fordon och transport linjen och det andra är motorsports gymnasiet i Anderstorp. Innerst inne vill jag nog gå på gymnasiet i Anderstorp för att kunna ha ett riktigt drömjobb i framtiden (Jobba på Koenigsegg kanske) men om jag går på gymnasiet i Anderstorp måste jag flytta och det kostar pengar och dessutom så måste jag lämna mina kompisar eftersom jag flyttar. Är det verkligen värt att lämna allt? Vet någon vilka möjligheter man ens får om man utbildar sig till racingmekaniker?

Vitu
24 april 2021 · 76 Inlägg

Om du vill jobba på Koenigsegg är nog bästa chansen att bli ingenjör.. förstås inte det du undrade men generellt är det väl roligt med äventyr, och givande. Jag hade nog inte velat flytta under gymnasiet men alla är olika. Om man ska gå universitet är det betydligt "enklare" att flytta till okänd ort då möjliga kontaktnätet är mycket större.

xXSammy
25 april 2021 · 6 570 Inlägg

Utbildar du dig till vanlig fordonstekniker så kan du nästan börja "var som helst" och sedan enklare byta jobb efter några års erfarenhet
Om du nu inte pluggar till oljefiltertekniker.. Enklare servicejobb minskar och det saknas utbildat folk som kan fordonselektronik.

De/Dem
Utmarks-Loke
25 april 2021 · 5 836 Inlägg

Som sagt, är du skärpt nog så plugga fordonselektronik. Elektronik finns det ju ganska mycket i bilarna numera, och Svensson kan inte laga sånt själv. Dessutom är det nog en bra grund att stå på när elbilarna blir vanligare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2021 · 17 477 Inlägg

Är själv HVT, alltså högvoltstekniker inom hybrid & rena elbilar. Kan få jobb i princip var jag vill och lönen är bra.
Fast man har lite press på sig, är inte jag på jobbet så får inte andra arbeta med bilarna heller då jag ska bryta högvolten på dessa innan en vanlig mekaniker kan ta över. Mycket övertid blir det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
25 april 2021 · 5 087 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är själv HVT, alltså högvoltstekniker inom hybrid & rena elbilar. Kan få jobb i princip var jag vill och lönen är bra.
Fast man har lite press på sig, är inte jag på jobbet så får inte andra arbeta med bilarna heller då jag ska bryta högvolten på dessa innan en vanlig mekaniker kan ta över. Mycket övertid blir det...

Det är faktiskt inget dåligt tips att sikta på högvolt och allt vad det innebär.
Har själv utbildning i detta och det är en del av framtidens bilmekanik.
Dock är jag bara behörig till att arbeta på högvoltssystem men ej batterier men det räcker gått än så länge :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xXSammy
25 april 2021 · 6 570 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fast man har lite press på sig, är inte jag på jobbet så får inte andra arbeta med bilarna heller då jag ska bryta högvolten på dessa innan en vanlig mekaniker kan ta över. Mycket övertid blir det...

Får "alla" arbeta med en spänningslös Kia?

När jag jobbade med Volvo (5år sen) så fick endast certifierad person koppla ur högspänningen men en produktutbildad fick byta komponent - Dock måste den certifierade göra mätningarna efteråt så det blir lite dubbeljobb.

Inom Ford så får endast den med certifiering för specifik bil koppla ur och byta högvoltskomponenter
De med bara produktutbildning får göra övriga arbeten, typ service, bromsar, etc..

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
25 april 2021 · 7 229 Inlägg

Du måste inte vara speciellt skärpt för att plugga fordonselektronik, är du bara normalbegåvad så räcker det mer än väl.

Ska du läsa fordon på gymnasiet så hade jag satsat på racinggymnasium. Hade ett par killar på jobbet som gick på racinggymnasium och de fick lära sig bra mycket mer än mina vänner som läst till vanliga fordonstekniker.

Men rent krast så råder jag dig till att plugga teknik och sen satsa på att läsa maskinteknik eller liknande på högskolan. Räcker med att vara normalbegåvad för att fixa det också.

Senast redigerat av SportPilot (25 april 2021)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
25 april 2021 · 10 279 Inlägg

SportPilot skrev:
Du måste inte vara speciellt skärpt för att plugga fordonselektronik, är du bara normalbegåvad så räcker det mer än väl.

Ska du läsa fordon på gymnasiet så hade jag satsat på racinggymnasium. Hade ett par killar som gick på racinggymnasium och de fick lära sig bra mycket mer än mina vänner som läst till vanliga fordonstekniker.

Men rent krast så råder jag dig till att plugga teknik och sen satsa på att läsa maskinteknik eller liknande på högskolan. Räcker med att vara normalbegåvad för att fixa det också.

Håller med SportPilot här. Man behöver absolut inte vara ett geni för att plugga på högskola och det öppnar alltid fler dörrar. I synnerhet om man vill avancera inom det man är intresserad av.

Jag har gått totalt ~16 år i skola och arbetar nu lustigt nog inte alls med det jag faktiskt utbildat mig till egentligen, men har trots det stor nytta av den utbildning (högskola) jag gått.

Vad det gäller flytt och kompisar så kommer du upptäcka att du träffar nya tex på din nya linje. Folk som dessutom brinner för samma ämnen som du valt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 april 2021 · 7 229 Inlägg

Ja att flytta är bland det bästa man kan göra, man träffar nytt folk och får nya perspektiv på livet. Sen undviker man att bli en sådan som fastnar på ett ställe hela livet 😃

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
25 april 2021 · 10 279 Inlägg

SportPilot skrev:
Ja att flytta är bland det bästa man kan göra, man träffar nytt folk och får nya perspektiv på livet. Sen undviker man att bli en sådan som fastnar på ett ställe hela livet 😃

Så är det. Jag bor idag 35-40 mil från där jag är uppväxt. Funkar ju det också. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2021 · 17 477 Inlägg

xXSammy:

-jodå, spänningslös efter kontroll så kan "vem som helst" jobba med bilen. Återställning av bil gör jag.
-Ford är Ford... Suck.

Från början är jag ekonom och fraktade lastfartyg på ett rederi. Sålde lite bilar... blev sen vanlig elektriker. Och nu... Så kan det gå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
26 april 2021 · 4 024 Inlägg

Appråpå Elbilar:
får man som hemmamekare greja med den egna elbilen utan behörighet av något slag?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Janneutanb
27 april 2021 · 7 271 Inlägg

Det låter läskigare än vad det är att flytta.
Efter några dagar eller nån vecka så är det mesta som vanligt igen.
Följ dina drömmar och stanna absolut inte bara pga vänner eller familj, du kan alltid komma tillbaka!
Riktiga vänner finns alltid kvar och du kommer hitta nya vänner.

Det här kommer från nån som flyttat till andra sidan jorden utan jobb osv.
Vill man så löser allting sig!

Jag kan även tillägga att jag gick transportlinjen och jag ångrar mig enormt att jag inte valde nån annan teknisk linje och sedan vidare till ingenjör på högskolan.
Men visst, mitt nuvarande jobb är rätt häftigt och tjänar bra (maskinflyttare/riggare I USA).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2021 · 17 477 Inlägg

spillolja skrev:
Appråpå Elbilar:
får man som hemmamekare greja med den egna elbilen utan behörighet av något slag?

Svaret är: Ja det får du. Din bil och du får göra vad du vill med den.
Sen om du tabbar dig och bilen tar eld kan det bli jobbigt med försäkringsfrågan. Har dock inget exempel på detta.

Sen är det i princip omöjligt att gå in på komponenter/batteriet och byta saker utan att ha en märkespecifik och licensierad dator till sin hjälp. Bilen kommer inte att starta om en del är bytt som kräver bröllop med systemet. Vilket i princip alla komponenter gör.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
27 april 2021 · 5 087 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Appråpå Elbilar:
får man som hemmamekare greja med den egna elbilen utan behörighet av något slag?

Svaret är: Ja det får du. Din bil och du får göra vad du vill med den.
Sen om du tabbar dig och bilen tar eld kan det bli jobbigt med försäkringsfrågan. Har dock inget exempel på detta.

Sen är det i princip omöjligt att gå in på komponenter/batteriet och byta saker utan att ha en märkespecifik och licensierad dator till sin hjälp. Bilen kommer inte att starta om en del är bytt som kräver bröllop med systemet. Vilket i princip alla komponenter gör.

Skulle säga att om man tabbar sig och bilen tar eld har man haft tur i oturen.
Pillar man på fel grejor så är risken stor för träfrack och den eviga vilan..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang