Söker info vad alla knappar betyder samt sänka tomgång

Ostlund777
27 april 2021 · 3 Inlägg

God dag garaget.
Köpt en ford mondeo ST220 04. Första bilen och kan i princip inte ett Skit om bilar. Hur som helst skulle ja vilja veta vad alla knappar på ratten går till samt  vart sitter farthållaren, finns någon grej man kan vrida/snurra åt vänster eller höger under där du ändrar belysningen. Som en liten "volymknapp" typ man kan öka och sänka något.
Ursäkta förklaringen kan ordna bilder.

Sen en till fråga. Min tomgång är väldigt hög. Den går på nästan 1300-1500 varv på tomgång. Behöver sänka den. Är det ett dyrt projekt att sänka den eller kan en mekaniker lösa det ganska enkelt? Så ja inte bli tvär lurad. Går den att sänka enkelt själv under huven?  (Om jag ordnar en mekaniker privat"

Mvh en nybörjare 😊 *skäms*

Senast redigerat av Ostlund777 (27 april 2021)

Utmarks-Loke
27 april 2021 · 5 833 Inlägg

Tomgången är elektroniskt inställd. Om den är fel så är det något som är sönder. Det kan vara ett läckage någonstans så bilen drar tjuvluft förbi gasspjället eller något helt annat, men det är i alla fall något som måste lagas.

trubbelturbo
27 april 2021 · 1 458 Inlägg

Lägg gärna upp bilder på knapparna så blir det enklare att hjälpa dig. "volymknappen" du pratar om låter som reglaget antingen för att att dimmra instrumentbelysningen eller för att höja och sänka halvljuset.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
ottorb
27 april 2021 · 320 Inlägg

du får gärna titta i handsfacket den heter bruksanvisning där finns utförlig beskrivning av alla knappar

Ostlund777
28 april 2021 · 3 Inlägg

Ni ser hur jävla rutten man är på allt som har med bilar att göra..jag vill bara kunna ta mig från punkt A till B .

Skäms över hur dålig man är. Medan allt på 2 hjul mekar man en hel hoj på 1 dag.

Kan ja köpa felkodläsare och hitta ev. Felen på tomgången och ta det därifrån eller måste ja lämna in skiten på verkstad.  Den går hur bra som helst men de är bara den där tomgången ..
Ska fota mina "problem " så ni slipper gissa er fram.

Utmarks-Loke
28 april 2021 · 5 833 Inlägg

En felkodsläsare räcker nog inte för att hitta felet på tomgången men den kan säkert ge någon ledtråd. Och den lär ju behövas förr eller senare ändå.

Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2021 · 26 136 Inlägg

Alla börjar vi någonstans. Inget dumt eller något man behöver skämmas för alls.
Ett par bilder på knapparna kommer sitta som ett smäck. Ta ett problem i taget.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang