12v Tändningsström

Onordin4
14 maj 2021 · 135 Inlägg

Tjena, som titeln lyder undrar jag om nån har koll på vart jag kan få tag på 12v tändningsström till varvtalsregulatorn. problemet är att jag inte kan ta de från tändspolen och har ingen koll vart jag kan få de från annars smile

Lucif3r
14 maj 2021 · 2 207 Inlägg

... på din fiat punto eller?

Onordin4
14 maj 2021 · 135 Inlägg

Nästan, V70 gen 1 hurså?

zzr94092
15 maj 2021 · 4 385 Inlägg

För att det kan underlätta en del att veta vad det gäller för bil..

Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Aha, jaha men det är en v70 gen 1, har fått order om att jag ska ta tändningsström men inte samma källa som tändspolen som går till 1- på reläet. Sen även från vevaxelgivaren ska jag ta varvtal från en blå kabel visar dom med bilder på ett kopplingsschema fast jag har en röd och en vit. Det viktiga är väl iallafall vart jag får 12v tändningsström om jag inte får ta från samma källa som tändspolen som går till 1- på reläet

Brådhis * Voff voff *
15 maj 2021 · 10 275 Inlägg

Är det under huven eller inne i kupén du vill ha tändningsplus?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Spelar absolut ingen roll, helst under huven men inne i kupén funkar. Men betyder dehär ”12v tändningsström obs! Separat ström ej samma som tändspole!” Betyder de att jag inte kan ta från 1- på relät som ska kopplas till + på tändspolen men att jag kan ta från tändspolen eller att jag inte kan ta från nått av dom?

Lucif3r
15 maj 2021 · 2 207 Inlägg

Tändningslåset, stereon, cigguttaget dra eget relä osv osv osv.... Finns ju hur mycket som helst att ta styrspänning ifrån

Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Hur kopplar jag på tändningslåset? För strömmen till varvtalsregulatorn måste ju stängas av då tändningen stängs av de lär den ju göra om jag kopplar på tändningslåset?

Lucif3r
15 maj 2021 · 2 207 Inlägg

Bara fram med multimetern och mäta kablarna och ta reda på vilken som har spänning på med tändningen och ingen spänning utan tändning

Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Hur kommer jag åt dom? Plockar jag ner panelen och kollar dom kablar som går från tändningslåset och mäter på dom? Sen löder jag fast kabeln i den som ger ström och kopplar rakt in på + på varvtalsregulatorn?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2021 · 17 455 Inlägg

Varvalsregulatorn? A-traktor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Japp, måste koppla + till nån typ av 12v tändningsström och de kan inte vara tändspolen för den ska kopplas till 1- på reläet och får tydligen inte ta från samma strömkälla

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2021 · 17 455 Inlägg

Antar att du ska koppla in en Loh.

Som lucif3r skriver är det bara att ta valfri spänning när tändning är påslagen.  V70 mk1? Den där måste du spärra växlarna 4 och 5 på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Japp, det stämmer. Loh. Och spärra växlar ska jag, fast hur kommer jag åt kablarna till tändningslåset?

Lucif3r
15 maj 2021 · 2 207 Inlägg

Du lossar 1 torx och tar bort panelen över fötterna och lägger dig uppochned i lagom obekväm ställning.

Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Alright! Är det många kablar från tändningslåset? Visst bör det bara vara en som ger ström

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2021 · 17 455 Inlägg

Onordin4 skrev:
Alright! Är det många kablar från tändningslåset? Visst bör det bara vara en som ger ström

Bör vara 2 styck röda lite tjockare kablar. Du får mäta dig upp vilken som är lämplig. När du ändå är där under och gräver så koppla ur farthållaren om bilen har en fungerande sådan.

Tips: Löda sig in på kablarna fungerar förvisso fint men limsmälthylsor tål mer vibrationer/slitage.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Yes😃👍 tack!

Onordin4
15 maj 2021 · 135 Inlägg

Plockare ur hela ”fodralet” runt ratten OCH kollade under innanför panelen men jag hittade inga röda lite tjockare kablar som gick ut därifrån🤔

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang