Rostiga ventiltryckare

EPG Kärnkraftstomte
19 maj 2021 · 766 Inlägg

Jag tog isär en biopowertopp från en Saab 9-5 för nåt år sen och tvättade den ren, slipade in ventiler samt byggde om den lite för att kunna köra med ventilfjädrarna från 900/9000/9-3 som är något hårdare än de i 9-3/9-5.
Sen blev den ståendes för jag hade lite funderingar kring om man kunde porta hälften av insugskanalerna så alla 8 blev likadana. Nu behöver jag dock en topp för att montera på min brukis 9-5:a så nu vart det att smälla ihop den lite snabbt.
I samband med detta så upptäckte jag att det hade börjat att rosta uppe på toppen av de hydrauliska ventiltryckarna som har legat rengjorda i en kartong.
Jag la på en droppe olja och slipade sen bort den värsta rosten med ett 1200-korns slippapper och sen putsade jag åter upp ytan med trassel och Autosol.
Vid första anblick så ser de faktiskt rätt schyssta ut nu men om man tittar på nära håll så är de fulla av små små svarta prickar/håligheter.
Frågan är om detta gör något eller är det bara att köra? Kan det till och med vara så att det är en bra grej med lite små små hål för att det får oljan att vidfästa på ytan lite bättre?
Kommer ju att köra med kamaxlar från en lite äldre Saab också som ger lite bättre drag så jag plockar ju inte tillbaka de gamla igen som de är inkörda ihop med heller.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj 2021 · 13 673 Inlägg

om du är osäker kan du ju ta dina gamla lyftare och kasta i..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
19 maj 2021 · 5 813 Inlägg

Är nog bara att köra. Eventuell kvarvarande rost kommer inte sprida sig då grejerna blir väloljade inne i motorn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang