8292
Sök

Volvo 740 går dåligt på kallstart

10 Inlägg
8 juni 2021
Trådstartare
#1
Hej jag har en Volvo 740 gl från 88 som är ombygd till en epa som endast gått 14 tusen mil. Behöver hjälp att fixa min bil. Den går dåligt när motorn är kall och blödrar. Den går så i nån minut tills den blivit varm efter man varvat den lite. Tändstiften blir dränkta av bensin och går tillslut isönder. Bilen funkar i ungefär 3-5 dagar och under dessa dagarna så går den bara dåligare och dåligare och tillslut så är tändstiften sönder. Byter man tändstift så går den bra men efter 1-2 dagar så börjar den att blödra igen på morgorna och går till sist isönder igen. Vi tror det har nåt med tändningen att göra och har nästan bytt allt med tändningen. Behöver verkligen hjälp med detta inte så kul att köpa nya tändstift hela tiden… skulle vara tacksam för svar mvh dennis

Den får för mycket bensin och dricker också ungefär 1,5 liter milen.

10 Inlägg
8 juni 2021
Trådstartare
#3
Xebers76 skrev:
Kolla upp bensintrycket

Tack det ska ja prova

Forummoderator
18 356 Inlägg
8 juni 2021
#4
Vilken typ av hastighetsreglering har den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
8 juni 2021
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Vilken typ av hastighetsreglering har den?

H-regg

1 186 Inlägg
8 juni 2021
#6
Jag skulle kollat upp lambdasonden, ger den upp brukar motorn gå ordentligt fett.


10 Inlägg
8 juni 2021
Trådstartare
#7
Steff240 skrev:
Jag skulle kollat upp lambdasonden, ger den upp brukar motorn gå ordentligt fett.

Vi har kollar den redan och den var ok

10 Inlägg
9 juni 2021
Trådstartare
#8
Dennis05 skrev:
Steff240 skrev:
Jag skulle kollat upp lambdasonden, ger den upp brukar motorn gå ordentligt fett.

Vi har kollar den redan och den var ok

Men varför skulle den bara gå så dåligt när motorn är kall? Om lamban e dålig borde inte bilen gå fett hela tiden då?

1 186 Inlägg
9 juni 2021
#9
Lambdasonden arbetar väl bäst inom ett visst temperaturområde? Det kan vara så att den inte ger korrekta värden förrän den blivit uppvärmd, rent teoretiskt...


* Voff voff *
11 083 Inlägg
9 juni 2021
#10
Vad ger tempgivaren för värden?

Är det en med LH 2.2 eller 2.4? Den senare har ju koddosa för att blinka ut felkoder...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 Inlägg
9 juni 2021
Trådstartare
#11
Steff240 skrev:
Lambdasonden arbetar väl bäst inom ett visst temperaturområde? Det kan vara så att den inte ger korrekta värden förrän den blivit uppvärmd, rent teoretiskt...

Tack det ska ja försöka o kolla

10 Inlägg
9 juni 2021
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
Vad ger tempgivaren för värden?

Är det en med LH 2.2 eller 2.4? Den senare har ju koddosa för att blinka ut felkoder...

Jag har lh 2.2 har ingen felkodsläsare

* Voff voff *
11 083 Inlägg
9 juni 2021
#13
Dennis05 skrev:
Brådhis skrev:
Vad ger tempgivaren för värden?

Är det en med LH 2.2 eller 2.4? Den senare har ju koddosa för att blinka ut felkoder...

Jag har lh 2.2 har ingen felkodsläsare

Då får du mäta. En bil som går fett vid kallstart tror (oftast iaf) att temperaturen är helt annan än den är och skickar på bränsle därefter.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 Inlägg
9 juni 2021
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Dennis05 skrev:
Brådhis skrev:
Vad ger tempgivaren för värden?

Är det en med LH 2.2 eller 2.4? Den senare har ju koddosa för att blinka ut felkoder...

Jag har lh 2.2 har ingen felkodsläsare

Då får du mäta. En bil som går fett vid kallstart tror (oftast iaf) att temperaturen är helt annan än den är och skickar på bränsle därefter.

Vi har köpt en helt ny tempgivare utan resultat

* Voff voff *
11 083 Inlägg
9 juni 2021
#15
Dennis05 skrev:
Brådhis skrev:
Dennis05 skrev:

Jag har lh 2.2 har ingen felkodsläsare

Då får du mäta. En bil som går fett vid kallstart tror (oftast iaf) att temperaturen är helt annan än den är och skickar på bränsle därefter.

Vi har köpt en helt ny tempgivare utan resultat

Vilken av dom? Det sitter väl två på en B230F med LH?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 Inlägg
9 juni 2021
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
Dennis05 skrev:
Brådhis skrev:

Då får du mäta. En bil som går fett vid kallstart tror (oftast iaf) att temperaturen är helt annan än den är och skickar på bränsle därefter.

Vi har köpt en helt ny tempgivare utan resultat

Vilken av dom? Det sitter väl två på en B230F med LH?

Vi har bytt båda två

2 360 Inlägg
9 juni 2021
#17
Vad händer om du startar motorn med både luftmassemätare och lambdasond urkopplad?

Testat bensintrycket som jag nämnde innan?


10 Inlägg
9 juni 2021
Trådstartare
#18
Xebers76 skrev:
Vad händer om du startar motorn med både luftmassemätare och lambdasond urkopplad?

Testat bensintrycket som jag nämnde innan?

Tack ska prova de


Sök