Förra veckan så skulle jag kolla exakt vilka turbos som satt på bilen inför vinterbygget. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort.
Jag började skruva av de övre tryckröret men redan efter några minuter så märkte jag att detta blir ett projekt som kommer ta en evighet!
Under röret där till höger döljer sig en hel djungel med rör och slangar som måste bort för att sedan kunna plocka av värmesköldarna (som suttit där sedan bilen var ny) för att sedan kunna läsa brickan som sitter på själva turbons "core" ( vet ej vad de heter på svenska

)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-5a573c15a7dcf2d0e437aab8583ebf69.jpg]()
Jag gav upp då jag inte hade den tiden att lägga den dagen och köpte mig en endoskopkamera istället för 130kr #latsomfan

Idag kom kameran och de bar av ut till garaget direkt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-185e6ee11c543251d8d76fd4154488f3.jpg]()
Tyvärr så kunde jag inte komma innaför värmesköldarna med kameran men jag kunde se kompressorhusen.
Bilderna blev väl inte de bästa men de räckte för att jag skulle se vad jag behövde! De sitter original Garrett turbos med keramiska turbiner.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-f67be436c4b8181d47c1d4e33ea17ff0.jpg]()
Vilken modell det rör sig om fick jag fram på denna bilden. A/R 0,42 har original turbosarna på kompressorhuset.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-c84d3b3547b3cf3551cc2d35f50e2fe4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-9a758ea1d6f60b5d3237fdcb593c881d.jpg]()
Jag har varit lite fundersam på vad de satt för turbos nu innan jag skulle beställa nya. Jag tycker bilen har varit orimligt snabb framförallt i jämförelse mot 370Zan. Men de är nog vridet och leveransen från turbon som gör att den känns så pass mycket snabbare. Den är dock snabbare än 370Zan utan tvekan. Min polare körde från mig i sin Supra innan och nu med Skylinen så är de han som hamnar bak
Ska bli mycket intressant att få känna skillnaden till våren med de nya större turbosarna. De jag har nu ska bottna runt 400-450hk innan det keramiska turbinhjulen exploderar. De nya ska hänga med till 650+ . Det bästa med de nya är att jag kan köra mycket mer effekt på samma laddtryck som idag också.