Ombes med samma 2a , vad händer?

Meaning_of_life1337
28 juni 2021 · 22 Inlägg

Hej , har gjort en full besiktat bilen och fick en 2a med en månad (16e juli) på mig att laga felet, men vet inte om nån kan hjälpa Före det.

Vad händer Om jag åker ombesar bilen och 16e juli den inte går igenom , får man en till månad att köra då eller blir det körförbud ?

Senast redigerat av Meaning_of_life1337 (28 juni 2021)

Lucif3r
28 juni 2021 · 2 214 Inlägg

2 veckor.

Meaning_of_life1337
28 juni 2021 · 22 Inlägg

Lucif3r skrev:
2 veckor.

Säker på att du försåttt rätt ? Känns som jag rörde till allt. Jag hade gjort en fullständig bes. Fick då en 2a, och ännu ej besiktat. Om jag åker in ändå och det blir underkänt , får man inte en till månad på
Sig då utan körförbud ?

Lucif3r
28 juni 2021 · 2 214 Inlägg

Du har en månad på dig från fullständig besiktning tills nästa ombes, får du nedslag på ombes får du 2 veckor på dig, sen är det körförbud.

Eleeb90
28 juni 2021 · 345 Inlägg

Det är väl så om man gör kontroll besiktning och får typ tre "tvåor". Då får man en månad på sig till att göra efter kontroll. Sen kan man fixa en av dom. Fara in och göra efter kontroll få en månad till på sig. Efter andra efter kontrollen (om den ej är godkänd)'då får man körförbud eller om det är en eller två veckor på sig att fixa alla tvåor. Jag vet att detta gällde en tvåa men om man har flera tvåor då? Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (28 juni 2021)

trubbelturbo
28 juni 2021 · 1 460 Inlägg

Vill bara flika in att om bilen får en 2a på kontrollbesiktning så får du inte köra med bilen förrän du har åtgärdat felet. Många tror att det är fritt fram att bruka bilen i en månad bara för att bilen inte blivit belagd med körförbud ännu. Men du kan bli stoppad av polisen och få böter eftersom bilen ju faktiskt har brister.

Senast redigerat av trubbelturbo (28 juni 2021)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
28 juni 2021 · 5 836 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Vill bara flika in att om bilen en 2a på kontrollbesiktning så får du inte köra med bilen förrän du har åtgärdat felet. Många tror att det är fritt fram att bruka bilen i en månad bara för att bilen inte blivit belagd med körförbud ännu. Men du kan bli stoppad av polisen och få böter eftersom bilen ju faktiskt har brister.

Men vad är skillnaden mellan första och andra månaden efter besiktningen där man fick en "tvåa"? För det är ju först efter två månader som man inte kan göra ombesiktning längre, utan måste göra en full besiktning igen.

trubbelturbo
28 juni 2021 · 1 460 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

trubbelturbo skrev:
Vill bara flika in att om bilen en 2a på kontrollbesiktning så får du inte köra med bilen förrän du har åtgärdat felet. Många tror att det är fritt fram att bruka bilen i en månad bara för att bilen inte blivit belagd med körförbud ännu. Men du kan bli stoppad av polisen och få böter eftersom bilen ju faktiskt har brister.

Men vad är skillnaden mellan första och andra månaden efter besiktningen där man fick en "tvåa"? För det är ju först efter två månader som man inte kan göra ombesiktning längre, utan måste göra en full besiktning igen.

Jag vet inte om jag uppfattat din fråga rätt, men för att ta ett exempel- säg att du åker in och besiktigar din bil och får en 2:a pga. en trasig framlampa.

Månad 1:
Bilen beläggs inte med körförbud. Men eftersom du inte får köra runt med trasiga lampor så får du ju i praktiken ändå inte använda bilen.

Fixar du däremot lampan direkt så kan du använda bilen som vanligt igen i väntan på efterkontroll, som måste göras inom en månad.

Månad 2:
Körförbud och du får inte använda bilen, även om du lagat lampan, innan bilen har blivit ombesiktigad.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Brådhis * Voff voff *
28 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

trubbelturbo skrev:
Vill bara flika in att om bilen en 2a på kontrollbesiktning så får du inte köra med bilen förrän du har åtgärdat felet. Många tror att det är fritt fram att bruka bilen i en månad bara för att bilen inte blivit belagd med körförbud ännu. Men du kan bli stoppad av polisen och få böter eftersom bilen ju faktiskt har brister.

Men vad är skillnaden mellan första och andra månaden efter besiktningen där man fick en "tvåa"? För det är ju först efter två månader som man inte kan göra ombesiktning längre, utan måste göra en full besiktning igen.

I praktiken är skillnaden att under månad 1 får du använda bilen så fort felet är lagat(!) och måste även göra efterkontroll innan månaden gått. Under månad två har du körförbud och får inte använda bilen innan du gjort en efterkontroll även(!) om du lagat felet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang