8958
Sök

Regeringen funderar på att höja total vikten på b körkort till 4250 kg

363 Inlägg
29 juni 2021
Trådstartare
Hej! Regeringen funderar på att höja max total vikten på ett fordon på B-lag körkort från 3500 kg till 4250 kg.

Anledningen till detta är för att det finns vissa eldrivna husbilar och lastbilar som har svårt att få någon lastvikt pga av att batterierna till ett sådant fordon kan väga rätt mycket.

Vissa förespråkar att dom anser att 4250 kg på ett och samma fordon är säkrare än att behöva ha ett fordon på 3500 kg samt 750 kg släp. Detta håller jag med om

Under dessa omständigheter är 4250 kg tillåtet då ett släp alltid räknas som lätt om det väger 750 kg eller mindre.

Dessvärre verkar det bara som om dom vill tillåta det för eldrivna fordon.

Det är ju då orättvist om diesel bensin drivna lastbilar husbilar bara får väga 3500 och batteri el drivna får väga 4250 kg.....

Vad tycker ni och finns det någon mer än mig som hoppas på höjning av tillåten total vikten på b körkort.??

Då kan man ju köra lite tyngre fordon utan att behöva ta c1 körkort eller c kort. Mvh.

8 916 Inlägg
29 juni 2021
Att regeringen funderar på det här? källa på det.
Att höja totalvikten har varit på tapeten dom senaste 10 åren.

Fotograf på Tierp iDag

5 919 Inlägg
29 juni 2021
Högre totalvikt är efterlängtat. Främst för Pickup och skåpbilar så man får vettig lastvikt.

Bilar har blivit större, tyngre och säkrare sen max 3500kg totalvikt infördes 1/7 1996.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort
https://www.mestmotor.se/automotorsport … ed-b-kort/
Verkar som det dock endast ska gälla eldriva, gasdrivna och vätgasdrivna bilar i syfte att påskynda elektrifiering av den lätta transportsektorn.
Bilar med 4250kg totalvikt ska inte få dra släp enligt dessa regler.
Men inga nya regler är spikade ännu.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
29 juni 2021
Med tanke på hur otroligt dåliga folk är på att lasta fordon vettigt och även på att köra med släp så skulle jag snarare hoppas på att dom sänker totalvikten, så att det krävs C1 vid lägre totalvikt och kanske "BE1" eller liknande för samtliga släp...
Senast redigerat av Brådhis (29 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök