Felsökning VW golf 1.6 tdi 2013

algusten
29 juni 2021 · 23 Inlägg

Hej!

Förra torsdagen så började 2 lampor blinka när jag var ute o körde. Jag stannade o tittade i instruktionsboken o då var de katalysator o dieselmotorn funktion. Åkte in till verkstaden o gjorde en felsökning. Fick att katalysatorn var tydligen EGR ventil. Den behövdes dock förmodligen inte bytas eftersom den inte kommit mer sa han på verkstaden. Enligt han kunde de ibland bli så av värmen.

Den andra felkoden var neutralläges givare som hade orimlig signal men den behövde inte heller bytas om inte bilen började gå konstigt, kunde också va värmen sa han.

Bilen har gått hur bra som helst och inte märkt någonting varken i bränsleförbrukning eller körning.

Fram tills idag. Nu började samma lampa som var med neutralläges givaren o bilen blev lite slöare vid acceleration. Stängde av bilen o satte igång den igen o då lyste inte lampan o bilen gick som vanligt igen.

Mina frågor nu är: kan detta vara pga värmen (att motorn blir lite slöare när den är för varm)?
Har detta något med neutralläges givaren att göra?

panda666
29 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Tja vad är det för verkstad? om du har fått felkod på egr ventil då börjar det bli dags att byta den. Resten låter lite som svammel från din mekaniker tyvärr. Har egren blivit dålig då går såklart bilen dåligt och är energilös.

algusten
30 juni 2021 · 23 Inlägg

Ja kändes lite konstigt, det var en vianor verkstad. Vilken lampa är det som kan lysa om det är något med egr ventilen?

Enligt verkstaden om man vill byta den kostar det 11000 kr. Är verkligen så dyrt o byta den?

panda666
30 juni 2021 · 4 228 Inlägg

algusten skrev:
Ja kändes lite konstigt, det var en vianor verkstad. Vilken lampa är det som kan lysa om det är något med egr ventilen?

Enligt verkstaden om man vill byta den kostar det 11000 kr. Är verkligen så dyrt o byta den?

Ska ja vara ärlig så vet inte om vianor är så jäkla bra, har inte haft världens bästa minnen från dom när det gäller felsökning och priser. Det brukar lysa en gul motorlampa, eller en lampa som ser ut som ett avgassystem eller liknande. Gul motorlampa alltså ser ut som ett gult kran typ. Du kan hitta en billigare och bättre verkstad tycker jag.

algusten
30 juni 2021 · 23 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233625/233625-76f86c815052f5d0e644dda41a556380.jpg


Var den här som blinkar men den börjar bara blinka efter 40-50 min ca. Sen när man startar bilen igen så slutar det

panda666
30 juni 2021 · 4 228 Inlägg

algusten skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233625/233625-76f86c815052f5d0e644dda41a556380.jpg


Var den här som blinkar men den börjar bara blinka efter 40-50 min ca. Sen när man startar bilen igen så slutar det

det där är glödstiften som blinkar, glödstifts lampan alltså. istället för tändstift så har dieslar glödstift som hjälper till att starta motorn osv. Är det den som lyser och inget annat?

simlar
30 juni 2021 · 5 516 Inlägg

Glödspiral på VW blinkar för fel på motorstyrningen.
Motorlampa lyser för fel på avgasrening.

Mest troligt byte av EGR-ventil/avgaskylare som krävs.

Sitter bakom motorn inklämd mellan motorblock och partikelfilter.
Runt 6h anslagen arbetstid för byte.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
algusten
30 juni 2021 · 23 Inlägg

Yes det är den lampan som blinkar ibland. Mysteriet fortsätter idag, var ute o körde en kort sväng imorse ca 20 min o ingen lampa som blinka. I eftermiddags körde jag i 50 min ca o fortfarande ingen lampa som blinkar o bilen går hur bra som helst!

Min slutsats är att värmen bör?! Påverka eftersom att igår var de 27 grader medans idag var de bara 19.

Låter det rimligt??

Audi_VW
1 juli 2021 · 53 Inlägg

Hände likadant på två av mina 2.0 TDI, en A3 och en Passat, blev byte av EGR-ventil på båda.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2021 · 13 669 Inlägg

egr är väldigt vanlig...  när gjorde dieselgates uppdateringen på denna bil?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
algusten
12 juli 2021 · 23 Inlägg

Ingen aning faktiskt när den är gjord?

Men nu har jag iallafall fått tid Bokad till byte av EGR ventil o packningen på torsdag. Priset blir 8000 så känns som ett bra pris.

Blir bara så nojig att det är något annat som påverkar accelerationen men det jag läst, fått från er och hört från verkstaden är att EGR ventilen påverkar motorstyrkan också. Visst måste det stämma?

Tack igen för alla svar o hjälpen också.

zzr94092
12 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Var nog mest meken som fått problem med värmen!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2021 · 13 669 Inlägg

algusten skrev:
Ingen aning faktiskt när den är gjord?

Men nu har jag iallafall fått tid Bokad till byte av EGR ventil o packningen på torsdag. Priset blir 8000 så känns som ett bra pris.

Blir bara så nojig att det är något annat som påverkar accelerationen men det jag läst, fått från er och hört från verkstaden är att EGR ventilen påverkar motorstyrkan också. Visst måste det stämma?

Tack igen för alla svar o hjälpen också.

när man gjort dieselgate skräp uppdateringen så får man förlängd garanti på spridare och egr.. derför jag undrade

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang