Problem Hybridbatteri

Josef0711
3 juli 2021 · 6 Inlägg

Hej. Jag och min sambo har en 2015 Toyota Yaris hybrid. För ett halvår sedan så så tändes alla möjliga lampor helt random under färd.

Jag läste i instruktionsboken att den gula lampan som föreställer en bil med ett utropstecken i betyder att det är något fel på hybridbatteriet. Jag tog hem bilen och kollade i min felkodsläsare och fick det bekräftat. Det det var hybridbatteriet som det var fel på.

Jag åkte in till Toyota för att se vad dom säger om det. Dom sa att dom ville ta in den på felsökning så vi bokade en sån. När dom hade kollat på det sa dom att det var mycket riktigt hybridbatteriet som behövde bytas. Men dom tyckte att det var lite konstigt efter som att den inte inte var så gammal och inte hade gått så långt, tyvärr hade garantin gått ut men han bakom disken så att han trodde att det skulle gå på goodwill då toyota tydligen brukar göra det i såna här fall. Tyvärr visade sig att batteriet inte var servat korrekt och ville inte göra det på goodwill. Dom ville ha 18000 för ett batteribyte och då sa jag nej.

Vi hade fått ett tips om ett annat företag som servade och fixade hybrid batterier. Vi bokade en felsökning hos dom och åkte dit. Dom sa att dom hittade felet (ett igen täppt filter till kylfläkten), åtgärdade det, servade, gjorde tester på batteriet och provkörde. Det hann gå 2 månader innan felet dök upp igen, samma felkod igen. Jag kollade givetvis filtret till fläkten, såg inte så farligt ut men rengjorde, släckte felkod och körde vidare som vanligt i hopp om att det var löst. Kollade filtret med jämna mellanrum men nu efter ytterligare 2 månader har det dykt upp igen.

Vad ska jag göra? Jag vill ju säga att jag kan utesluta att det är fel på cellerna, för batteriet fick klart godkänt på testerna som gjorts på det. Vill höra om någon har någon idé vad det kan vara, som inte vill tjäna pengar på mig.

xXSammy
3 juli 2021 · 6 580 Inlägg

Vilka felkoder är det?
Överhettning?

De/Dem
torpis Forummoderator
3 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Josef0711 skrev:
Vad ska jag göra?

Kör vidare med bilen om den tar dig framåt....  batteriet gör ju liksom ingen skillnad i den bilen du har, det är ju en bensinbil som går på bara bensin så låt den gnälla och åk.....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
panda666
3 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Försöka o laga på billigaste möjliga sätt och sälj, eller sälj som den är. Skulle försöka hitta batteri billigare och byta hos nån billigare verkstad. Måste gå att byta skiten för mindre än 18k. Det jag undrar över är vad är det som har missats vid service? varför gråter dom om goodwill?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2021 · 17 516 Inlägg

Udda fel. Aldrig hört talas om något liknande på en så pass ny Toyota. Om cellerna är ok så antar jag att verkstaden mätte upp varje cell för sig och konstaterade att grejerna fungerar. Kan kylfläkten vara sliten kanske efter ha jobbat mot tätt filter ett tag?

Byte av kylfläkt? Det är ju en rätt enkel sak. elektroniken som styr fläkten sköts av bilens hybridsystem.
Med en inkopplad Toyotadator under körning kan man se dels varvtal på kylfläkt, cellernas spänning och även temperatur i bilen hybridbatteri, kan ju vara något att prova innan det börjar bytas prylar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Josef0711
4 juli 2021 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Vilka felkoder är det?
Överhettning?

P0A80 Replace Hybrid Battery Pack

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2021 · 17 516 Inlägg

Josef0711 skrev:

xXSammy skrev:
Vilka felkoder är det?
Överhettning?

P0A80 Replace Hybrid Battery Pack

Borde vara en cell som avviker mer än 0,2v då. Går faktiskt att byta!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Josef0711
4 juli 2021 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
Försöka o laga på billigaste möjliga sätt och sälj, eller sälj som den är. Skulle försöka hitta batteri billigare och byta hos nån billigare verkstad. Måste gå att byta skiten för mindre än 18k. Det jag undrar över är vad är det som har missats vid service? varför gråter dom om goodwill?

Ja, dem som vi var hos och servade tog betydligt mindre för ett batteribyte. Den verkar inte vara servad hos Toyota därför vill inte Toyota byta det på goodwill.

panda666
4 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Josef0711 skrev:

panda666 skrev:
Försöka o laga på billigaste möjliga sätt och sälj, eller sälj som den är. Skulle försöka hitta batteri billigare och byta hos nån billigare verkstad. Måste gå att byta skiten för mindre än 18k. Det jag undrar över är vad är det som har missats vid service? varför gråter dom om goodwill?

Ja, dem som vi var hos och servade tog betydligt mindre för ett batteribyte. Den verkar inte vara servad hos Toyota därför vill inte Toyota byta det på goodwill.

Vad hade bilen gått? har ja missat det eller. Borde kanske gå på maskinskadegaranti? hos din försäkring alltså. Finns många som har maskinskada upp till 10år eller max 12.000mil typ. Sen borde inte toyota gråta ifall man har servat bilen fackmannamässigt. Dvs ha stämpel från verkstad så länge man inte ha servat hos ikeas korvkiosk. Men skulle kolla först med min försäkring sen försöka hitta billigare verkstad. Det skiljer enorma summor beroende på vars man lämnar in.

Josef0711
4 juli 2021 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Udda fel. Aldrig hört talas om något liknande på en så pass ny Toyota. Om cellerna är ok så antar jag att verkstaden mätte upp varje cell för sig och konstaterade att grejerna fungerar. Kan kylfläkten vara sliten kanske efter ha jobbat mot tätt filter ett tag?

Byte av kylfläkt? Det är ju en rätt enkel sak. elektroniken som styr fläkten sköts av bilens hybridsystem.
Med en inkopplad Toyotadator under körning kan man se dels varvtal på kylfläkt, cellernas spänning och även temperatur i bilen hybridbatteri, kan ju vara något att prova innan det börjar bytas prylar.

Den tanken har slått mig också, men fläkten ska också gått igenom något slags test och fått godkänt. På pappren som jag fick efter batteriservicen så ser det inte ut som det ska vara något konstigt alls, men det kan vara en bra idé.

Josef0711
4 juli 2021 · 6 Inlägg

panda666 skrev:

Josef0711 skrev:

panda666 skrev:
Försöka o laga på billigaste möjliga sätt och sälj, eller sälj som den är. Skulle försöka hitta batteri billigare och byta hos nån billigare verkstad. Måste gå att byta skiten för mindre än 18k. Det jag undrar över är vad är det som har missats vid service? varför gråter dom om goodwill?

Ja, dem som vi var hos och servade tog betydligt mindre för ett batteribyte. Den verkar inte vara servad hos Toyota därför vill inte Toyota byta det på goodwill.

Vad hade bilen gått? har ja missat det eller. Borde kanske gå på maskinskadegaranti? hos din försäkring alltså. Finns många som har maskinskada upp till 10år eller max 12.000mil typ. Sen borde inte toyota gråta ifall man har servat bilen fackmannamässigt. Dvs ha stämpel från verkstad så länge man inte ha servat hos ikeas korvkiosk. Men skulle kolla först med min försäkring sen försöka hitta billigare verkstad. Det skiljer enorma summor beroende på vars man lämnar in.

13000 mil har den gått

Josef0711
4 juli 2021 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Josef0711 skrev:

xXSammy skrev:
Vilka felkoder är det?
Överhettning?

P0A80 Replace Hybrid Battery Pack

Borde vara en cell som avviker mer än 0,2v då. Går faktiskt att byta!

Enligt testet så är det en cell som avviker 0,1v men inte mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang