Volvo 740 -88 b230e startproblem

Gurra15
24 juli 2021 · 35 Inlägg

Hejsan, jag har en volvo 744 -88 med en b230e, idag då jag var ut och körde så gav gasen upp och bilen dog efter 5 sekunder. Som tur var så hann jag rulla in på parkeringen. Gasvajern satt, kamremmen snurrar, kamaxeln snurrar, får ut 12v ur kontaktstyckena till hallgivaren, jag har ingen koll om jag har gnista eller om bränslet kommer fram då jag har lånat ut verktygen för tillfället. Någon som har nån ide om vad de kan handla om? Bilen står bara och tuggar men går inte igång. Problemet från första början var att en slang som går från nånstans uppe på motorn ner till luftröret eller vad de är hade lossnat! Jag satte tillbaka den och bilen står fortfarande bara och snurrar.

husseman
24 juli 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, testa startgas. Startar den då, så e´felet på bränslesidan.
Lycka till mvh/husse

Gurra15
24 juli 2021 · 35 Inlägg

Vart sprutar jag i startgasen då? Och hur gör jag med tanke på att bilen i vanliga fall startar efter 3 startförsök?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2021 · 14 056 Inlägg

Gurra15 skrev:
Vart sprutar jag i startgasen då? Och hur gör jag med tanke på att bilen i vanliga fall startar efter 3 startförsök?

Spruta in startgasen i luftfiltret. Fungerar tändningen borde den starta direkt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Gurra15
24 juli 2021 · 35 Inlägg

Så det är bara så lätt som att lossa på ”clipsen” och lyfta locket, spruta på lite startgas på gula luftfiltret och stänga sen starta?

husseman
24 juli 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, mjo eller ryck nån slang o spruta där- bör finnas några på insuget.

mvh/Husse

Gurra15
24 juli 2021 · 35 Inlägg

Okej, jag prövar om 15 minuter när jag kommit hem, vad gör jag om den inte startar med startgas?

husseman
24 juli 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, ja då får du börja felsöka tändningen. Börja med att ta ur stiften o kolla om de e´sura som c-partiets subba. E´alla dyngsura, så kan det vara läge att byta. Sen kolla om det finns nån gnista...osv.

mvh/husse

Jesper328
24 juli 2021 · 2 371 Inlägg

Startar den inte på startgas får du lossa ett tändstift och lägga emot motorn för att se om du har gnista.
Alternativt så lossar du kabeln mellan tändspole och fördelarlock ifrån fördelarlocket, och ser om du får gnista där.
Samma princip som du gör med tändstift.

Har du ingen gnista så får du kontrollera 12v, och jord till tändspolen.
Är det OK så får du mäta motståndet i primär, och sekundärspolen.

Up the RA
Gurra15
24 juli 2021 · 35 Inlägg

Hur mäter man motståndet i primär och sekundärspolen?
Är det någonting speciellt jag borde tänka på när jag prövar gnista? Har läst någonstans att det går cirka 30,000 volt genom kabeln från tändspolen till fördelaren. Är det farligt att lägga den mot jord och sätta upp kameran och filma eller be någon annan kolla? Tänker om man kanske borde hålla avstånd från kabeln eller liknande smile

Jesper328
24 juli 2021 · 2 371 Inlägg

https://www.aa1car.com/library/coil_checks.jpg?ezimgfmt=rs:565x294/rscb1/ng:webp/ngcb1

Ingen fara över att vara nära, men sätter du fingret mellan så får du dig en kyss så du hoppar till. big_smile

Senast redigerat av Jesper328 (24 juli 2021)

Up the RA
Gurra15
24 juli 2021 · 35 Inlägg

Hahah okej då får jag hålla koll på det. Bilen hoppade inte igång med startgas. Jag får göra det som skrivits ovanför imorgon och återkomma med resultat. smile

Utmarks-Loke
25 juli 2021 · 5 840 Inlägg

Om bilen startar först på tredje försöket i vanliga fall är det nog dags med en storservice. Och hoppas på att det inte är den mekaniska insprutningen som krånglar, det är mycket enklare och billigare att bara byta tändkablar och fördelarlock

Gurra15
25 juli 2021 · 35 Inlägg

De är rätt kass bränslepump. Den ger ifrån sig ljud som den inte ska osv. Kan det ha med det att göra? Att bränslet kanske inte hinner fram?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2021 · 17 478 Inlägg

Som husseman skriver så ska den starta med en gång om du sprutar in startgas i luftintaget.
Hade börjat där för att konstatera fel bränslesidan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gurra15
25 juli 2021 · 35 Inlägg

Bilen startade inte med startgas, sprutade på luftfiltret och ingenting hände. Bilen stog bara och tuggade som innan

Gurra15
25 juli 2021 · 35 Inlägg

Jag har prövat nu och jag får gnista, om bränslet kommer fram vet jag inte då jag inte vet hur man gör på b230e men soppapumpen går igång iallafall. Och som sagt gav gasen upp sen dog bilen, vad kan problemet vara tror ni?

Utmarks-Loke
25 juli 2021 · 5 840 Inlägg

Gurra15 skrev:
Bilen startade inte med startgas, sprutade på luftfiltret och ingenting hände. Bilen stog bara och tuggade som innan

Trampade du på gasen samtidigt? Annars kommer ingenting vidare in i motorn

Om du har gnista och bilen inte tänder på startgas är det något allvarligt fel. Då är det dags att kolla om gnistan kommer på rätt ställe. Om nu gasen tagit sig hela vägen in i förbränningsrummen då.

Gurra15
25 juli 2021 · 35 Inlägg

Jag sprutade gas på luftfiltret, öppnade burken, sprutade in startgas och stängde och prövade starta, bränsle kommer fram tror jag. Om jag känner på kabeln till bränslepumpen under bilen känner man bränslet komma och man hör pumpen, jag vet helt ärligt inte om jag får gnista eller inte. Vad gör jag iallafall att jag får gnista och bränsle men bilen inte startar?😬

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2021 · 14 056 Inlägg

Gurra15 skrev:
Jag sprutade gas på luftfiltret, öppnade burken, sprutade in startgas och stängde och prövade starta, bränsle kommer fram tror jag. Om jag känner på kabeln till bränslepumpen under bilen känner man bränslet komma och man hör pumpen, jag vet helt ärligt inte om jag får gnista eller inte. Vad gör jag iallafall att jag får gnista och bränsle men bilen inte startar?😬

Men kolla det för sjutton om du har gnista. Nån skrev ju i tråden hur det går till. Vill du ha hjälp så försök att göra som folk skriver att du ska göra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang