Elfel Volvo V70N -01

VWwalle
20 september 2021 · 11 Inlägg

Hej
En kompis till mig har en Volvo V70N -01 och den har ett elfel som jag har försökt att hitta men inte lyckas.
Om bilen står med full laddat batteri i omkring 20 timmar så laddas det ur så det inte går att starta den men efter ca 3 dygn är batteriet helt urladdat
20 timmar ca11.3V
3 dygn 1.5V
Jag har försökt att rycka säkringar men har inte gett nåt resultat

Brådhis * Voff voff *
20 september 2021 · 10 203 Inlägg

Är batteriet verkligen friskt?

Om ja, har ni mätt hur många ampere som bilen drar i viloläge?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VWwalle
20 september 2021 · 11 Inlägg

batteriet är nytt och ser helt ut
har tyvärr ingen sån mätare

zzr94092
20 september 2021 · 4 369 Inlägg

TS,hur har lyckats mäta fram dom två värden du skrivit ?

Mossan1
21 september 2021 · 2 733 Inlägg

Vanliga strömtjuvkällor på V70N är larmsirenen (har säkring) handskfackbelysning som inte slocknar, men också dioderna i generatorn.  Där måste man fysiskt koppla loss kabeln och vänta i felsökningssyfte.
Eller mäta A mellan kabel och generator. Ska vara 0 givetvis.

Batterier som plötsligt laddar ur sig själva är inget ovanligt heller.
Intern kortslutning, i princip.

Senast redigerat av Mossan1 (21 september 2021)

VWwalle
21 september 2021 · 11 Inlägg

Jag hadde en vanlig Multimeter

VWwalle
21 september 2021 · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vanliga strömtjuvkällor på V70N är larmsirenen (har säkring) handskfackbelysning som inte slocknar, men också dioderna i generatorn.  Där måste man fysiskt koppla loss kabeln och vänta i felsökningssyfte.
Eller mäta A mellan kabel och generator. Ska vara 0 givetvis.

Batterier som plötsligt laddar ur sig själva är inget ovanligt heller.
Intern kortslutning, i princip.

Ok så det kan vara batteriet i alla fall då.
Tack för hjälpen
ska koppla ur både siren och generator och se vad som händer.

VWwalle
21 september 2021 · 11 Inlägg

zzr94092 skrev:
TS,hur har lyckats mäta fram dom två värden du skrivit ?

Jag hadde en vanlig Biltema multimeter som mäter Volt

VWwalle
21 september 2021 · 11 Inlägg

johnnyJ skrev:
Du måste FELSÖKA!
Använd en bra tångamperemeter eller en multimeter och mät hur mycket ström bilen drar efter att varit avstängd i minst en halvtimme. Om du inte vet hur man gör det så be någon om hjälp.

Dessutom: Om batteriet höll enbart 1.5V så är det garanterat förstört. Blybatterier ska inte laddas ur mer än till 50% vilket motsvarar ca 12.1 - 12.3 V
Att nu köpa ett nytt batteri kommer självklart lösa problemet på kort sikt. Sedan är det bara att köpa ett batteri till, eller hur?

om man kör bilen under dagen typ hem-jobb-hem då startar den som den ska men får den stå över natten 17:00-06:00 då går den inte att starta längre och den ligger då på ca 11 volt
Om den står över helgen Fredag 17:00 till Måndag 06:00 då är bilen helt död och den visade då ca 1,5volt
Jodå en tångampermätare känner jag till men äger ingen just för tillfälle men den ska väl ligga på typ ca 1-3mA avstängt?

Lucif3r
21 september 2021 · 2 173 Inlägg

Nja, lite mer drar dom i viloläge, ca 20-30mA

Lucif3r
21 september 2021 · 2 173 Inlägg

johnnyJ skrev:
Det beror helt på vilken bil du har.

... Och TS har en V70N wink Dom ligger på 20-30mA normalt.

VWwalle
21 september 2021 · 11 Inlägg

johnnyJ skrev:

Lucif3r skrev:
Nja, lite mer drar dom i viloläge, ca 20-30mA

Det beror helt på vilken bil du har. I moderna bilar finns det ett hundratal små datorer. Dessa går i viloläge för eller senare när bilen stängs av.
Felsök:
Man använder en multimeter och börjar med:
1. Mäta laddningsspänningen när motorn är igång.
2. Mäta strömmen bilen drar minst en halvtimme efter att motorn stängdes av.

De flesta vet inte hur man ska tolka dessa siffror så då drar man slutsatsen att batteriet är trasigt och köper ett nytt.
"Wow, nu fungerar det".  Ja men hur länge då?

Be om hjälp från någon som kan hantera elektriska mätinstrument om du inte kan själv.

ok jo ska kolla hur man tolkar siffror och se vad som händer

Mossan1
22 september 2021 · 2 733 Inlägg

Ett annat knep när det drar så.mycket är att något borde vara varmt.
Förutsatt då, att det inte är batteriet.
Generatorn är också för stor metallgrej för att bli varm.

Man kan också mäta spänningsfallet över säkringarna när dom sitter på plats. Det är två hål bakpå stiftsäkringar. Mät V mellan båda punkterna på samma säkring.
Får du mer än 0v ligger det ström (A) igenom den.
Här krävs egentligen en känslig multimeter, men även billiga dito borde ge fingervisning.

Med en multimeter kan du också mäta viloströmmen. Sätt på A mätning och möt mellan batteriklamman och batteripol.
Viktigt! Strömmen för inte brytas! Bryts den om så för 0.5sekund startar CAN upp igen och kan dra flera A utan att något är fel.  Det måste vara i dvala.
En V70N har batteriet bak, så peta igen låset till bakluckan så biöen tror den är stängd och vänta 10min innan denna mätning.  Kan kräva medhjälpare.  Spelar ingen roll för mätningen om du tar minus eller pluspolen. Rekomenderar minus,

En tångamperemeter, visst, men man måste inte ha alla gadgets.

Självklart kan du oclså koppla loss batteriet och se om strömmen försvinner ändå = batteriet till 100%.
Men då kan du inte låsa bilen.
Eller, jo, om du lossar batteriet med låst bil och kryper ut genom förardörren som du låser manuellt med nyckeln.
Eller har ett annat batteri tillfälligt.

Senast redigerat av Mossan1 (22 september 2021)

VWwalle
22 september 2021 · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ett annat knep när det drar så.mycket är att något borde vara varmt.
Förutsatt då, att det inte är batteriet.
Generatorn är också för stor metallgrej för att bli varm.

Man kan också mäta spänningsfallet över säkringarna när dom sitter på plats. Det är två hål bakpå stiftsäkringar. Mät V mellan båda punkterna på samma säkring.
Får du mer än 0v ligger det ström (A) igenom den.
Här krävs egentligen en känslig multimeter, men även billiga dito borde ge fingervisning.

Med en multimeter kan du också mäta viloströmmen. Sätt på A mätning och möt mellan batteriklamman och batteripol.
Viktigt! Strömmen för inte brytas! Bryts den om så för 0.5sekund startar CAN upp igen och kan dra flera A utan att något är fel.  Det måste vara i dvala.
En V70N har batteriet bak, så peta igen låset till bakluckan så biöen tror den är stängd och vänta 10min innan denna mätning.  Kan kräva medhjälpare.  Spelar ingen roll för mätningen om du tar minus eller pluspolen. Rekomenderar minus,

En tångamperemeter, visst, men man måste inte ha alla gadgets.

Självklart kan du oclså koppla loss batteriet och se om strömmen försvinner ändå = batteriet till 100%.
Men då kan du inte låsa bilen.
Eller, jo, om du lossar batteriet med låst bil och kryper ut genom förardörren som du låser manuellt med nyckeln.
Eller har ett annat batteri tillfälligt.

ok ska kolla säkringarna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang