E85 konvertering för Volvo S90?

taz
16 juli 2005 · 66 Inlägg

Hej

Har en Volvo S90 3.0 (204hk) (den jag har upplagd här)

Funderar på att bygga om lite för Etanol istället... I Göteborg är det snälla vintrar, vilket också är trevligt... Syftet med det hela är både miljö och effekt.

Funderar på Chiptrim på sugmotorn (höjd tändning), bränsletrycksregulator - få i mer soppa och andra spridare samt sportluftfilter?

Att sätta i sportluftfilter och chiptrimma min motor och köra på 95/98 oktan är ju ingen större idé, det ger ingenting... Men om man kryddar det med E85 (104 oktan?) Kan det kanske bli lite fart på grejorna? 230-240hk hade ju varit kul.

Hur nära verkligeheten är 230-240hk?

Mvh. //Taz

Hästintresserad.
chrizz Administratör
16 juli 2005 · 11 783 Inlägg

Tråden hör hemma i teknik.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Roggan
19 juli 2005 · 37 Inlägg

Etanol är ett roligt drivmedel. gå in på etanol.nu och kolla i deras forum, där kan man få de flesta svar gällande etanolkonvertering.
Ang hästkrafterna ska man tänka på att E85 har högre oktantal = Högre laddtryck om man har turbo. Men Etanol har mindre energiinnnehåll = Mindre effekt. Detta kompenseras ofta med mer soppa i insprutningen i form av ställbart bränsletryck (ökning från ca 3 till 5 bar) samt ev större spridare.

32991
24 juli 2005 · 2 Inlägg

Hej,

Tanken är mycket god Taz, dels för miljön och som belöning mer effekt.

Rent allmänt så kan man säga att det behövs mer bränsle. 30-40% detta som tidigare nämts beroende på att E85 har ett lägre energi innehåll.
Det positiva på en TuRbo bil blir då att det kyler mer, och man kan gå på mer aggrivt med tändningen.
Om man har en avancerad motorstyrning som de flesta av dagens bilar idag har så måste denna optimeras för just det nya bränslet. Går du hela den vägen att du anpassar bränslesystemet för det och även mjukvaran så är det lungt så långt.

Dock finns det ett problem, som många förbi ser, och en del ignorerar faktiskt det problemet.
Detta är att Etanolen är mer elak mot packningar osv i motor, bensinledningar, bensinpump osv osv.
När en biltillverkare kan inte ignorera det utan anpassar allt efter det nya bränslet, frågan är väl om du tycker det är värt det?

Bland det dummaste, enligt mig, är dom som häller i ett par procent E85 i tanken och tuffar vidare glada i hågen. Det dom inte ser är det innre.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang