Passat 1.6 tdi 2010

Abbe1234
11 oktober 2021 · 123 Inlägg

Hej
Jag har gjort besiktning på min bil och de sa att bromserna på vänster sida tar i lite innan man börja köra, så Jag bytte bromsbelägg runt bak och fram och smörjade alla bromsbelägg som är nya. Grejen är att jag märkte att bromsok vänster fram var jättehårt att pressa tillbaks men inte höger efter bromsbeläggs byte.
Efter några dagar har jag sett att bromsbeläggen fram vänster och höger som jag bytte sliter snett, men inte bak och efter en vecka så luktade bränd från vänster sidan. Men jag körde i alla men det luktade inte andra dagen. Broms skivan höger blev rostig efter att jag har bytt bromsbelägg.
Är det bromsoket som är dåligt eller är glidpinnar? Ska jag byta bromsok vänster eller bromsok och belägg igen eller bara glidpinnarna?
Är det någon som har haft samma problem innan?
Mvh Abbe

Utmarks-Loke
11 oktober 2021 · 5 836 Inlägg

Låter som ett klassiskt fall av kärvande bromsok. Antingen kan man "motionera" det lite, köra kolven fram och tillbaka ett antal gånger tills det går lätt, eller så kan man byta det. Bromsok är inte så dyra nu för tiden och då vet man att problemet inte kommer tillbaka om ett halvår. Glidpinnarna gör du rent från gamla beläggningar och smörjer upp med fett. Bromsbeläggen kan du nog behålla, om de inte är väldigt snedslitna och redan hunnit bli dåliga. Men kör helst en bit och bromsa mycket innan du försöker ombesikta, om du måste göra det.

Abbe1234
11 oktober 2021 · 123 Inlägg

Tack för svaret jag tror att jag gör så och byta oket. Är det okej om jag byter vänster sidan som är dålig bara?

Mossan1
11 oktober 2021 · 2 823 Inlägg

Du bör alltid byta båda bromsoken samtidigt på samma axel.
Annars kan det bli ojämn bromsverkan åt andra hållet.

Låt inte bromsvätskan rinna ut helt, och låt aldrig koppen bli tom i någon av kammrarna under bytesförloppet eller under efterföljande luftning. Kommer luft in via behållaren så blir det en mycket krångligare luftning.

Abbe1234
11 oktober 2021 · 123 Inlägg

Vad brukar det kosta att byta de hos verkstan om man köper 2 ok själv?

Mossan1
12 oktober 2021 · 2 823 Inlägg

Du ska först lyssna med verkstaden om dom ens monterar medhavt materiel.
Det gör inte alla.

Kanske 1 -1.5h arbetstid beroende på hur medgörligt det är.
Borde räcka med 1h × verkstadens timtaxa + "extramaterial" = smörjspray, bromsvätska, ev värmning av skruvar mm....

Abbe1234
12 oktober 2021 · 123 Inlägg

Ok jag förstår det. Jag ska fråga dem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang