Kan man bli av med körkort när man möter polisen?

Turbotorres
24 oktober 2021 · 1 Inlägg

Tjena. Jag jobbar natt o brukar köra hem vid 3 på natten så ja har en tendens o ligga rätt fort på vägen. Igår så mötte jag en polis i typ 180 o han eller hon blinkade till o satte på sirenerna rätt snabbt sen bara fortsatte. Jag har sjuk stress för de jag kör bilen över allt o är ju bara 18 så har ju prövotid fortfarande. Är de kört?

Low
24 oktober 2021 · 3 311 Inlägg

Varför inte hålla hastigheterna om du bli så stressad av att du kanske åkt dit eller åker dit förr eller senare. Förstå om du skulle köra ihjäl någon, 18? Hur många månader har du haft kortet?...

uhlin
24 oktober 2021 · 2 834 Inlägg

Håll hastigheten. Ligga 180 km/h på natten när det är becksvart är rena vanvettet. Ditt körkort är nog det lindrigaste om det ryker, vilket jag hoppas det gör. 180 kör man inte i ens på dagen.

Kör du ihjäl dig själv kvittar väl så, men du är inte ensam på vägen.

trubbelturbo
24 oktober 2021 · 1 460 Inlägg

Nej, du kör väldigt fort och det är mörkt ute, det är inte rimligt att de kunde se vem som körde. Så du kan nog vara vara lugn.

Men nu har du insett hur j*vla mycket problem det skulle ställa till med om du blir av med körkortet. Tag lärdom.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
uhlin
24 oktober 2021 · 2 834 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Nej, du kör väldigt fort och det är mörkt ute, det är inte rimligt att de kunde se vem som körde. Så du kan nog vara vara lugn.

Men nu har du insett hur j*vla mycket problem det skulle ställa till med om du blir av med körkortet. Tag lärdom.

Det är väl det minsta problemet som jag skrev tidigare, att han blir av med körkortet. Önskar att han blev det, att ligga i 180 mitt i natten gör man bara inte, kan ju faktiskt va nån ute. Nån som fått fel på bilen. Hinner aldrig reagera när det går så fort och är becksvart ute.

Tyvärr får han nog behålla kortet denna gång.

Dessutom nyss tagit körkort. Ingen större vana av att köra bil. Kvittar ju eg. hur van man är i de hastigheter.

Oansvarigt de lux.

zzr94092
24 oktober 2021 · 4 390 Inlägg

Än är inte sista idioten född!!

Utmarks-Loke
24 oktober 2021 · 5 836 Inlägg

Undrar hur mycket som blir kvar om man klipper en fotgängare i 160? Av bilen alltså, av fotgängaren blir det nog inte mycket mer än slamsor

Presidento Of World
24 oktober 2021 · 3 329 Inlägg

Nyare polisbilar kan väl mäta hastigheten på mötande också? Vet dock ej hur man kan ställa sig mot det iom mörkt där förare ev inte syns..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
25 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

Tror tyvärr att du inte blir av med "lappen", som du bevisligen inte är förtjänt av att ha.

Har själv syndat.
Men inte så grovt, och i dagsljus på glest trafikerad E18 mot Oslo efter Örebro.
Mötte en MC-polis då jag framförde min SMW 380 efter en Lexus i bortåt 100 km/t.
Han vände, lade sig bakom någon km, efter det att jag lugnat ner mig till cirka 85 km/t.
Sedan körde  han om höjde en varnande finger.
Jag nickade att jag förstått budskapet.
Därefter vände han.

torpis Forummoderator
25 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Turbotorres skrev:
Tjena. Jag jobbar natt o brukar köra hem vid 3 på natten så ja har en tendens o ligga rätt fort på vägen. Igår så mötte jag en polis i typ 180 o han eller hon blinkade till o satte på sirenerna rätt snabbt sen bara fortsatte. Jag har sjuk stress för de jag kör bilen över allt o är ju bara 18 så har ju prövotid fortfarande. Är de kört?

Rätt svar på frågan är JA dom kan absolut ta ditt körkort. Förmodligen även komma och hämta dig till häktet då smitning från poliden har fängelse på straffskalan.  Oavsett vad ni andra säger om tekniska saker så är det vad polisen säger som gäller. Om dom har video på din bil(vilket dom har) och att dom säger sig känna igen dig så plockar dom dig för fortkörning samt smitning.

Och vi får verkligen hoppas dom gör det så du inte har ihjäl någon oskyldig människa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2021 · 13 742 Inlägg

har mött dom i 240+  och sen saktat ner.. hände inte ett enda skit..  dom var väll inte skit lyckliga men hände inget..   dom ska bevisa hur fort man kört oxå..  jag borde hållt kvar men orkade inte riskera att dom stog längre fram och väntade så jag körde exakt lagligt när dom tog sig i kapp typ 5min senare ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
25 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
dom ska bevisa hur fort man kört oxå..

Nä, dom kan gå i god för en hastighet. Polisens ord gäller oavsett vad regelverket säger. Bestämmer dom sig för att du skall åka dit så gör du det. Jag har provat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2021 · 13 742 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
dom ska bevisa hur fort man kört oxå..

Nä, dom kan gå i god för en hastighet. Polisens ord gäller oavsett vad regelverket säger. Bestämmer dom sig för att du skall åka dit så gör du det. Jag har provat.

dom har förfarande som måste följas när dom mäter hsatigheter utan trafikpax eller laser...    ganska krångligt t.o.m    bilen måste tex in och få mätaren kollad direkt efteråt..   har ägt en gammal polisbil där dom fått göra det..  hur mäter man hastigheten på en mötande bil?

dom kan ju komma med påstående det var jag med om när jag var yngre.. ett par gånger men det gick aldrig någonstans.    men visst ljuga kan dom ju alltid göra..  men när dom kommer ikapp efter ett par minuter så vet dom inte ens om det är  rätt bil dom stoppar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
25 oktober 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som Torpis sa...Polisen börjar få utrustning som även kan mäta farten på mötande fordon!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2021 · 13 742 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som Torpis sa...Polisen börjar få utrustning som även kan mäta farten på mötande fordon!

jo dom pratar om det men mest troligen kommer dom inte få använda det som bevis...  jag har det på bussen när folk kör om mig ser jag exakt hur fort dom kör..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som Torpis sa...Polisen börjar få utrustning som även kan mäta farten på mötande fordon!

jo dom pratar om det men mest troligen kommer dom inte få använda det som bevis...  jag har det på bussen när folk kör om mig ser jag exakt hur fort dom kör..

Va? Kan du se hur fort den omkörande bilen går? Varför om man får fråga?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2021 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som Torpis sa...Polisen börjar få utrustning som även kan mäta farten på mötande fordon!

jo dom pratar om det men mest troligen kommer dom inte få använda det som bevis...  jag har det på bussen när folk kör om mig ser jag exakt hur fort dom kör..

Va? Kan du se hur fort den omkörande bilen går? Varför om man får fråga?

Inget ovanligt alls på lastbilar och bussar iaf med adaptiv farthållare. Vet att iaf Mercedes och Iveco har det, och säkert flera andra märken.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2021 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
dom ska bevisa hur fort man kört oxå..

Nä, dom kan gå i god för en hastighet. Polisens ord gäller oavsett vad regelverket säger. Bestämmer dom sig för att du skall åka dit så gör du det. Jag har provat.

Nej, så pass rättsosäkert är det inte. Dom kan inte bara säga att du kört en viss hastighet när du mött dom (som är fallet i den här tråden), det ska vara uppmätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
25 oktober 2021 · 7 289 Inlägg

Growe skrev:
har mött dom i 240+  och sen saktat ner.. hände inte ett enda skit..  dom var väll inte skit lyckliga men hände inget..   dom ska bevisa hur fort man kört oxå..  jag borde hållt kvar men orkade inte riskera att dom stog längre fram och väntade så jag körde exakt lagligt när dom tog sig i kapp typ 5min senare ;-)

har hänt mig med,, hände nada,, men var många årsen,, idag så börjar polisbilar få utr som kan mäta mötande bilar å då kan man ryka,, detta har funnits LÄNGE i USA

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2021 · 10 279 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:
har mött dom i 240+  och sen saktat ner.. hände inte ett enda skit..  dom var väll inte skit lyckliga men hände inget..   dom ska bevisa hur fort man kört oxå..  jag borde hållt kvar men orkade inte riskera att dom stog längre fram och väntade så jag körde exakt lagligt när dom tog sig i kapp typ 5min senare ;-)

har hänt mig med,, hände nada,, men var många årsen,, idag så börjar polisbilar få utr som kan mäta mötande bilar å då kan man ryka,, detta har funnits LÄNGE i USA

Finland har haft mötanderadar i många många år. Funkar helt ok säger dom. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang