Microcar Highland 2015, låser automatiskt dörrarna

insu
5 november 2021 · 27 Inlägg

Köpte en Microcar Highland 2015 till sonen, men dörrarna låser automatiskt direkt, vill få bort denna funktion/fela, har någon en idé vart jag ska börja?

https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55980/55980-66212a1c9485da90acd8561fc70d0902.jpg

zzr94092
5 november 2021 · 4 385 Inlägg

När moppen börjar att rulla? Någon menyinställning?

insu
7 november 2021 · 27 Inlägg

zzr94092 skrev:
När moppen börjar att rulla? Någon menyinställning?

Det finns inga menyer, fick tips att kika på säkringar, återkommer om det var det.https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55980/55980-9a936a83857162d2a6d05a8554471c47.jpg

Brådhis * Voff voff *
7 november 2021 · 10 276 Inlägg

Det lär ju knappast finnas en säkring som, när den går sönder, gör så att dörrarna låser sig av sig själv...

Men frågan ovan kvarstår, är det direkt när man börjar köra eller direkt vid start, eller kanske redan innan start? När låser sig dörrarna? Och funkar tex fjärrdosan till låsen som den ska?

Gamla CarGard-larmen kunde ju låsa och larma bilen av sig själv om dörrkontakten var trasig så att larmet trodde att bilen bara larmades av men ingen dörr öppnades...

Senast redigerat av Brådhis (7 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
insu
7 november 2021 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:
Men frågan ovan kvarstår, är det direkt när man börjar köra eller direkt vid start, eller kanske redan innan start? När låser sig dörrarna? Och funkar tex fjärrdosan till låsen som den ska?

Testade med fjärren, den låser upp men efter att man öppnat förardörren och stänger dörren igen på en gång så är dörren låst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2021 · 17 465 Inlägg

insu skrev:

Brådhis skrev:
Men frågan ovan kvarstår, är det direkt när man börjar köra eller direkt vid start, eller kanske redan innan start? När låser sig dörrarna? Och funkar tex fjärrdosan till låsen som den ska?

Testade med fjärren, den låser upp men efter att man öppnat förardörren och stänger dörren igen på en gång så är dörren låst.

Jag ser ju problemet här big_smile. Bara en tidsfråga innan telefonsamtalet kommer när du sitter framför TV:n med fredagsgroggen... "Du pappa, det har hänt en grej"  Dessutom är det inte bra om dörrarna är låsta under färd om det skulle hända något. Bilar låser ju upp sig om det blir en olycka.

Sitter det en vanlig liten tryckknapp i B-stolpen som  känner om dörren är stängd kanske? Öppna dörren och tryck in knappen och släpp ut den igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
insu
7 november 2021 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:

insu skrev:

Brådhis skrev:
Men frågan ovan kvarstår, är det direkt när man börjar köra eller direkt vid start, eller kanske redan innan start? När låser sig dörrarna? Och funkar tex fjärrdosan till låsen som den ska?

Testade med fjärren, den låser upp men efter att man öppnat förardörren och stänger dörren igen på en gång så är dörren låst.

Jag ser ju problemet här big_smile. Bara en tidsfråga innan telefonsamtalet kommer när du sitter framför TV:n med fredagsgroggen... "Du pappa, det har hänt en grej"  Dessutom är det inte bra om dörrarna är låsta under färd om det skulle hända något. Bilar låser ju upp sig om det blir en olycka.

Sitter det en vanlig liten tryckknapp i B-stolpen som  känner om dörren är stängd kanske? Öppna dörren och tryck in knappen och släpp ut den igen.

Inga tryckknappar tyvärr :-(

https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55980/55980-e70da4c32409b8fdc7675b02cf96dd54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55980/55980-efeda60c409ad37477ed9670471bf72d.jpg

zzr94092
7 november 2021 · 4 385 Inlägg

Ryck säkringen för centrallåset, och lås bilen med nyckeln../en nödlösning/.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2021 · 17 465 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ryck säkringen för centrallåset, och lås bilen med nyckeln../en nödlösning/.

Håller med men: Om det nu finns en specifik säkring för detta. Ta ner dörrsidan och ta en titt på kablage osv kan ju vara en bra start. Kräver elkunskap och en mulitimeter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
insu
8 november 2021 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:

zzr94092 skrev:
Ryck säkringen för centrallåset, och lås bilen med nyckeln../en nödlösning/.

Håller med men: Om det nu finns en specifik säkring för detta. Ta ner dörrsidan och ta en titt på kablage osv kan ju vara en bra start. Kräver elkunskap och en mulitimeter.

Ska kika gällande säkring, vad som är konstigt är att förarsidan kan man öppna inifrån men inte passagerar sidan inifrån. Utifrån är båda dörrarna låsta.

Lite elkunskap har man väl, har multimeter på jobbet, får låna den när jag åker dit någon gång i veckan.

insu
8 november 2021 · 27 Inlägg

insu skrev:

Hybrid_ skrev:

zzr94092 skrev:
Ryck säkringen för centrallåset, och lås bilen med nyckeln../en nödlösning/.

Håller med men: Om det nu finns en specifik säkring för detta. Ta ner dörrsidan och ta en titt på kablage osv kan ju vara en bra start. Kräver elkunskap och en mulitimeter.

Ska kika gällande säkring, vad som är konstigt är att förarsidan kan man öppna inifrån men inte passagerar sidan inifrån. Utifrån är båda dörrarna låsta.

Lite elkunskap har man väl, har multimeter på jobbet, får låna den när jag åker dit någon gång i veckan.

Nu testade jag ta bort säkringen, på förarsidan hände det som man tänkte, den låstes upp med nyckeln och blev upplåst, på passagerarsidan däremot måste jag upp med nyckeln, efter ett tag så låste den dörren ändå. Väldigt konstigt!

Brådhis * Voff voff *
8 november 2021 · 10 276 Inlägg

insu skrev:

insu skrev:

Hybrid_ skrev:

Håller med men: Om det nu finns en specifik säkring för detta. Ta ner dörrsidan och ta en titt på kablage osv kan ju vara en bra start. Kräver elkunskap och en mulitimeter.

Ska kika gällande säkring, vad som är konstigt är att förarsidan kan man öppna inifrån men inte passagerar sidan inifrån. Utifrån är båda dörrarna låsta.

Lite elkunskap har man väl, har multimeter på jobbet, får låna den när jag åker dit någon gång i veckan.

Nu testade jag ta bort säkringen, på förarsidan hände det som man tänkte, den låstes upp med nyckeln och blev upplåst, på passagerarsidan däremot måste jag upp med nyckeln, efter ett tag så låste den dörren ändå. Väldigt konstigt!

Då har du ju på sätt och vis ringat in problemet. Det är alltså i kablaget till passagerardörren eller dess lås någonting hänt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang