7270
Sök

Fundering över konstruktion av bilsläp

3 178 Inlägg
6 november 2021
Trådstartare
Halloj!

Har nyligen inhandlat ett stycke släp som gått i England, och skall således reggas in här av mig.

Vad tror vi att besiktningsmannen säger om träbitarna mellan ram och ramp framtill, samt på mitten?
Tanken är väl att ersätta dessa med lämplig stålprofil, men med tanke på att släpet är byggt på firma så är det ju en godkänd konstruktion.. i alla fall i England.
Det har även tidigare körts en hel del bil, samt traktor á 4 ton med släpet, så håller gör det väl.

Men som sagt, vad säger besiktningen?
Göra det ”ordentligt” med svetsen, eller chansa på att de godkänner det?

Jesper

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-0ea4046602365718b2248e5ad6400075.jpg
Senast redigerat av Jesper328 (6 november 2021)

1 780 Inlägg
6 november 2021
Hmm, åtminstone ett bromsat släp. Är du osäker så åk förbi o snacka med  grabbarna på Besikta eller Bilprovningen. Har inte sett nåt släp med den lösningen-så gissar på att de vill ha svetsat o ordentligt. Men kostar inget att fråga dom. Fast ja skulle nog inte vilja åka med ett träpallat släp. Men ändra inget om du ska regga in det, utan att kolla med Besikta innan.
Lycka till Husse

* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 november 2021
Man ska akta sig för att svetsa i konstruktionen på släp, besiktningen kan ha åsikter om det. Klart bättre att först fråga vad dom tycker.

Men är det en biltrailer från början verkligen? Eller är det en ombyggd husvagn/hästsläp? Konstruktionen ser ju lite lustig ut egentligen.

Frågan är hur trixigt det blir för dig att regga in den nu med Brexit, i synnerhet om det inte är en fabriksbyggd trailer tänker jag.
Senast redigerat av Brådhis (7 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 178 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
Tack för era svar.
Ja, som ni säger så får det bli en vända förbi besiktningen och snacka lite.

Och ja, visst ser det lite underligt ut.
Det kan säkert vara ombyggt någon gång under sin livstid.

Att regga den bör nog inte vara ett problem.
Killen jag köpte släpet av har nyligen reggat ett hästsläp, och behövde endast ett kvitto på vart och när han köpte släpet för ursprungskontrollen.
De har tydligen inga papper på sina släp i England.

Men blir det strul så får man väl försöka regga det som ett hemmabygge.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 november 2021
Jesper328 skrev:
Tack för era svar.
Ja, som ni säger så får det bli en vända förbi besiktningen och snacka lite.

Och ja, visst ser det lite underligt ut.
Det kan säkert vara ombyggt någon gång under sin livstid.

Att regga den bör nog inte vara ett problem.
Killen jag köpte släpet av har nyligen reggat ett hästsläp, och behövde endast ett kvitto på vart och när han köpte släpet för ursprungskontrollen.
De har tydligen inga papper på sina släp i England.

Men blir det strul så får man väl försöka regga det som ett hemmabygge.

Ursprungskontrollen är ju en sak... Men att regga in det och få en användbar lastvikt är en helt annan. Har trailern någon typskylt? Har den en tillverkare?

Det är nog en rätt rejäl skillnad på att regga in ett hästsläp (som ju iaf oftast är tydligt tillverkat av något känt märke och troligen inte det enda av sitt slag i Sverige) mot att regga in en biltrailer som ser lite lätt hemmagjord ut.

3 178 Inlägg
7 november 2021
Trådstartare
Jo, det har du rätt i.

Typskylten är ifrån tillverkaren, Torton Bodies som verkar rätt så stora i England.
Chassinummer, axlar, och bruttovikt á 2500kg.
Visserligen sitter denne på dragbalken, och då förutsätter vi att den inte hör ihop med resten av släpet.

Utöver det så ser det skapligt rejält ut, förutom träklossarna då.

Kan nog bli lite kuckel med det här trots allt.. lol
Men jag får åka förbi besiktningen och se om dom skrattar åt mig.

4 578 Inlägg
7 november 2021
Kan ramperna blivit upp och utflyttade över skärmarna,därav klossarna?

* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 november 2021
Jesper328 skrev:
Jo, det har du rätt i.

Typskylten är ifrån tillverkaren, Torton Bodies som verkar rätt så stora i England.
Visserligen sitter denne på dragbalken, och då förutsätter vi att den inte hör ihop med resten av släpet.

Torton Bodies verkar, iaf idag, mest göra specialbyggen som dom kallar "exhibition trailers" (utställningsvagnar?). Några biltrailers dyker inte upp hur man än googlar dock. Sannolikt är den, som vi väl redan konstaterat, hemmapulat ombyggd till biltrailer. Har du tur nöjer sig Bilprovningen med att det finns någon form av typskylt som indikerar vad axlarna och ramen tål.

Totalvikt (antar jag att du menar?) på 2500 kg är ju rimligt sett till dubbla axlar och en rätt stadig konstruktion (förutom träklossarna då).

3 178 Inlägg
9 november 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:

Det kan nog mycket väl stämma det.

Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Jo, det har du rätt i.

Torton Bodies verkar, iaf idag, mest göra specialbyggen som dom kallar "exhibition trailers" (utställningsvagnar?). Några biltrailers dyker inte upp hur man än googlar dock. Sannolikt är den, som vi väl redan konstaterat, hemmapulat ombyggd till biltrailer. Har du tur nöjer sig Bilprovningen med att det finns någon form av typskylt som indikerar vad axlarna och ramen tål.

Totalvikt (antar jag att du menar?) på 2500 kg är ju rimligt sett till dubbla axlar och en rätt stadig konstruktion (förutom träklossarna då).

Max gross weight blev för mig maximal bruttovikt, men sen så kan jag inte det här med vikter då jag aldrig gjort mer med släp än att dra el. lol

Tack igen för ert engagemang.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
9 november 2021
Jesper328 skrev:
zzr94092 skrev:

Det kan nog mycket väl stämma det.

Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Jo, det har du rätt i.

Max gross weight blev för mig maximal bruttovikt, men sen så kan jag inte det här med vikter då jag aldrig gjort mer med släp än att dra el. lol

Tack igen för ert engagemang.

Totalvikt och bruttovikt kan ju sammanfalla så helt tokigt är det inte, för maximal bruttovikt blir ju detsamma som totalvikt. wink

Sök