Var kan man köpa enskilda bultar?

mattiasrover
8 november 2021 · 5 Inlägg

Tips mottaget tacksamt!

Janneutanb
8 november 2021 · 7 271 Inlägg

Swedol

zleepy Trucker
8 november 2021 · 1 392 Inlägg

k-rauta lösplock, Sifvert Skruv, bauhaus, ja typ överallt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Low
9 november 2021 · 3 313 Inlägg

Byggmax...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2021 · 13 744 Inlägg

k-rauta använder jag här i örebro   inte svinbilligt men ska man köpa några få skruv så är det perfekt.

sen tycker jag personligen inte dessa skruvar är perfekta till bilar.. jag föredrar skruvar som är som orignal om jag ska ersätta skadade skruvar på min bil.  så allt handlar om vad jag ska använda dom till..  ska jag ha orginal skruvar så åker jag till skroten skruvar bort skurvarna..     när jag köper delar på skroten sparar jag ALLTID skruvarna jag demonterar från bilen för att få delen. då vet jag att jag har dubeltter när jag byter delen smile

Senast redigerat av Growe (9 november 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
9 november 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
k-rauta använder jag här i örebro   inte svinbilligt men ska man köpa några få skruv så är det perfekt.

sen tycker jag personligen inte dessa skruvar är perfekta till bilar.. jag föredrar skruvar som är som orignal om jag ska ersätta skadade skruvar på min bil.  så allt handlar om vad jag ska använda dom till..  ska jag ha orginal skruvar så åker jag till skroten skruvar bort skurvarna..     när jag köper delar på skroten sparar jag ALLTID skruvarna jag demonterar från bilen för att få delen. då vet jag att jag har dubeltter när jag byter delen smile

Nu var det bult och inte skruv!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2021 · 13 744 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
k-rauta använder jag här i örebro   inte svinbilligt men ska man köpa några få skruv så är det perfekt.

sen tycker jag personligen inte dessa skruvar är perfekta till bilar.. jag föredrar skruvar som är som orignal om jag ska ersätta skadade skruvar på min bil.  så allt handlar om vad jag ska använda dom till..  ska jag ha orginal skruvar så åker jag till skroten skruvar bort skurvarna..     när jag köper delar på skroten sparar jag ALLTID skruvarna jag demonterar från bilen för att få delen. då vet jag att jag har dubeltter när jag byter delen smile

Nu var det bult och inte skruv!

bult skruv är för alla normal människor samma sak..  bara märkvärdiga som gör skillnad på dom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
9 november 2021 · 7 238 Inlägg

Vare sig det gäller skruvar, muttrar, brickor, nitar eller bultar så väljer jag alltid en (äldre) välsorterad järnhandel.
Där kan man få råd beträffande dimension, hållfasthetsklass, huvudform/nyckelvidd etc.
Kanske vill du ha skruv med försänkt, kullrig, syrafast(rostfri) och Torx-huvud?
Bodbetjänten i järnaffären kan förklara för dig varför du ska undvika helgängade långa skruvar med låg hållfasthet - eller rekommendera varför det "räcker" med vanlig "Biltemaskruv" (varuhusskruv).

I Mälardalsområdet kan jag rekommendera Mariefreds Järnaffär och ett företag som jag inte minns namnet på i Flen(men infarten är mitt emot gatuköket efter riksväg 55 genom Flen).

Jag åker gärna några mil extra, eftersom att jag vet att dessa båda detaljister är så enormt välsorterade, och har så kunnig personal.

Berätta gärna vad du ska ha dina "bultar" till.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2021 · 13 744 Inlägg

torsen skrev:
Vare sig det gäller skruvar, muttrar, brickor, nitar eller bultar så väljer jag alltid en (äldre) välsorterad järnhandel.
Där kan man få råd beträffande dimension, hållfasthetsklass, huvudform/nyckelvidd etc.
Kanske vill du ha skruv med försänkt, kullrig, syrafast(rostfri) och Torx-huvud?
Bodbetjänten i järnaffären kan förklara för dig varför du ska undvika helgängade långa skruvar med låg hållfasthet - eller rekommendera varför det "räcker" med vanlig "Biltemaskruv" (varuhusskruv).

I Mälardalsområdet kan jag rekommendera Mariefreds Järnaffär och ett företag som jag inte minns namnet på i Flen(men infarten är mitt emot gatuköket efter riksväg 55 genom Flen).

Jag åker gärna några mil extra, eftersom att jag vet att dessa båda detaljister är så enormt välsorterade, och har så kunnig personal.

Berätta gärna vad du ska ha dina "bultar" till.

finns väll bara i riktiga små hålor.. långt åt helvete.. här runt i kring i örebro finns det inte en så kallad järnaffär sedan järnia stängde för 25år sen eller nått smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
JN1975
9 november 2021 · 234 Inlägg

Growe skrev:
bult skruv är för alla normal människor samma sak..  bara märkvärdiga som gör skillnad på dom

Precis, skruvförband brukar vara samlingsnamnet.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
mattiasrover
10 november 2021 · 5 Inlägg

Tack för alla tips. Det är synd att det inte finns så många gamla hederliga järnaffärer kvar längre.

Jag trodde faktiskt att det inte fanns några kvar alls. Jag tror jag hittade bultarna jag behövde på autodoc.se där jag också beställde delar till bilen. Vi får se om de passar sen.

Nickeboii
10 november 2021 · 762 Inlägg

mattiasrover skrev:
Tack för alla tips. Det är synd att det inte finns så många gamla hederliga järnaffärer kvar längre.

Jag trodde faktiskt att det inte fanns några kvar alls. Jag tror jag hittade bultarna jag behövde på autodoc.se där jag också beställde delar till bilen. Vi får se om de passar sen.

Bor du i Göteborgsområdet kan jag tipsa om Regale i Partille, en gammal hederlig järnhandel som har det mesta.
Här har du en länk till deras skruvar och muttrar, de dock mer än så på lager.
https://www.regale.se/Fast.htm

smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
JN1975
10 november 2021 · 234 Inlägg

mattiasrover skrev:
Tack för alla tips. Det är synd att det inte finns så många gamla hederliga järnaffärer kvar längre.

Jag trodde faktiskt att det inte fanns några kvar alls. Jag tror jag hittade bultarna jag behövde på autodoc.se där jag också beställde delar till bilen. Vi får se om de passar sen.

Förutom gamla klassiska järnaffären så finns Swedol runt om i landet som har bra bultsortiment på lösvikt. Men gillar att stödja de mindre, handlar på Ystad Järn, Zinkgatan i Ystad. De har fyra hyllor med det mesta man behöver på lösvikt.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
jaka54
10 november 2021 · 5 733 Inlägg

Sieverts i Stockholm har mycket större sortiment på skruv/bult än vad Swedol och Bauhaus har.

caromania Forummoderator
10 november 2021 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Sieverts i Stockholm har mycket större sortiment på skruv/bult än vad Swedol och Bauhaus har.

Håller med Jaka här. Sifverts har verkligen det mesta, men om man ska hitta skruv till en förkrigsengelsman så kan man gå bet. De har t ex inte BSW (eller hade inte förr) men däremot har de BSF vilket är svårfunnet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 744 Inlägg

jaka54 skrev:
Sieverts i Stockholm har mycket större sortiment på skruv/bult än vad Swedol och Bauhaus har.

så lösvikt och privatpersoner kan handla där?   försökte hitta stället hittade förvisso ett ställe med en hemsida man fick lämna prisförfrågan om saker.. men såg ingen fysik adress direkt.    hittade nu.. det var inte lätt hittat det direkt smile

Senast redigerat av Growe (10 november 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 744 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Sieverts i Stockholm har mycket större sortiment på skruv/bult än vad Swedol och Bauhaus har.

Håller med Jaka här. Sifverts har verkligen det mesta, men om man ska hitta skruv till en förkrigsengelsman så kan man gå bet. De har t ex inte BSW (eller hade inte förr) men däremot har de BSF vilket är svårfunnet.

haha det är bara tydliga tecken att engleska fordon ska man hålla sig lååååååång ifrån ..  menar dom uppfann ju mörkret med deras elsystem så smile

Senast redigerat av Growe (10 november 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 744 Inlägg

https://www.yourvismawebsite.com/orebro … ljer/skruv     förr hade dom en butik i örebro dom sålde lite skruvar men relativt dåligt sortiment.. men kan ju endå tipsa om det om man är ute efter udda bilgrejer och även skruvar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
10 november 2021 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Sieverts i Stockholm har mycket större sortiment på skruv/bult än vad Swedol och Bauhaus har.

så lösvikt och privatpersoner kan handla där?   försökte hitta stället hittade förvisso ett ställe med en hemsida man fick lämna prisförfrågan om saker.. men såg ingen fysik adress direkt.    hittade nu.. det var inte lätt hittat det direkt smile

De fanns inne i stan tidigare strax efter Tranebergsbron (Lindhagensgatan) men de flyttade för ett antal år sedan ut söder om stan. Det gick åtminstone förut att köpa enstaka skruvar som privatperson där.

Det finns en del fördomar runt engelska bilar. En Opel från 30talet var inte så ball den heller, men det ligger en sanning i problemet med deras gängor och det kostade engelsmännen ganska mycket i Nordafrika under andra världskriget. Inga verktyg eller gängor passade någonstans när stridsvagnar och fordon kom in för reparationer. Så de lärde sig och bytte standard efter kriget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mattiasrover
11 november 2021 · 5 Inlägg

Nickeboii skrev:

mattiasrover skrev:
Tack för alla tips. Det är synd att det inte finns så många gamla hederliga järnaffärer kvar längre.

Jag trodde faktiskt att det inte fanns några kvar alls. Jag tror jag hittade bultarna jag behövde på autodoc.se där jag också beställde delar till bilen. Vi får se om de passar sen.

Bor du i Göteborgsområdet kan jag tipsa om Regale i Partille, en gammal hederlig järnhandel som har det mesta.
Här har du en länk till deras skruvar och muttrar, de dock mer än så på lager.
https://www.regale.se/Fast.htm

smile

Yes, jag bor nära Pattille! Tack för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang