Byta från 1.6 D till B18

Reinar
9 november 2021 · 22 Inlägg

Tjena, börjar med att säga att vet inte om jag lade det här inlägget under rätt kategori. Vidare till frågan, är inne på att byta motor i min Duett från 66 till en B18 då det är det som sitter i original. Sitter nu en Golf 1.6 diesel i och undrar mest om det ens skulle gå med alla lagar och sånt, förstår också att det är mycket jobb att byta från diesel till bensin. Om inte, kom gärna med tips på andra dieselmotorer med lite mer kräm i, och relativt små då det inte finns mycket plats i motorutrymmet. Annars funderar jag på en Caddy 1.9 TDI men vet inte heller riktigt om det skulle bli godkänt på bess p.g.a effektökningen.
Tacksam för alla svar!

simlar
9 november 2021 · 5 523 Inlägg

Eftersom den är så pass gammal (äldre än 1976) så är enda avgaskravet att den ska ha sluten vevhusventilation och max CO4,5 vid registrering av utbytt motor.
Vid modifierad motor krävs effektintyg via bänkningspapper för att kunna regga in.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2021 · 13 729 Inlägg

1.9 tdi pd från en passat 130-150hk finns det dessa är billiga eftersom dom kostar miljoner att äga i skatt..   antar att den är reggad med diesel redan.. så ingen kommer tänka på det skulle jag tro.. annars finns det pd med 90hk så det bör inte vara några problem..   är inte den bilen 50år redan för då är det ju bes fritt så ingen j-vel bry sig om vad som sitter där eftersom dom är besfria

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Reinar
9 november 2021 · 22 Inlägg

Ja den är både reggad med diesel och besiktingsbefriad. Tack för svar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 729 Inlägg

Reinar skrev:
Ja den är både reggad med diesel och besiktingsbefriad. Tack för svar!

kolla då efter annonser med äldre passater   98-05 fördelen att ta en passat motor är att den redan är längst monterad.

dessutom kan man stänga av startspärren väldigt lätt i ecu på dessa..  och sen att det finns mängder av olika effekter i dessa.. och alla är identiska till utsendet..

dom mesta har 131hk och dessa är inte slöa på nått sätt.  optimerade är dessa på 170hk och 426nm enligt bsr  dom brukar vara ganska nogranna.. vill minnas att polarn hade liknande siffror på dom han optimerade..   elen som jag förstått ska inte vara speciellt avancerad..
visst det är ecu och sånna saker men  vw har oftast en kontakt i ecu som går in i bilen och sen är själva startmotor+generator helt seprarad från den delen vilket gör att man enkelt kan anpassa det i valfri bil. 


annars är alternativet att ta en td motor  istort sätt samma motor som du har men med turbo. sen sitter det en annan bränslepump

men pd varianten är klart bäst.    dessa ger bra bränsleekonomi men fortfarande känns dom sjukt pigga för att vara äldre dieselmotorer.

finns lite sjukdommar på pd men själva grundmotorn tål massor av stryk  det enda som är känsligt är kamaxeln  lagrena till kamaxeln.  detta pga dom inte bara trycker på ventilerna utan även på spridarna .   men att förebygga det på en fungerande motor är billigt och relativt lätt.   man monterar nya lager till kamaxeln.  vilket är väldigt lätt och sen i med nya tryckare på spridarna  för det är när tryckarna slits ner så äter den sönder kamaxeln och även ibland spridaren.   men detta är värsta fall.. jag har sätt det på 1motor där kammen gått ner sig.    sätt något lager som började bli dålig på min lupo 3l   som har samma konstruktion fast är 3cyl och mindre cyl volym

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
10 november 2021 · 2 834 Inlägg

Har ni missuppfattat frågan?

Som jag förstår det vill TS byta tillbaka i sin duett till originalmotor då det sitter en diesel i den nu.

Då är det väl bara att åka in och göra regbes. efter han ställt den till original.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 729 Inlägg

uhlin skrev:
Har ni missuppfattat frågan?

Som jag förstår det vill TS byta tillbaka i sin duett till originalmotor då det sitter en diesel i den nu.

Då är det väl bara att åka in och göra regbes. efter han ställt den till original.

mitt tips är att du läser texten en gång till.. och läser där han skriver om annan dieselmotor med mer effekt


Om inte, kom gärna med tips på andra dieselmotorer med lite mer kräm i, och relativt små då det inte finns mycket plats i motorutrymmet. Annars funderar jag på en Caddy 1.9 TDI men vet inte heller riktigt om det skulle bli godkänt på bess p.g.a effektökningen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
10 november 2021 · 2 834 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:
Har ni missuppfattat frågan?

Som jag förstår det vill TS byta tillbaka i sin duett till originalmotor då det sitter en diesel i den nu.

Då är det väl bara att åka in och göra regbes. efter han ställt den till original.

mitt tips är att du läser texten en gång till.. och läser där han skriver om annan dieselmotor med mer effekt


Om inte, kom gärna med tips på andra dieselmotorer med lite mer kräm i, och relativt små då det inte finns mycket plats i motorutrymmet. Annars funderar jag på en Caddy 1.9 TDI men vet inte heller riktigt om det skulle bli godkänt på bess p.g.a effektökningen.

Jo.... Men frågan var ju byte från diesel till bensin, original som han egentligen vill. Och det ska väl inte vara några större problem att bygga tillbaks till original. Och just det har inte TS fått nåt svar om. Inte ens en antydan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 729 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:

uhlin skrev:
Har ni missuppfattat frågan?

Som jag förstår det vill TS byta tillbaka i sin duett till originalmotor då det sitter en diesel i den nu.

Då är det väl bara att åka in och göra regbes. efter han ställt den till original.

mitt tips är att du läser texten en gång till.. och läser där han skriver om annan dieselmotor med mer effekt


Om inte, kom gärna med tips på andra dieselmotorer med lite mer kräm i, och relativt små då det inte finns mycket plats i motorutrymmet. Annars funderar jag på en Caddy 1.9 TDI men vet inte heller riktigt om det skulle bli godkänt på bess p.g.a effektökningen.

Jo.... Men frågan var ju byte från diesel till bensin, original som han egentligen vill. Och det ska väl inte vara några större problem att bygga tillbaks till original. Och just det har inte TS fått nåt svar om. Inte ens en antydan.

inte så konstigt eftersom det är ett sämre alternativ..  varför byta till något som drar mer bränsle och ger istort sätt 10hk mer än en orginal 1.6d  med påstalld pump är 1.6orna ganska trevliga..  då är dom piggare än en b18.. vridet är samma men b18a har 10hk mer.. men mig vetligen finns det ingen som åker orörd pump på en 1.6d  jag har iallfall aldrig åkt en golf mk1 med orörd pump..   men jag vet att dom går ganska bra med påstalld pump. 
men aldrig åkt ens i en bil med en b20 som varit pigg inte ens med dubbla webrar och skit.=/  så en b18 törs jag inter ens tänka på hur trötta dom är

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
10 november 2021 · 2 834 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:

Growe skrev:

mitt tips är att du läser texten en gång till.. och läser där han skriver om annan dieselmotor med mer effekt


Om inte, kom gärna med tips på andra dieselmotorer med lite mer kräm i, och relativt små då det inte finns mycket plats i motorutrymmet. Annars funderar jag på en Caddy 1.9 TDI men vet inte heller riktigt om det skulle bli godkänt på bess p.g.a effektökningen.

Jo.... Men frågan var ju byte från diesel till bensin, original som han egentligen vill. Och det ska väl inte vara några större problem att bygga tillbaks till original. Och just det har inte TS fått nåt svar om. Inte ens en antydan.

inte så konstigt eftersom det är ett sämre alternativ..  varför byta till något som drar mer bränsle och ger istort sätt 10hk mer än en orginal 1.6d  med påstalld pump är 1.6orna ganska trevliga..  då är dom piggare än en b18.. vridet är samma men b18a har 10hk mer.. men mig vetligen finns det ingen som åker orörd pump på en 1.6d  jag har iallfall aldrig åkt en golf mk1 med orörd pump..   men jag vet att dom går ganska bra med påstalld pump. 
men aldrig åkt ens i en bil med en b20 som varit pigg inte ens med dubbla webrar och skit.=/  så en b18 törs jag inter ens tänka på hur trötta dom är

Håller med dig till viss del. Men en Volvo duett växer inte på träd direkt. Skulle inte tveka en sekund på att återställa den till original.

En sån blir i regel inte så många mil på ett år, och diesel i en duett, passar inte riktigt ihop med känslan.... Och jo, jag är för original på veteranare. Hahaha.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 729 Inlägg

så länge man inte förstör skalet så tycker jag allt är okej i moddning.. bara det är smakfullt..  jag gillar ju vw pd maskiner.. dom ger mycket effekt för pengarna.. en sån går lätt att få över 300hk  sen är det lite udda men visst ska man kapa sönder bilen för ett motorbyte sä börjar jag ogilla det.. men nu sitter det redan en motor som istort sätt är identisk med en pd förutom turbo och lite sånt men samma motorfästen och allt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Oreggad Ruter Knekt
10 november 2021 · 644 Inlägg

Tja, är det diesel så är det ju enklast att bara hålla den diesel. 1,9tdi är ju närmast 1,6d i storlek. Annars skulle det vara intressant att se vad en 2,5d skulle ge i bränsleekonomi och fart på en duett. 1,6->2,5tdi ska ju gå med mindre modifikationer i vw-bilar.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 729 Inlägg

oreggad skrev:
Tja, är det diesel så är det ju enklast att bara hålla den diesel. 1,9tdi är ju närmast 1,6d i storlek. Annars skulle det vara intressant att se vad en 2,5d skulle ge i bränsleekonomi och fart på en duett. 1,6->2,5tdi ska ju gå med mindre modifikationer i vw-bilar.

ganska begränsat utrymme  1.9tdi eller möjligen en comonrail diesel är nog det absolut bästa alternativet..  tex en 1.6tdi  cayb tex  den är väldigt kompakt 90hk orginal 136 med optimering dessutom om man skippar egr och dpf  så få man ännu mer effekt. gratis

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Reinar
12 november 2021 · 22 Inlägg

Tack för alla svar, om jag var otydlig så vill jag väll helst ha en b18 då jag tycker att det är roligare om det är original, men är som sagt osäker på hur det skulle gå på regg bess, men nu skrev ju någon att det borde gå bra. Men ska inte ljuga, det skulle vara kul att ha en gammal duett med lite mer drag i. Grejen är att jag inte har någon vidare bra erfarenhet av VW motorer då min är helt slut, blir omkörd av mina kompisar i 30. Men min motor är väll helt enkelt bara helt slutkörd eller nåt, det var ju flera som skrev att dem har varit nöjda med dem. Ska kolla vidare på motorer då, tack igen!

uhlin
12 november 2021 · 2 834 Inlägg

Reinar skrev:
Tack för alla svar, om jag var otydlig så vill jag väll helst ha en b18 då jag tycker att det är roligare om det är original, men är som sagt osäker på hur det skulle gå på regg bess, men nu skrev ju någon att det borde gå bra. Men ska inte ljuga, det skulle vara kul att ha en gammal duett med lite mer drag i. Grejen är att jag inte har någon vidare bra erfarenhet av VW motorer då min är helt slut, blir omkörd av mina kompisar i 30. Men min motor är väll helt enkelt bara helt slutkörd eller nåt, det var ju flera som skrev att dem har varit nöjda med dem. Ska kolla vidare på motorer då, tack igen!

Jag personligen skulle sätta tillbaka till original. Vad gäller reg. besiktning lär inte bli några problem då den sett ut så från början.

Kul med en duett som är original. Förutsatt att den är skaplig i övrigt då förstås.

Senast redigerat av uhlin (12 november 2021)

Reinar
15 november 2021 · 22 Inlägg

Tack för all hjälp, nu har jag en ny fråga, tror ni att en b20 får plats? Det är inte original men det nästa samma årgång bara att det är liter mer häst

uhlin
15 november 2021 · 2 834 Inlägg

Är inte det samma motor förutom att cylinderdiametern är större.

På utsidan är det väl i stort sett samma motor.

Reinar
16 november 2021 · 22 Inlägg

Det må vara sant, har inte jätte mycket koll på motorer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang