Volvo 940 skenladdar

940volvo
12 november 2021 · 6 Inlägg

Jag har ett problem med min Volvo 944 b230ft - 97 som jag blir tokig på och behöver all hjälp och kunskap ni har!

Har som sagt en Volvo 944 ftt som skenladdar.
Setup: 13c turbo, ställbar wg, 2,5” dp sen resten av systemet är 2.25” med en dämpare och utan katt, alla slangar är bytta och är från märket do88, alla vakummslangar bytta, lamellcentrum av märket sachs (orginal) helt ny, uttrampningslager helt nytt, 2,5” lmm med öppet filter, tändstift NGK helt nya, säkert glömt något.

Den börjar skena runt 2250-2500 varv ungefär på alla växlar, däremot mer märkbart på 2an, 3an, 4an och 5an. Mest dom högre växlarna om man t.ex ska köra om en bil och gasar på.

Har testat och bytt allt möjligt men verkligen ingen skillnad.. den laddar just nu 0,9 bar, vilket är för mycket. Men går inte att ställa ner mer av någon konstig anledning. Wgn är så lös att man kan plocka loss den med handen i princip.

Vet att det finns många trådar om det här men blir verkligen inte klokare nånstans.
Tar emot alla Idéer och tips, skulle vara jättetacksam för hjälp!
Mvh

Senast redigerat av 940volvo (12 november 2021)

Jeebz
12 november 2021 · 540 Inlägg

Har du plockat av armen och känt att du kan röra på tallriken till wastegate:en. Ibland händer det att dom fastnar inne i avgashuset och kan inte öppna. Inte själva armen på wastegateklockan utan armen som sitter på själva avgashuset.

Om inte det är problemet har du då provat att sätta fast wastegatearmen på avgashuset i fullt öppet läge med ståltråd och kört en repa?. Du borde få sjukt segt laddtryck eller inge laddtryck alls då

Annars får du plocka av downpipe och lysa eller fota in i avgashuset och se om du ser något galet. På mitt 13c agg hade själva armen på avgashuset åkt ner så tallriken tätade inte inne i avgashuset vilket gjorde att det blev tvärtom effekt mot vad du har. Det såg inte jag förens jag hade plockat av hela turbon

940volvo
12 november 2021 · 6 Inlägg

När jag satt i turbon för ungefär 2-3 veckor sen funkade allting som den skulle med tallriken öppnade sig fint osv.

Ska plocka ner allting imorgon och kolla igenom den så allt funkar som det ska.

Testade även idag att koppla av wg armen så den går som en sugis och hade inget skenladd då alls så problemet ligger ju i / runt turbon kunde jag konstatera då iallafall.

Har även hört många säga att koppling slirade och kunde vara slut vilket den var. Men nu när de sitter en helt ny är problemet fortfarande kvar😅

Har inte testat att öppna upp tallriken helt som du skrev också och prov kört då.

Senast redigerat av 940volvo (12 november 2021)

Jeebz
12 november 2021 · 540 Inlägg

Kan ju även vara så att det är för hård fjäder i wastegateklockan så den öppnar sent. Har du en original wastegate att testa med?. Alternativt testa med tryckluftskompressor och en regulator och se hur många bar det krävs innan armen på wastegateklockan börjar röra sig.

940volvo
12 november 2021 · 6 Inlägg

Har en orginal ligger så ska testa den imorgon också tänkte jag. Kan uppdatera imorgon när jag hållit på och mixat lite.
Inga andra tips du har?

940volvo
13 november 2021 · 6 Inlägg

En liten uppdatering efter jag hållit på och mixat lite idag. Inte några framsteg alls..😅

Plockade loss turbon, kollade igenom allting på den och allt funkar som de ska, inget onormalt glapp, tallriken öppnar som den ska, wgn funkar som den ska. Ser inga fel alls med den eller grejerna runt om.

Däremot en grej som jag kör utan just nu är vattenkylning pga att jag inte har köpt dom speciella slangar som går från expansionskärlet till turbo / kylare. Sen slangen som går från vattenpumpen till kylare / turbon. Kan det ha något med att den skenladdar att göra?

Kan även tillägga att nu skenladdar den redan vid 15-20% gas oavsett växel (2an uppåt, 1an ej märkbar)

Testade även med annan bränslebox där det sitter viking chip anpassad för gröna r spridare, 3” lmm, ställbar btr osv. Men ingen skillnad eller bättring där heller.


Någon som har fortsatta idéer?
Kommer nog börja leta en ny turbo för att testa om det blir skillnad. Hade inget skenladd med t3/t4 som satt i innan, den laddade inte alls istället för att tallriken öppnade typ 5-10% från fabrik😅 kina skit..🤣

Jesper328
13 november 2021 · 2 371 Inlägg

Så den laddar alltså 0.9bar när den skenar?

När man kortar wg-armen så behöver den röra sig längre för att öppna wg-porten/tallriken, vilket i en 13c med avgashus stort som en snusdosa så kommer laddtrycket öka snabbt innan wg är fullt öppen.

Skruva ut den så att den ligger stumt och fint med tallriken stängd.

Syftar på att ”wgn är så lös att man kan plocka loss den med handen.

Senast redigerat av Jesper328 (13 november 2021)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2021 · 13 742 Inlägg

fast 0.9 är ju inte för högt ladd det klarar motorn utan problem..   att dom skenar är rätt normalt utan kat och större främrerör än orginal..    kör man 3" hela vägen skenar den garanterat med orginal turbon..  men 0.9 är ju normalt laddtryck om man har gjort något med bilen..  har kört mellan 0.8-0.9 på alla mina rödblockare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
940volvo
13 november 2021 · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
Så den laddar alltså 0.9bar när den skenar?

När man kortar wg-armen så behöver den röra sig längre för att öppna wg-porten/tallriken, vilket i en 13c med avgashus stort som en snusdosa så kommer laddtrycket öka snabbt innan wg är fullt öppen.

Skruva ut den så att den ligger stumt och fint med tallriken stängd.

Syftar på att ”wgn är så lös att man kan plocka loss den med handen.

Just nu behöver den i princip bara börja ladda så skenar den direkt, 10-20% gas räcker för att skena på alla växlar.

Stämmer wgn är så lös så man kan plocka av den med handen nu.

En sak jag vill tillägga som jag såg idag är att turbon är en 13g, trodde att de enbart var 13g kompressorhus på den förut och tänkte inte mer på de. Men efter att ha plockat isär den och kollat allt så är de en 13g hela agget.
Bör man tänka om lite kring ”problemet” eller kvittar de? 13c och 13g är ganska lika så vitt jag vet. Bara lite större impeller och kompressorhus på 13g

940volvo
13 november 2021 · 6 Inlägg

Growe skrev:
fast 0.9 är ju inte för högt ladd det klarar motorn utan problem..   att dom skenar är rätt normalt utan kat och större främrerör än orginal..    kör man 3" hela vägen skenar den garanterat med orginal turbon..  men 0.9 är ju normalt laddtryck om man har gjort något med bilen..  har kört mellan 0.8-0.9 på alla mina rödblockare

Vad tror du är optimalt att ha för min setup då? Som sagt har 2,5” downpipe sen 2,25” delvis och en dämpare. Sitter en katt men alla celler är borta i den. Dom låg i slutdämpren som grillkol när jag plockade bort den för någon vecka sen😅

Senast redigerat av 940volvo (13 november 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang