Växellådas problem

Amii
16 november 2021 · 4 Inlägg

Hej! Jag har försökt hitta svar på nätet men inte lyckats. Jag har en MB CLA 220  årsmodell 2018 med den 7-stegade automatlådan.

De senaste veckorna har den börjat spöka vid kraftiga accelerationer som vid t.ex. omkörning. Jag trycker plattan i botten, lådan växlar ner, men när motorn når det varvtalet där den i vanliga fall ska växla upp så låser sig varvtalet där och motorn ligger bara kvar och varvar. Släpper jag då lite på gaspådraget så växlar den upp. Det är som att lådan inte hänger med, svårt att förklara på något bättre sätt. Problemet är likadant oavsett om jag kör med ekonomi- eller sportläget.

Någon som känner till detta problem?

Vid normal körning så märks inga problem över huvudtaget med lådan.

Senast redigerat av Amii (6 december 2021)

Jesper328
16 november 2021 · 2 371 Inlägg

Kan vara lite olika prylar, men den kan ha tappat adaptionen för uppväxling vid hög belastning.
Brukar oftast gå att lära in dessa på nytt, krävs dock en Xentry vilket de har hos din MB verkstad.

Vad händer om du gasar fullt, men inte förbi kickdownswitchen?

Up the RA
ottorb
16 november 2021 · 320 Inlägg

prova att fenomenet uppstår i alla växlar eller vilken växel när du använder kick-down

Amii
29 november 2021 · 4 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kan vara lite olika prylar, men den kan ha tappat adaptionen för uppväxling vid hög belastning.
Brukar oftast gå att lära in dessa på nytt, krävs dock en Xentry vilket de har hos din MB verkstad.

Vad händer om du gasar fullt, men inte förbi kickdownswitchen?

Om jag bara gasar fult men inte för kraftig då är inget problem alls fungerar hur bra som helst.

Amii
29 november 2021 · 4 Inlägg

ottorb skrev:
prova att fenomenet uppstår i alla växlar eller vilken växel när du använder kick-down

Jag har provat faktiskt på olika växlar det som har hänt mest var på 2,4,5 och 6.

Senast redigerat av Amii (29 november 2021)

ottorb
30 november 2021 · 320 Inlägg

du kan kolla om det finns uppdatering till mjukvaran för växellåda
annars får man lära in lådan igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang