caromania skrev:
Utmarks-Loke skrev:
caromania skrev:
Som jag påpekade så drar dagens bilar emellertid mindre så för gemene man är bensinkostnaderna lägre per månad idag än de var då. Min Lexus drar ca 50% av vad min amazon drog och det med ganska precis 5ggr så många hästkrafter. Jag har alltså lägre bränslekostnader idag än jag hade med färskt körkort på 80talet. Så enkelt är det faktiskt.
Men det är inte något legitimt argument för att hålla på att höja bränsleskatten hela tiden. Det finns inget som säger att folk måste få det sämre och sämre, utgångspunkten är att vi skall få det bättre.
Jag är inte emot det i princip, jag är helt för en sänkt bränsleskatt
men det är ju helt enkelt så att vi har mer pengar i plånboken nu än då trots en högre skatt. Senast för ett par dagar sedan var det någon nationalekonom eller vad det kan ha varit som konstaterade detta.
Det är väl ändå en halvsanning...?
Bostadspriserna tex i en storstad, som ju har skenat oproportionerligt mycket, likaså parkeringsavgifterna, och så har vi trängselskatter, mobilabonnemang, internetabonnemang, trafikförsäkringsskatten som inte fanns förr. Jag är inte övertygad om att vi verkligen har mer pengar idag, men vill man försvara höjningar av bränsleskatten så låter det förstås bra...

Dessutom blir det snedvridet. Även
om folk generellt skulle ha mer pengar idag så drabbar höjningarna av bränsleskatten i princip mest låginkomsttagarna. Dom som kör äldst bilar och som har svårast att spara till en ny(are). För medel- och höginkomsttagarna blir skillnaden mycket liten.
Resultatet blir att dom som redan har det tufft får det ännu tuffare, deras barn får hoppa över fotbollsträningen och sitta hemma och käka ICA Basic och Eldorado istället för ekologiskt medan Prius-familjen reser till Thailand med rent samvete.
Nej, höjda bränsleskatter är fel väg att gå... Bara piska och ingen morot annat än ren överlevnad höjer inte moralen bland invånarna.