Byts kopplingsvätska samtidigt som bromsvätska?

notarn
23 november 2021 · 5 Inlägg

Kollat på flera videor som visar hur man byter bromsvätska. På många bilar så delar kopplings och bromsvätska behållare, men inte sett någon lufta kopplingen.

Om jag beställer byte av bromsvätska på en bil med en behållare för broms/kopplingsvätska. Visst måste kopplingen då också luftas?

Har jag missuppfattat något?

Lucif3r
23 november 2021 · 2 207 Inlägg

Bilar med delad behållare för broms och koppling är fler-kammarskärl, dvs det sitter en skiljevägg mellan broms- och kopplingsdelen. Detta för att förhindra att man tappar bromsarna om kopplingen skulle börja läcka, eller vice versa.

Således kan man alltså byta bromsvätskan *i bromsarna* utan att påverka kopplingen, Tvärtom däremot, är svårare, då kopplingsdelen i regel fylls på genom att "överfylla" bromsdelen.

Så svaret på din fråga är alltså högst troligt NEJ. Kopplingen måste inte luftas när man byter bromsvätska för bromsarna.

simlar
23 november 2021 · 5 524 Inlägg

Jobbar på VW och där ingår luftning kopplingshydrauliken vid bromsvätskebyte.

Senast redigerat av simlar (23 november 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
23 november 2021 · 2 796 Inlägg

simlar skrev:
Jobbar på VW och där ingår luftning kopplingshydrauliken vid bromsvätskebyte.

Troligen för att även den vätskan i slavcylindern skall bli bytt också, snarare än risken att få luft i tror jag.

Men visst är det väl seriöst att göra det också. Helt klart

simlar
23 november 2021 · 5 524 Inlägg

Mossan1 skrev:

simlar skrev:
Jobbar på VW och där ingår luftning kopplingshydrauliken vid bromsvätskebyte.

Troligen för att även den vätskan i slavcylindern skall bli bytt också, snarare än risken att få luft i tror jag.

Men visst är det väl seriöst att göra det också. Helt klart

Självklart så är det för att byta vätskan men kallas i folkmun att lufta.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
23 november 2021 · 5 718 Inlägg

På Audi 100 (83-91) så bör bromsvätskan bytas/luftas  även i kopplingscylindern (slavcylindern).
När jag "byter  bromsvätska på mina två Audisar så byter jag inte helt , alltså tömmer ut all bomsvätska , utan jag fyller på  tills bromsvätskan ser ren ut vid höger bakbroms. Sen tar jag vänster bakbroms, fyller på tills bromsvätskan ser ren ut. Så där håller jag på tills samtliga bromscylindrar har släpp ut ren bromsvätska. Det brukar gå åt ca i liter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2021 · 13 733 Inlägg

jaka54 skrev:
På Audi 100 (83-91) så bör bromsvätskan bytas/luftas  även i kopplingscylindern (slavcylindern).
När jag "byter  bromsvätska på mina två Audisar så byter jag inte helt , alltså tömmer ut all bomsvätska , utan jag fyller på  tills bromsvätskan ser ren ut vid höger bakbroms. Sen tar jag vänster bakbroms, fyller på tills bromsvätskan ser ren ut. Så där håller jag på tills samtliga bromscylindrar har släpp ut ren bromsvätska. Det brukar gå åt ca i liter.

det är det normala förfarandet tror jag.. ingen tömmer systemet och sen fyller på..   men en del tömmer behållaren först genom att suga ur all vätska fyller ny och sen trycker igenom ledningarna tills vätskan är ren

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
23 november 2021 · 4 020 Inlägg

Behållaren kan man suga ur med en påfyllare för bläckpatroner

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang