Fel på motorns elektroniksystem lampan lyser på volvo 940.

Pulf
18 december 2021 · 49 Inlägg

Hej, nu är det så att jag i vanlig ordning har lite problem med volvon, en volvo 945 med b230fd och automatlåda.
Lampan för fel på motorns elektroniksystem lyser oftast men ibland slocknar den. I instruktionsboken stog något istil med att den troligtvis inte uppfyller gällande avgasreningsbestämmelser, och det för den inte heller för jag fick tre anmärkningar på avgasvärden när jag besiktade bilen igår. Någon som har något tips om något jag borde kolla eller vad ni tror det kan bero på.

Senast redigerat av Pulf (18 december 2021)

Utmarks-Loke
18 december 2021 · 5 809 Inlägg

Lambdasonden är misstänkt i det läget men det kan ju aldrig bli mer än en gissning när man inte har all info. Hur dåliga var avgasvärdena till exempel? Går motorn rent och bra, ryker den?

Pulf
18 december 2021 · 49 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Lambdasonden är misstänkt i det läget men det kan ju aldrig bli mer än en gissning när man inte har all info. Hur dåliga var avgasvärdena till exempel? Går motorn rent och bra, ryker den?

Tack då mycket för svaret, här är besiktningprotokollet: https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231711/231711-5e94497c254a41434b1fb518e68d6179.jpg
Den gå som jag tror den borde men den ryker mycket!

Jesper328
18 december 2021 · 2 333 Inlägg

Den går riktigt magert, vilket även det ger ett högre CO.
Luftläckage, defekt luftmassemätare, defekt bränsletrycksregulator osv..

Up the RA
Pulf
19 december 2021 · 49 Inlägg

Jesper328 skrev:
Den går riktigt magert, vilket även det ger ett högre CO.
Luftläckage, defekt luftmassemätare, defekt bränsletrycksregulator osv..

Okej tack, vet du hur en som inte riktigt kan något kan få reda på vad det är som är fel, för jag vet inte riktigt vad något av det där är.

Jesper328
19 december 2021 · 2 333 Inlägg

Pulf skrev:

Jesper328 skrev:
Den går riktigt magert, vilket även det ger ett högre CO.
Luftläckage, defekt luftmassemätare, defekt bränsletrycksregulator osv..

Okej tack, vet du hur en som inte riktigt kan något kan få reda på vad det är som är fel, för jag vet inte riktigt vad något av det där är.

Rättar mig själv, hög CO får man när man har en för fet blandning.
Oavsett så bör du kontrollera alla slangar kring insuget.
Avgasläckage?
Har du dosan så att du kan få fram blinkkoder?
Skall sitta vid vänster fjädertorn.

Up the RA
Utmarks-Loke
19 december 2021 · 5 809 Inlägg

1,22 är extremt mager blandning, så illa att man nästan kan tro att det är en felmätning. Är det läckage på avgassystemet så luft läcker in bakvägen?

Pulf
19 december 2021 · 49 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
1,22 är extremt mager blandning, så illa att man nästan kan tro att det är en felmätning. Är det läckage på avgassystemet så luft läcker in bakvägen?

Läckage på avgassystem är det nog några av. Jag läste också ut felkod 2-4-1 vilket ska vara fel på EGR system.

Utmarks-Loke
19 december 2021 · 5 809 Inlägg

Börja med att fixa avgassystemet då, det får inte vara otätt på bilar med lambdareglering. Viktigast längst fram förstås, men även läckage förvånadsvärt långt bak kan suga in luft och lura systemet att det är mer syre i avgaserna än det egentligen är. EGR-ventilen återcirkulerar ju avgaserna så det kan vara inblandat i samma fel. När det är tätt kan du prov att besikta igen, om du inte kan mäta avgaser gratis någon annanstans.

Lucif3r
19 december 2021 · 2 182 Inlägg

Finns det läckage på avgassystemet så betyder besiktningens mätning egentligen inte ett skit. Den kommer bli fel, eftersom dom mäter allra längst ut i ändröret.

Pulf
19 december 2021 · 49 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att fixa avgassystemet då, det får inte vara otätt på bilar med lambdareglering. Viktigast längst fram förstås, men även läckage förvånadsvärt långt bak kan suga in luft och lura systemet att det är mer syre i avgaserna än det egentligen är. EGR-ventilen återcirkulerar ju avgaserna så det kan vara inblandat i samma fel. När det är tätt kan du prov att besikta igen, om du inte kan mäta avgaser gratis någon annanstans.

Jo det är nu fixat. Skulle någon kunna förklara vad EGR är och vad det gör/hur det fungerar ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang