Privatleasing familjebil

ubze
3 januari 2022 · 3 Inlägg

Hej!

Jag är på jakt efter en ny privatleasingbil då min nuvarande går ut efter sommaren. Anledningen till att jag tittar på privatleasing är bara för att jag tycker det är smidigt och fungerat bra hittills för oss.

Har letat efter dom mest prisvärda lite större bilarna och hittat framför allt 2 alternativ som är intressanta:
Kia Ceed SW Pluginhybrid
Ford Mondeo Hybrid

Båda har väldigt låga leasingkostnader men Ceeden har klart billigare skatt. Mondeon är större i kupén men Ceeden har större bagage som jag förstår det.

Vi vill kunna få in 2 bilbarnstolar i framsäte plus baksäte och en barnvagn plus lite annat i bagageluckan. Vi åker inte alls särskilt mycket och har idag ingen möjlighet att ladda hemma men vi hoppas på att köpa hus under året och då ha möjlighet till att ladda hemma.

Hur står sig dessa bilar mot varandra? Ska ta mig ut och provköra i veckan tänkte jag. Finns det något alternativ jag missar i prisklassen?

Tack!

torpis Forummoderator
3 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Tänk även på att bilen bara är en del av totala kostnaden. Det är ju ett leasingbolag ni jobbar mot och vissa rycker på axlarna när du returnerar en folkracebil medan andra fakturerar tiotusentals kronor på sådant som alla dagar i världen är normalt slitage. Här spelar det ju in om man har hund tex, är det en livlig hund? Om man har barn, om dom är änglar eller illbattingar osv. Alla har olika recept på sitt liv.

Får man en slutavräkning på 40k extra vid retur (Nissan Leaf via Santander, många referenser finns) Så är det ju en mycket dyrare bil än vad kanske ID3 eller tom Tesla är.

Bilarna som sådana är säkert "bra" bägge två, men surfa runt bland leasingbolagen och kolla reviews på diverse forum.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ubze
3 januari 2022 · 3 Inlägg

torpis skrev:
Tänk även på att bilen bara är en del av totala kostnaden. Det är ju ett leasingbolag ni jobbar mot och vissa rycker på axlarna när du returnerar en folkracebil medan andra fakturerar tiotusentals kronor på sådant som alla dagar i världen är normalt slitage. Här spelar det ju in om man har hund tex, är det en livlig hund? Om man har barn, om dom är änglar eller illbattingar osv. Alla har olika recept på sitt liv.

Får man en slutavräkning på 40k extra vid retur (Nissan Leaf via Santander, många referenser finns) Så är det ju en mycket dyrare bil än vad kanske ID3 eller tom Tesla är.

Bilarna som sådana är säkert "bra" bägge två, men surfa runt bland leasingbolagen och kolla reviews på diverse forum.

Tack för svar!

Ja, man läser ju alltid en del skräckhistorier kring privatleasing. Själv har jag lämnat tillbaka 2 privatleasingbilar via Audi utan problem, men det kan såklart vara väldigt olika.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2022 · 13 736 Inlägg

ubze skrev:

torpis skrev:
Tänk även på att bilen bara är en del av totala kostnaden. Det är ju ett leasingbolag ni jobbar mot och vissa rycker på axlarna när du returnerar en folkracebil medan andra fakturerar tiotusentals kronor på sådant som alla dagar i världen är normalt slitage. Här spelar det ju in om man har hund tex, är det en livlig hund? Om man har barn, om dom är änglar eller illbattingar osv. Alla har olika recept på sitt liv.

Får man en slutavräkning på 40k extra vid retur (Nissan Leaf via Santander, många referenser finns) Så är det ju en mycket dyrare bil än vad kanske ID3 eller tom Tesla är.

Bilarna som sådana är säkert "bra" bägge två, men surfa runt bland leasingbolagen och kolla reviews på diverse forum.

Tack för svar!

Ja, man läser ju alltid en del skräckhistorier kring privatleasing. Själv har jag lämnat tillbaka 2 privatleasingbilar via Audi utan problem, men det kan såklart vara väldigt olika.

varför byta bolag då?   bara en tanke så där...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ubze
3 januari 2022 · 3 Inlägg

Growe skrev:

ubze skrev:

torpis skrev:
Tänk även på att bilen bara är en del av totala kostnaden. Det är ju ett leasingbolag ni jobbar mot och vissa rycker på axlarna när du returnerar en folkracebil medan andra fakturerar tiotusentals kronor på sådant som alla dagar i världen är normalt slitage. Här spelar det ju in om man har hund tex, är det en livlig hund? Om man har barn, om dom är änglar eller illbattingar osv. Alla har olika recept på sitt liv.

Får man en slutavräkning på 40k extra vid retur (Nissan Leaf via Santander, många referenser finns) Så är det ju en mycket dyrare bil än vad kanske ID3 eller tom Tesla är.

Bilarna som sådana är säkert "bra" bägge två, men surfa runt bland leasingbolagen och kolla reviews på diverse forum.

Tack för svar!

Ja, man läser ju alltid en del skräckhistorier kring privatleasing. Själv har jag lämnat tillbaka 2 privatleasingbilar via Audi utan problem, men det kan såklart vara väldigt olika.

varför byta bolag då?   bara en tanke så där...

Helt enkelt en pengafråga smile Behöver en större bil än tidigare och då är Audi/VW klart dyrare än Kia/Ford.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang