En elbils-långpendlares dagbok.

torpis Forummoderator
29 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Streetfreak skrev:
Hur är det med "smutsiga batterier" där metaller tas från afrika och kina med vidriga arbetsmiljöer?  Tidigare gick ju det inte ta om hand av metallen efteråt , jag bara undrar för har inte kunskap

Det är inte längre ett bekymmer. I takt med att volymer går upp så optimeras både utveckling, produktion och återvinning.

Jämför man två likvärdiga bilar IDAG, så är elbilen renare redan innan den rullat 1km.

För 10år sedan såg det annorlunda ut, då var det kanske 10000mil break even.

Samma sak med återvinning, innan elbilar fanns återvanns 0st av elbilsbatterierna.... nu börjar siffrorna ticka upp. Ganska självklart

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
nucken
29 januari 2022 · 94 Inlägg

Hörde en siffra att 95% av ett modernt lithiumbatteri kan återanvändas. Sen om det kan återvinnas till nya bilbatterier eller blir någon annan produkt låter jag var osagt
Även att tillverka en fossilbil är ju en hyggligt skitig process.
Att tillverka stål och aluminium kräver otroligt mycket energi.
Och även om mycket aluminium och stål  återvinns så är det fortfarande en hel del nytt material som kommer kolkraftseldade smältverk.

Senast redigerat av nucken (29 januari 2022)

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
nucken
29 januari 2022 · 94 Inlägg

Sen kan man ju prata om verkningsgraden också.

Enligt min matte så blir en elbil "bättre" även om man skulle köra den på el från en oljekraftverk.

Min familj har två pendlarbilar, en diesel som snittar lite över 0,5l/mil och en elbil som drar lite över 2kWh/mil.

En liter diesel innehåller 9,7kWh. Alltså drar dieselbilen nästan 5kWh/mil.

Om vi istället skulle elda dieseln i oljekraftverk som är kopplat till fjärrvärme så får vi ut runt 8kWh/liter diesel.

Så skulle jag ladda elbilen med den el skulle jag komma 4mil. Alltså dubbelt så långt som dieselbilen.

Lägg där till att reningen i kolkraftverk är många gånger bättre än den reningen som blir en i dieselbil.

Senast redigerat av nucken (29 januari 2022)

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
torpis Forummoderator
29 januari 2022 · 10 572 Inlägg

nucken skrev:
Lägg där till att reningen i kolkraftverk är många gånger bättre än den reningen som blir en i dieselbil.

Många glömmer att ett reningsverk stort som flera kvarter som alltid går på perfekt verkningsgrad är bättre än en kall kalkylator under en bil i ett ytterst komprimerat utrymme med maximal kostnadsbesparing.

Inget av alternativen ovan är en bra framtid men kolkraftverk vinner givetvis bland de två.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
29 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Nu får det bli måndag snart så Cuefa börjar köra igen så tråden kanske iaf avlägset börjar handla om sin rubrik igen... #helgurspårning tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 januari 2022 · 2 971 Inlägg

Ja, nu vill vi höra hur det gått med hemmaladdningen Cuefa!! Hur billigt kör du till jobbet idag?

Själv laddade jag natten till söndagen för ca 18öre/kWh (plus överföring 66öre/kWh, så 0,84 totalt) med ett snitt på 1,75kWh/mil så runt 1,5kr milen smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cuefa Ain't no place like home...
31 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Här kommer den tydligen (?) så efterlängtade uppföljningen på hur mitt elbils-pendlande går!

Har hittills laddat 277,66kWh hemma, till den facila kostnaden av 0,79kr/kWh, så det börjar märkas av ordentligt nu!
Vi väntar fortfarande på att få uppsäkrat till 20A samt att elektrikern och jag haft en liten miss i kommunikationen, så det är inte riktigt klart på den fronten än.

Men nog fan är det billigare, den saken är klar!
Förutom några små buggar så har bilen skött sig utmärkt dessutom.
Var en morgon då det tog en stund innan bilen ville rulla iväg, men sånt är inget som skrämmer mig, så tog det med ro.
Kylan tar ut sin rätt på räckvidden dock, det märks med all önskvärd tydlighet.
I morse drog bilen 42% av batteriet (bilen var fulladdad) till jobbet.
Men det var också -9 ute så jag är inte förvånad över det heller.

Överlag blir jag mer och mer nöjd över mitt val av bil!
Hittills har jag på strax över 300 mil laddat för ca 1600kr.
Att jämföra med samma sträcka i Superben, som hade hamnat på över 2 tankar (jag kom i snitt 120-130 mil/tank), alltså närmre 3000kr i diesel.

Fortsättning följer!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
it_mutt Avstängd
31 januari 2022 · 10 388 Inlägg

Cuefa skrev:
Här kommer den tydligen (?) så efterlängtade uppföljningen på hur mitt elbils-pendlande går!

Har hittills laddat 277,66kWh hemma, till den facila kostnaden av 0,79kr/kWh, så det börjar märkas av ordentligt nu!
Vi väntar fortfarande på att få uppsäkrat till 20A samt att elektrikern och jag haft en liten miss i kommunikationen, så det är inte riktigt klart på den fronten än.

Men nog fan är det billigare, den saken är klar!
Förutom några små buggar så har bilen skött sig utmärkt dessutom.
Var en morgon då det tog en stund innan bilen ville rulla iväg, men sånt är inget som skrämmer mig, så tog det med ro.
Kylan tar ut sin rätt på räckvidden dock, det märks med all önskvärd tydlighet.
I morse drog bilen 42% av batteriet (bilen var fulladdad) till jobbet.
Men det var också -9 ute så jag är inte förvånad över det heller.

Överlag blir jag mer och mer nöjd över mitt val av bil!
Hittills har jag på strax över 300 mil laddat för ca 1600kr.
Att jämföra med samma sträcka i Superben, som hade hamnat på över 2 tankar (jag kom i snitt 120-130 mil/tank), alltså närmre 3000kr i diesel.

Fortsättning följer!

Fast...betalar du verkligen bara 0.79kr/kWh inklusive allt? Vi har trots allt en "elskatt" på 45öre/kWh ex.vis. Sen en drös övriga avgifter på det.

Säger inte per automatik att du INTE gör det, gör du det så; congrats. Men, är det inte "inklusive allt" så är ju kostnadsjämförelsen lite trasig.

Gott att du verkar nöjd med bilen iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Cuefa skrev:
Här kommer den tydligen (?) så efterlängtade uppföljningen på hur mitt elbils-pendlande går!

Har hittills laddat 277,66kWh hemma, till den facila kostnaden av 0,79kr/kWh, så det börjar märkas av ordentligt nu!
Vi väntar fortfarande på att få uppsäkrat till 20A samt att elektrikern och jag haft en liten miss i kommunikationen, så det är inte riktigt klart på den fronten än.

Men nog fan är det billigare, den saken är klar!
Förutom några små buggar så har bilen skött sig utmärkt dessutom.
Var en morgon då det tog en stund innan bilen ville rulla iväg, men sånt är inget som skrämmer mig, så tog det med ro.
Kylan tar ut sin rätt på räckvidden dock, det märks med all önskvärd tydlighet.
I morse drog bilen 42% av batteriet (bilen var fulladdad) till jobbet.
Men det var också -9 ute så jag är inte förvånad över det heller.

Överlag blir jag mer och mer nöjd över mitt val av bil!
Hittills har jag på strax över 300 mil laddat för ca 1600kr.
Att jämföra med samma sträcka i Superben, som hade hamnat på över 2 tankar (jag kom i snitt 120-130 mil/tank), alltså närmre 3000kr i diesel.

Fortsättning följer!

Känner igen det där. Pappas Passat R32 vill inte rulla iväg trots att jag lade in "D". Efter några sekunders förvirring började den driva. Det var 3 månader sedan och har inte upprepat sig. Tillfällig hicka på DSG...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
31 januari 2022 · 4 030 Inlägg

Cuefa skrev:

granadadr skrev:

torpis skrev:

Häst och vagn!

Jag sa precis samma sak när jag började med elbilar 2014. Det finns inte en chans att jag skulle köpa en (Nissan Leaf) för de pengarna, dom är stendöda i andra hand. Men jag hade fel, superfel. Dom har tvärt om stått extremt bra.

Men det spelar ju ingen roll, har man bestämt sig så har man.

kallas att man ej har råd wink  har problem med en bil, har några och dem flesta är INTE dyra,, den billigaste som jag brukar mest kostade 1500,  den som är finast har problem med felkoder på egr mm, och har ej råd att fixa den förrens i vår,  så illa har endel,  så har jag det,, har inte pengar, och staten mm slår på en HELA tiden,,  nerdragningar på jobbet, höga elräkningar ,höga bränslepriser,  plus att aftonblaskan tycker att el är en lyxvara,, gammelbilen är guld värd för den är ju nästan gratis att ÄGA, ingen skatt,, låg försäkring,, låga reperationskostnader iom jag gör 99% själv och har ett lager av delar,, det är sååå vi låginkomsttagare har det,  som sagt har flertalet omkring mig som har elbil,,

You're preaching to the choir, min vän.
Ingen här som vill omvända dig, och charmen i en äldre bil är ju dessutom omöjlig att slå.

För min del handlade det dels om nödvändighet, dels om möjligheter.
En del av oss har "turen" att få så bra erbjudanden eller så bra förmåner att vi har råd att ruinera oss på nyare bilar 😊

Hade jag inte haft det jobb jag har idag, hade jag aldrig kört en ny bil, då hade helt enkelt inte jag heller haft råd!

Och ja, staten fortsätter sparka på de som ligger ner, mest troligt fällda av statens krokben sedan tidigare...

Det som är intressant nu är ju dock att privat leasing börjar bli såpass billigt att det nog ofta kan vara lika billigt att leasa en ny Elbil som att köra nåt gammalt mög.

Jag fick ett erbjudande att leasa MG CZ EV med 2000 mil/år för 2550 kr/månaden. Då var det ett 3 års kontrakt, billigaste versionen samt att vinterdäck inte ingick. Men allt annat ink försäkring var med i det priset.

Lägg på 500 kr för att ladda så ligger man på 3k i månaden för den bilen.

Lägger man 3000 i månaden på drivmedel eller strax under så lönar det sig ekonomiskt att leasa en bil istället för att köra nån gammal skrothög.

För min del så hade det gått ungefär jämnt ut att köra luxury varianten av MGn kontra att köra min Citroen C3 2500 mil/år.

Citroen 2008 1,6D.
Ingen värdeminskning att tala om
Säg 3000 kr i reparationer och slitage/år
400 kr besiktning
Försäkring 2600 kr/år
Skatt 1500

Den drar 0.56 med min körning.
Räkna upp till 0.6 för att täcka diverse slitage på däck mm.
2500 mil x 21 kr/l x 0.6L/mil = 31500 kr

Total årskostnad = 39000 kr med nuvarande dieselpris. Detta kan variera både upp och ned beroende på hur riksdagsvalet går i år.

Leasing MG CZ EV bas model 2000 mil/år. Tre års kontrakt
Leasing 2500kr x 12mån = 30000
Övermil 500 mil x 12 kr = 6000
Elkostnad 1,3 kr/kwh x 2kwh/mil x 2500 mil = 6500 kr

Total årskostnad
42500 kr

Det skiljer sig just i mitt körfall då 3500 kr/år eller strax under 300 kr i månaden för att köra en splitter ny bil vs min gamla skit C3a.
MGn lär vara bättre på precis allt, komfort, säkerhet, ljudnivå mm kontra min C3.

Räknar man med lite värdeminskning och inköp på C3 så blir skillnaden i månaden ännu lägre.

MGn är dessutom större än C3 och skulle säkert kunna fungera ganska bra som familjebil för många.
Visst den går nog inte köra mer än 25 mil på en laddning men det lär de flesta klara sig 99% av tiden med.

Nackdelar är ju att man binder upp sig på ett leasing kontrakt på 3 år.
Och på dessa 3 år betalar man runt 100K i leasing avgift.

Det borde man kunna köpa en okej beg elbil för om några år.

För att sammanfatta det hela:
Det kan vara billigare att köra splitter ny ebil än att köra en hyfsat törstig gammal volvo eller liknande om man kör 10-15 mil om dagen.

Cuefa Ain't no place like home...
1 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Japp, 79 öre inkl elskatten om jag har förstått det hela rätt.
Tänker inte ta gift på't men det är hur som helst mycket billigare än diesel! 😱

Jag misstänker för övrigt att det är "fly-by-wire-teknologin som bråkade med bilen när det inte gick att välja växel, för någon växellåda existerar ju inte direkt 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Myhran
1 februari 2022 · 452 Inlägg

Cuefa skrev:
Japp, 79 öre inkl elskatten om jag har förstått det hela rätt.
Tänker inte ta gift på't men det är hur som helst mycket billigare än diesel! 😱

Jag misstänker för övrigt att det är "fly-by-wire-teknologin som bråkade med bilen när det inte gick att välja växel, för någon växellåda existerar ju inte direkt 🙈

Enklast och mest rättvist är att ta hela fakturan och dela med antalet kWh som förbrukats så ser du vad det kostar /kWh då får man även med de fasta kostnaderna som eg är rätt intressanta tycker jag när man räknar på ink, allt.

Cuefa Ain't no place like home...
1 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Myhran skrev:

Cuefa skrev:
Japp, 79 öre inkl elskatten om jag har förstått det hela rätt.
Tänker inte ta gift på't men det är hur som helst mycket billigare än diesel! 😱

Jag misstänker för övrigt att det är "fly-by-wire-teknologin som bråkade med bilen när det inte gick att välja växel, för någon växellåda existerar ju inte direkt 🙈

Enklast och mest rättvist är att ta hela fakturan och dela med antalet kWh som förbrukats så ser du vad det kostar /kWh då får man även med de fasta kostnaderna som eg är rätt intressanta tycker jag när man räknar på ink, allt.

Sant.

Får göra som så när nästa räkning landar 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Myhran
1 februari 2022 · 452 Inlägg

Cuefa skrev:

Myhran skrev:

Cuefa skrev:
Japp, 79 öre inkl elskatten om jag har förstått det hela rätt.
Tänker inte ta gift på't men det är hur som helst mycket billigare än diesel! 😱

Jag misstänker för övrigt att det är "fly-by-wire-teknologin som bråkade med bilen när det inte gick att välja växel, för någon växellåda existerar ju inte direkt 🙈

Enklast och mest rättvist är att ta hela fakturan och dela med antalet kWh som förbrukats så ser du vad det kostar /kWh då får man även med de fasta kostnaderna som eg är rätt intressanta tycker jag när man räknar på ink, allt.

Sant.

Får göra som så när nästa räkning landar 👍🏼

Låter spännande smile tror ändå du kommer tjäna på det men tror du gillar siffror för mkt för att ha fel siffror big_smile

torpis Forummoderator
1 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Myhran skrev:

Cuefa skrev:

Myhran skrev:
Enklast och mest rättvist är att ta hela fakturan och dela med antalet kWh som förbrukats så ser du vad det kostar /kWh då får man även med de fasta kostnaderna som eg är rätt intressanta tycker jag när man räknar på ink, allt.

Sant.

Får göra som så när nästa räkning landar 👍🏼

Låter spännande smile tror ändå du kommer tjäna på det men tror du gillar siffror för mkt för att ha fel siffror big_smile

Det beror lite på hur man vill räkna och vilket elavtal man har.

Jag förespråkar ofta att ta hela kostnaden inkl överföring osv och dividera per kWh. Betänk även att bilens rapporterade förbrukning inte är det man tar ur vägguttaget osv.  Ju du förstår...

Men sen kan man ju ha ett abonnemang med en fast kostnad på 99kr tex. Tillkommer då elbilen så är ju de 99kr ändå de samma. Du kanske väljer att ha timtaxa och ladda bilen på natten när elen är nästan gratis medan övrisa huset liksom används mest kvällar och helger när elen är dyr.

Huset och dess elförbrukning är ju den samma om elbilen tillkommer. Ändrar man ingenting där så är det ju merkostnaden som tillfaller bilen och inte bara räkningen rakt av. Behöver man av någon för mig outgrundlig anledning säkra upp huset så är det ju inte husets fel och hela den merkostnaden tillfaller elbilen. Ibland är det en dyr historia, ibland typ samma kostnad fö 13A som 32A.

Så det gäller som jag tjatat om tidigare att räkna med rätt siffror så man får ett rättvist svar. Vill man verkligen veta, lura sig själv, lura forumet? heh....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
2 februari 2022 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

Myhran skrev:

Cuefa skrev:

Sant.

Får göra som så när nästa räkning landar 👍🏼

Låter spännande smile tror ändå du kommer tjäna på det men tror du gillar siffror för mkt för att ha fel siffror big_smile

Det beror lite på hur man vill räkna och vilket elavtal man har.

Jag förespråkar ofta att ta hela kostnaden inkl överföring osv och dividera per kWh. Betänk även att bilens rapporterade förbrukning inte är det man tar ur vägguttaget osv.  Ju du förstår...

Men sen kan man ju ha ett abonnemang med en fast kostnad på 99kr tex. Tillkommer då elbilen så är ju de 99kr ändå de samma. Du kanske väljer att ha timtaxa och ladda bilen på natten när elen är nästan gratis medan övrisa huset liksom används mest kvällar och helger när elen är dyr.

Huset och dess elförbrukning är ju den samma om elbilen tillkommer. Ändrar man ingenting där så är det ju merkostnaden som tillfaller bilen och inte bara räkningen rakt av. Behöver man av någon för mig outgrundlig anledning säkra upp huset så är det ju inte husets fel och hela den merkostnaden tillfaller elbilen. Ibland är det en dyr historia, ibland typ samma kostnad fö 13A som 32A.

Så det gäller som jag tjatat om tidigare att räkna med rätt siffror så man får ett rättvist svar. Vill man verkligen veta, lura sig själv, lura forumet? heh....

Tiden får utvisa 😎

I morse var det för övrigt 15 grader kallt hemma.
Bilen var tack o lov isfri och fulladdad, så där fanns inga klagomål, och resan till jobbet var bekymmersfri vad gäller bilen. Järnvägsbommar som fastnar i nedfällt läge kan jag inte skylla på annat än kylan i mitt kära Norrland 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
7 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Kära dagbok... eeeh, nej, vänta.
Fel ställe...


Hej Garaget!

3 veckor har gått sedan jag blev med elbil.
Hittills har inga fler konstigheter uppstått med bilen, eller ja, inget som berott på bilen i alla fall.

I dagarna 3 har jag och sambon varit ute och åkt lite med bilen, ner till Västergötland.
Ca 100 mil totalt.
blev en del laddning längs vägen och även på platsen för vår övernattning.
Men själva resan gick faktiskt finfint!
Däremot verkar det inte vara alldeles självklart att ladd-stationer är lediga, eller ens fungerar för den delen.
Vi fick lite lätt panik när vi nådde Örebro och tänkte ladda vid Mariebergs Köpcentrum.
Hur jag än gjorde, och vilken laddare jag än testade, så ville bilen inte ta laddning.

Vi rullade tillbaks en bit och ställde oss vid en av OKQ8s laddare och testade igen, o se DÅ funkade det!
Bilen laddade som mest med 55kW vilket är högsta notering hittills, men långt ifrån både de 150kW som stationen ska klara, eller ens de 125kW som bilen ska fixa.

Det kommer en uppdatering så småningom som dels ska höja max ladd-effekt till 175kW, dels tydligen innebära möjlighet till förvärmning av batteriet.
Det ser jag fram emot, eftersom det kommer innebära betydligt högre ladd-hastigheter.

Komfortmässigt kan jag verkligen inte klaga på bilen, den rullar sinnessjukt mjukt och tyst på dessa däck.
I 100km/h har jag uppmätt 62dB via telefonen, och det är verkligen påtagligt hur tyst det är i bilen även vid högre hastighet.
Superben var ju rätt tyst den med, men här kan man nästan viska till varandra och ändå höra varenda stavelse.

Kortfattat är jag verkligen nöjd över hur bilen fungerar och hur den är att köra.
Riktigt skoj dessutom att den har effekt nog att dra hårt när man drar plattan i mattan, även i högre hastigheter.

Snittförbrukningen över denna långresa hamnade för övrigt på 19,9kWh/100km vilket jag anser är riktigt bra!
Det var runt nollan temperaturmässigt största delen av resan, och stundtals antingen ösregn eller flera minusgrader, så jag är mer än nöjd med det!
Vi har medvetet hållit snitthastigheten låg, men det har ändå blivit rätt långa stinter på bl.a E20/E18, i 100km/h på farthållaren.

Kurviga långsamma vägar är för övrigt riktigt underhållande trots hög vikt och ballongdäck, riktigt förvånande faktiskt!

Dock, på vägen hem igår, fick vi ett samtal från hemsjukvården.
Svärfar (som vi såklart spenderat en hel del tid med innan resan) testade positivt för C19, så nu blir det karantän i egenskap av eventuell smittbärare...
Tur vi har hållit oss för oss själva och spenderat mycket tid utomhus, förutom den tid vi spenderat i bilen!
Vi har även testat oss men är inte positiva (än iaf)

Med denna turen har bilen även passerat 500 mil på 3 veckor, och det är riktigt roligt att den fungerar och känns så bra!

Senast redigerat av Cuefa (7 februari 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
7 februari 2022 · 863 Inlägg

Tyvärr är elbilar lite av bromsklossar ute på vägarna har jag konstaterat några gånger.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
7 februari 2022 · 4 628 Inlägg

candyweiss skrev:
Tyvärr är elbilar lite av bromsklossar ute på vägarna har jag konstaterat några gånger.

Ja vissa kör långsammare än andra. Jag håller 100km/h på 110-väg, om det är dubbelfilligt.
Är det enkelfiligt o det byggs upp bilar bakom mig så gasar jag på lite tills det blir dubbelfiligt igen, eller så gör jag en trafik-avtömning.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torpis Forummoderator
7 februari 2022 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:
Tyvärr är elbilar lite av bromsklossar ute på vägarna har jag konstaterat några gånger.

Har mer problem med lastbilar jag.... och väglinjer och hastighetsgränser och grejer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang