En elbils-långpendlares dagbok.

candyweiss
7 februari 2022 · 876 Inlägg

torpis skrev:

candyweiss skrev:
Tyvärr är elbilar lite av bromsklossar ute på vägarna har jag konstaterat några gånger.

Har mer problem med lastbilar jag.... och väglinjer och hastighetsgränser och grejer.

Men det ser du väl? Det är såklart Teslans fel big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
zemet
8 februari 2022 · 4 041 Inlägg

Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]

Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.

Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.

Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?

Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.

Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).

Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torpis Forummoderator
8 februari 2022 · 10 572 Inlägg

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad.

Bra!! Då kan du ställa rätt frågor och köpa en bil som du VET vad det är på riktigt.


zemet skrev:
JJag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Det är här Björn Nylands tester är guld värda!! Riktiga tester gjorda av en entusiast i riktiga bilar på riktiga vägar i riktigt väder. Se han filmer om den bilmodellen du siktar på. https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Han kör dels räckviddstester i 90 och 120km/h, i olika väder. Även 1000km race i olika väder som då räknar in snabbladdningens förmåga.

Bilat att undvika om man vill åka billiga mil är Volvo/PS, Ford och Audi som sörplar i sig mängder.


Min maskin har en förbrukning som ser ut såhär över ett år. För just min bil som är av äldre snitt så har jag sämsta vinterdagen med 10cm snö ungefär halva räckvidden mot på sommaren. Min bil har ju litet batteri så procentuellt går ju en större del till värmen.  Men min halva räckvidd är ju just halva MIN räckvidd och inte halva mot vad tillv lovar som artikelskribenten ovan gått på.


2020
Oktober 144.6Wh/km
November 153.3Wh/km
December 160Wh/km
2021
Januari 187Wh/km
Februari 195Wh/km (snö minus 15grader 2veckor)
Mars 156Wh/km
April 143Wh/km
Maj 136Wh/km
Juni 131Wh/km
Juli 136Wh/km
Augusti 133Wh/km
September143Wh/km
Oktober 138Wh/km
November 164Wh/km
December 203Wh/km (kallt -10 och snöigt)
Januari 182Wh/km 

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 744 Inlägg

candyweiss skrev:

torpis skrev:

candyweiss skrev:
Tyvärr är elbilar lite av bromsklossar ute på vägarna har jag konstaterat några gånger.

Har mer problem med lastbilar jag.... och väglinjer och hastighetsgränser och grejer.

Men det ser du väl? Det är såklart Teslans fel big_smile

vilken duktig idiot..  kör om på heldraget...  ännu är inte sista idioten född....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]

Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.

Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.

Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?

Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.

Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).

Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.

ja att köpa en dyr ny bil och inte kunna använda den normalt känns ju så där.

dock är 23grader för varmt för mig smile    22grader är mer lagom.  det har jag både hemma och i bilen smile

jag kör ju ganska ofta stockholm-örebro på sommarn mitt i natten   brukar ju vara där och jobba och efter 14dagar brukar man ha 2dagar ledigt och man vill hem.  då är det ju inte aktuellt efter att ha jobbat 12-15timmar att ligga och puttra i 80km/h  klockan 3 på natten smile
130-160 brukar vara lagom beronde på väder och trafik den tiden på dygnet.
då vill man inte stå där utan batteri halv vägs hem smile

faktist oxå kollat på Mg  då priset är ganska rätt.     men det gäller ju att man kan ta sig 25mil utan att behöva puttra fram.  där är nog den gränsen jag behöver klara mig för att jag ens ska ha en chans att äga en elbil. 

vi kör ju inte skitslångt i våran familj men stockholm sommar tid kör jag ju rätt många gånger.  samtidigt så har ju mina kollegor min bil när jag jobbar.
så det är u mycket fram och tilblaka när man är där

en elbil känns som ett bra val om man endå inte ska ha någon form av liv. och sen köpa en  högljud bensinbil med 500-1000hk så man har någon form av kvalite där i mellan.     för tror inte jag klarar av att noll körkänsla.   för mig är en manuell bil ett måste normalt sätt. blir så sjukt utråkad annars.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
8 februari 2022 · 4 041 Inlägg

torpis skrev:

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad.

Bra!! Då kan du ställa rätt frågor och köpa en bil som du VET vad det är på riktigt.


zemet skrev:
JJag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Det är här Björn Nylands tester är guld värda!! Riktiga tester gjorda av en entusiast i riktiga bilar på riktiga vägar i riktigt väder. Se han filmer om den bilmodellen du siktar på. https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Han kör dels räckviddstester i 90 och 120km/h, i olika väder. Även 1000km race i olika väder som då räknar in snabbladdningens förmåga.

Bilat att undvika om man vill åka billiga mil är Volvo/PS, Ford och Audi som sörplar i sig mängder.


Min maskin har en förbrukning som ser ut såhär över ett år. För just min bil som är av äldre snitt så har jag sämsta vinterdagen med 10cm snö ungefär halva räckvidden mot på sommaren. Min bil har ju litet batteri så procentuellt går ju en större del till värmen.  Men min halva räckvidd är ju just halva MIN räckvidd och inte halva mot vad tillv lovar som artikelskribenten ovan gått på.


2020
Oktober 144.6Wh/km
November 153.3Wh/km
December 160Wh/km
2021
Januari 187Wh/km
Februari 195Wh/km (snö minus 15grader 2veckor)
Mars 156Wh/km
April 143Wh/km
Maj 136Wh/km
Juni 131Wh/km
Juli 136Wh/km
Augusti 133Wh/km
September143Wh/km
Oktober 138Wh/km
November 164Wh/km
December 203Wh/km (kallt -10 och snöigt)
Januari 182Wh/km 

Bra tips, skall kolla den Youtube kanalen.

Hur ser din körning ut då?
Är det mycket motorväg/landsväg eller puttrar du mest runt i stan med en låg medelhastighet?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
8 februari 2022 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]

Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.

Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.

Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?

Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.

Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).

Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.

ja att köpa en dyr ny bil och inte kunna använda den normalt känns ju så där.

dock är 23grader för varmt för mig smile    22grader är mer lagom.  det har jag både hemma och i bilen smile

jag kör ju ganska ofta stockholm-örebro på sommarn mitt i natten   brukar ju vara där och jobba och efter 14dagar brukar man ha 2dagar ledigt och man vill hem.  då är det ju inte aktuellt efter att ha jobbat 12-15timmar att ligga och puttra i 80km/h  klockan 3 på natten smile
130-160 brukar vara lagom beronde på väder och trafik den tiden på dygnet.
då vill man inte stå där utan batteri halv vägs hem smile

faktist oxå kollat på Mg  då priset är ganska rätt.     men det gäller ju att man kan ta sig 25mil utan att behöva puttra fram.  där är nog den gränsen jag behöver klara mig för att jag ens ska ha en chans att äga en elbil. 

vi kör ju inte skitslångt i våran familj men stockholm sommar tid kör jag ju rätt många gånger.  samtidigt så har ju mina kollegor min bil när jag jobbar.
så det är u mycket fram och tilblaka när man är där

en elbil känns som ett bra val om man endå inte ska ha någon form av liv. och sen köpa en  högljud bensinbil med 500-1000hk så man har någon form av kvalite där i mellan.     för tror inte jag klarar av att noll körkänsla.   för mig är en manuell bil ett måste normalt sätt. blir så sjukt utråkad annars.

Vi har nog ganska liknande körstil misstänker jag.
MGn är spärrad i 140 km/h tror jag det var så kanske inget för dig då.

Jag är också ett stort fan av manuell växellåda men det är nog tyvärr bara inse att dem är påväg att dö ut.

Det blir allt en del längre resor för oss också, och dem kommer ju ta tid om man har Elbil. Dessutom verkar det ju kosta 5-6 kr/kwh att ladda på snabbladdare. (såg 6 kr idag på cirkel K). Men det är inte många ggr om året jag gör såna resor.

Pengarna man sparar på bränsle kan man lägga på en hyrbil eller flygbiljett om man skall långt. Samma sak med pengarna man sparar på skatten. 

Jag var i fjällen i helgen, dit hade en dansk tagit sig med en hundai Kona hel elektrisk, så det går ju att ta bilarna på långtur med.

Pengarna man sparar på skatten   

Jag tror inte heller elbil ger mest körglädje, iaf inte om man köper en MG eller leaf eller dyikt. Men min C3 är ju inte direkt skoj att köra heller.

Så sålänge en elbil kan ge mig ett lägre pris för pendlingen med samma eller bättre komfort så är det ju värt.

Jag ser fram emot att de lite större riktiga bilarna kommer till europa som elektriska.

Nya Silverado EV med 200 kwh batteri och 510hk crew cab och 4wd kostar ju 40K dollar. Och får dra upp till 9 ton.
Det är en elbil jag tror hade upfyllt de mesta av mina behov.

https://www.caranddriver.com/chevrolet/silverado-ev

Senast redigerat av zemet (8 februari 2022)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 744 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]

Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.

Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.

Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?

Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.

Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).

Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.

ja att köpa en dyr ny bil och inte kunna använda den normalt känns ju så där.

dock är 23grader för varmt för mig smile    22grader är mer lagom.  det har jag både hemma och i bilen smile

jag kör ju ganska ofta stockholm-örebro på sommarn mitt i natten   brukar ju vara där och jobba och efter 14dagar brukar man ha 2dagar ledigt och man vill hem.  då är det ju inte aktuellt efter att ha jobbat 12-15timmar att ligga och puttra i 80km/h  klockan 3 på natten smile
130-160 brukar vara lagom beronde på väder och trafik den tiden på dygnet.
då vill man inte stå där utan batteri halv vägs hem smile

faktist oxå kollat på Mg  då priset är ganska rätt.     men det gäller ju att man kan ta sig 25mil utan att behöva puttra fram.  där är nog den gränsen jag behöver klara mig för att jag ens ska ha en chans att äga en elbil. 

vi kör ju inte skitslångt i våran familj men stockholm sommar tid kör jag ju rätt många gånger.  samtidigt så har ju mina kollegor min bil när jag jobbar.
så det är u mycket fram och tilblaka när man är där

en elbil känns som ett bra val om man endå inte ska ha någon form av liv. och sen köpa en  högljud bensinbil med 500-1000hk så man har någon form av kvalite där i mellan.     för tror inte jag klarar av att noll körkänsla.   för mig är en manuell bil ett måste normalt sätt. blir så sjukt utråkad annars.

Vi har nog ganska liknande körstil misstänker jag.
MGn är spärrad i 140 km/h tror jag det var så kanske inget för dig då.

Jag är också ett stort fan av manuell växellåda men det är nog tyvärr bara inse att dem är påväg att dö ut.

Det blir allt en del längre resor för oss också, och dem kommer ju ta tid om man har Elbil. Dessutom verkar det ju kosta 5-6 kr/kwh att ladda på snabbladdare. (såg 6 kr idag på cirkel K). Men det är inte många ggr om året jag gör såna resor.

Pengarna man sparar på bränsle kan man lägga på en hyrbil eller flygbiljett om man skall långt. Samma sak med pengarna man sparar på skatten. 

Jag var i fjällen i helgen, dit hade en dansk tagit sig med en hundai Kona hel elektrisk, så det går ju att ta bilarna på långtur med.

Pengarna man sparar på skatten   

Jag tror inte heller elbil ger mest körglädje, iaf inte om man köper en MG eller leaf eller dyikt. Men min C3 är ju inte direkt skoj att köra heller.

Så sålänge en elbil kan ge mig ett lägre pris för pendlingen med samma eller bättre komfort så är det ju värt.

Jag ser fram emot att de lite större riktiga bilarna kommer till europa som elektriska.

Nya Silverado EV med 200 kwh batteri och 510hk crew cab och 4wd kostar ju 40K dollar. Och får dra upp till 9 ton.
Det är en elbil jag tror hade upfyllt de mesta av mina behov.

https://www.caranddriver.com/chevrolet/silverado-ev

140km/h fungera ju skapligt..  det är ju vad man istort sätt klarar av att ligga med min lilla Arosa.  man kan klämma upp den i 160 men då får man ta i.     polon jag har den ligger man rätt okej med i 150-160     

vi kommer garanterat att ha minst 2bilar oavsätt.   så ska man längre går det att lösa.    jag hatar att resa så chansen att man drar längre sträckor än till tokholm är ju inte stor.    (kör turistbuss så ser hela sverige endå)

jag är ju glad för mitt val jag gjort hittils att inte ha en enda pryl på avbetalning. allt jag äger och har är kontant betalt   har inga kreditkort och sånna saker utan det jag har på kontot är det jag köper saker med.

hade jag satt mig i sitsen att jag haft en elbil idag så hade jag varit sååååå körd.   och det är oxå det som gör mig lite orolig tack vare covid så blev vi alla uppsagda och man får stämpla att gå från  27-50k i månaden till  17k eller vad man får från akassan hade ju aldrig fungerat.  om man haft massa skulder.

nu har ju jag jobbet kvar även om jag blivit uppsagd men tex inte jobbat något i januari.   december lönen var 16k efterskatt.      det räcker knappt till hyran där vi bor =/   så man fundera ju vilket val man ska göra.     jag tror dock inte Leasing är aktuellt  då dom pratar om 1000-1500mil.   kör ju mer än det på gatan där jag bor nästan ;-)    ligger på 3k om året iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2022 · 17 483 Inlägg

nu har ju jag jobbet kvar även om jag blivit uppsagd men tex inte jobbat något i januari.   december lönen var 16k efterskatt.

Nej, det där är ju inte kul. Tur att ni inte sitter i skuldfällan då. Men nytt jobb? Går det att hitta i rimlig närhet? Även om det kanske blir ett du inte vill ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:

nu har ju jag jobbet kvar även om jag blivit uppsagd men tex inte jobbat något i januari.   december lönen var 16k efterskatt.

Nej, det där är ju inte kul. Tur att ni inte sitter i skuldfällan då. Men nytt jobb? Går det att hitta i rimlig närhet? Även om det kanske blir ett du inte vill ha.

det är har ju bara varit arbetsbrist pga covid.  så jag har jobb och nu börjar det rulla på igen.  så jag oroar mig inte om det inte varit för covid.. har ju endå jobbar här sedan 2007 så jag har inte varit orolig för jobb.  och nu har det börjat vända samma sec som dom sa att nu öppnar vi upp började bokningarna rulla in igen.      och det har varit totalt 4 dåliga månader sen pandemin startade för mig personligen.   men många kollegor som bara kör lite normalt sätt har ju inte kört en meter. 

men man är ju förjävla glad att man inte hamnat i skuldfällan.  det är lätt hänt.    har fortfarande sparade pengar kvar så inte gått någon kris men man är så klart oroligt när ens sambo samtidigt är sjukskriven sedan en längre tid. så pengar är ju inte ett överflöd när man har 2äldre ungar boende här hemma. smile


men Mg är nog den vättigaste elbilen än så länge jag sätt.. den har skaplig räckvid.  annars skulle jag ju välja en e-up direkt.. jag älskar små bilar dom ger så mycket mer än en stor äcklig suv.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
10 februari 2022 · 4 628 Inlägg

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]

Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.

Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.

Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?

Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.

Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).

Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.

Jag kör ju väldigt lugnt normalt, men i helgen hade vi lite snabbare stinter, och det påverkade inte förbrukningen så mycket som jag hade trott att det skulle göra.

Och i morse rapporterade bilen en snittförbrukning på 19,2kWh/100km, den sa 38 mils räckvidd i morse när den var fulladdad och nu säger den 26,4 mil/68% kvar i batteriet efter 13 mil i minusgrader.

Allt har med körstilen att göra.
Jag hade en snittförbrukning på Superben på 0,54l/mil räknat vid pump, men det var också avhängigt hur jag körde bilen.
Mycket motorväg eller hetsiga omkörningar gjorde ju inte direkt underverk.

Mil bil har ju en teoretisk räckvidd på 52 mil, det vet jag att jag aldrig kommer nå.
Men hittills är jag fortfarande positivt överraskad faktiskt.

Det stora problemet med bilen är väl egentligen inköpspriset.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
viccoA
10 februari 2022 · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]

Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.

Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.

Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?

Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.

Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).

Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.

ja att köpa en dyr ny bil och inte kunna använda den normalt känns ju så där.

dock är 23grader för varmt för mig smile    22grader är mer lagom.  det har jag både hemma och i bilen smile

jag kör ju ganska ofta stockholm-örebro på sommarn mitt i natten   brukar ju vara där och jobba och efter 14dagar brukar man ha 2dagar ledigt och man vill hem.  då är det ju inte aktuellt efter att ha jobbat 12-15timmar att ligga och puttra i 80km/h  klockan 3 på natten smile
130-160 brukar vara lagom beronde på väder och trafik den tiden på dygnet.
då vill man inte stå där utan batteri halv vägs hem smile

faktist oxå kollat på Mg  då priset är ganska rätt.     men det gäller ju att man kan ta sig 25mil utan att behöva puttra fram.  där är nog den gränsen jag behöver klara mig för att jag ens ska ha en chans att äga en elbil. 

vi kör ju inte skitslångt i våran familj men stockholm sommar tid kör jag ju rätt många gånger.  samtidigt så har ju mina kollegor min bil när jag jobbar.
så det är u mycket fram och tilblaka när man är där

en elbil känns som ett bra val om man endå inte ska ha någon form av liv. och sen köpa en  högljud bensinbil med 500-1000hk så man har någon form av kvalite där i mellan.     för tror inte jag klarar av att noll körkänsla.   för mig är en manuell bil ett måste normalt sätt. blir så sjukt utråkad annars.

Prova gärna att knixa en Tesla model 3 runt en 70-väg lite inspirerat. Jag lovar att det är rätt ok körkänsla. Att det inte mullrar och ryker ser man inte som negativt när man kört elbil ett tag.
Väldigt många motorentusiaster som bytt till snabb elbil som bruksis och kommer på att de aldrig startar entusiastbilen för att den känns slö.

25 mil i rask hastighet året runt går i de flesta moderna elbilar med större batteri än 62kwh (om de inte är formgivna som en kloss). Definierar man raskt tempo som 280km/h på farthållaren går det nog inte ens med Model S plaid, men någonstans tror jag inte att det är se de flesta använder sin bruksbil.

Senast redigerat av viccoA (10 februari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2022 · 13 744 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:
Jag läste denna artikeln och blev lite bekymrad. [link]https://www.dn.se/motor/utlovad-rackvidd-holl-inte-mattet/[/link]

Givetvis går förbrukningen på en elbil upp om man kör snabbt, samma som en förbränningsbil.

Men att man inte ens kommer hälften så långt som den utlovade räckvidden oroar mig får jag säga.

Jag ligger normalt i snabbfilen på motorvägen och håller gärna 130 eller mer om trafiken tillåter det. Och jag vill ha varmt i bilen, 23 grader och stolsvärme.

Vad är din erfarenhet att bilen drar om man ligger lite snabbare på motorväg i minusgrader?

Jag funderar lite från och till på typ MG CZ EV tex som har en räckvidd på 44 mil.

Men efter att ha läst denna artikeln så känns det ju tveksamt om jag kommer kunna pendla med den 2 dagar i rad (11 mil om dagen).

Om förbrukningen ökar till 3-4 kwh/mil så börjar den ju närma sig min C3 i bränsle/el kostnad också.

ja att köpa en dyr ny bil och inte kunna använda den normalt känns ju så där.

dock är 23grader för varmt för mig smile    22grader är mer lagom.  det har jag både hemma och i bilen smile

jag kör ju ganska ofta stockholm-örebro på sommarn mitt i natten   brukar ju vara där och jobba och efter 14dagar brukar man ha 2dagar ledigt och man vill hem.  då är det ju inte aktuellt efter att ha jobbat 12-15timmar att ligga och puttra i 80km/h  klockan 3 på natten smile
130-160 brukar vara lagom beronde på väder och trafik den tiden på dygnet.
då vill man inte stå där utan batteri halv vägs hem smile

faktist oxå kollat på Mg  då priset är ganska rätt.     men det gäller ju att man kan ta sig 25mil utan att behöva puttra fram.  där är nog den gränsen jag behöver klara mig för att jag ens ska ha en chans att äga en elbil. 

vi kör ju inte skitslångt i våran familj men stockholm sommar tid kör jag ju rätt många gånger.  samtidigt så har ju mina kollegor min bil när jag jobbar.
så det är u mycket fram och tilblaka när man är där

en elbil känns som ett bra val om man endå inte ska ha någon form av liv. och sen köpa en  högljud bensinbil med 500-1000hk så man har någon form av kvalite där i mellan.     för tror inte jag klarar av att noll körkänsla.   för mig är en manuell bil ett måste normalt sätt. blir så sjukt utråkad annars.

Prova gärna att knixa en Tesla model 3 runt en 70-väg lite inspirerat. Jag lovar att det är rätt ok körkänsla. Att det inte mullrar och ryker ser man inte som negativt när man kört elbil ett tag.
Väldigt många motorentusiaster som bytt till snabb elbil som bruksis och kommer på att de aldrig startar entusiastbilen för att den känns slö.

25 mil i rask hastighet året runt går i de flesta moderna elbilar med större batteri än 62kwh (om de inte är formgivna som en kloss). Definierar man raskt tempo som 280km/h på farthållaren går det nog inte ens med Model S plaid, men någonstans tror jag inte att det är se de flesta använder sin bruksbil.

t.o.m en gammal honda civic från 90talet åker ju ifrån en plaid. rullande start allt hänger på att välja rätt kombo ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
10 februari 2022 · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:
ja att köpa en dyr ny bil och inte kunna använda den normalt känns ju så där.

dock är 23grader för varmt för mig smile    22grader är mer lagom.  det har jag både hemma och i bilen smile

jag kör ju ganska ofta stockholm-örebro på sommarn mitt i natten   brukar ju vara där och jobba och efter 14dagar brukar man ha 2dagar ledigt och man vill hem.  då är det ju inte aktuellt efter att ha jobbat 12-15timmar att ligga och puttra i 80km/h  klockan 3 på natten smile
130-160 brukar vara lagom beronde på väder och trafik den tiden på dygnet.
då vill man inte stå där utan batteri halv vägs hem smile

faktist oxå kollat på Mg  då priset är ganska rätt.     men det gäller ju att man kan ta sig 25mil utan att behöva puttra fram.  där är nog den gränsen jag behöver klara mig för att jag ens ska ha en chans att äga en elbil. 

vi kör ju inte skitslångt i våran familj men stockholm sommar tid kör jag ju rätt många gånger.  samtidigt så har ju mina kollegor min bil när jag jobbar.
så det är u mycket fram och tilblaka när man är där

en elbil känns som ett bra val om man endå inte ska ha någon form av liv. och sen köpa en  högljud bensinbil med 500-1000hk så man har någon form av kvalite där i mellan.     för tror inte jag klarar av att noll körkänsla.   för mig är en manuell bil ett måste normalt sätt. blir så sjukt utråkad annars.

Prova gärna att knixa en Tesla model 3 runt en 70-väg lite inspirerat. Jag lovar att det är rätt ok körkänsla. Att det inte mullrar och ryker ser man inte som negativt när man kört elbil ett tag.
Väldigt många motorentusiaster som bytt till snabb elbil som bruksis och kommer på att de aldrig startar entusiastbilen för att den känns slö.

25 mil i rask hastighet året runt går i de flesta moderna elbilar med större batteri än 62kwh (om de inte är formgivna som en kloss). Definierar man raskt tempo som 280km/h på farthållaren går det nog inte ens med Model S plaid, men någonstans tror jag inte att det är se de flesta använder sin bruksbil.

t.o.m en gammal honda civic från 90talet åker ju ifrån en plaid. rullande start allt hänger på att välja rätt kombo ;-)

Hur många fabriksnya, femsitsiga, omodifierade bilar,  under 1.4 miljoner kronor är snabbare? Och hur många av dem lämnar 8 års garanti eller 24.000 mil på drivlinan? En Civic som går lika fort rakt fram lär inte vara något under av driftsäkerhet och knappast särskilt kul när det svänger.

Senast redigerat av viccoA (10 februari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2022 · 13 744 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:

Prova gärna att knixa en Tesla model 3 runt en 70-väg lite inspirerat. Jag lovar att det är rätt ok körkänsla. Att det inte mullrar och ryker ser man inte som negativt när man kört elbil ett tag.
Väldigt många motorentusiaster som bytt till snabb elbil som bruksis och kommer på att de aldrig startar entusiastbilen för att den känns slö.

25 mil i rask hastighet året runt går i de flesta moderna elbilar med större batteri än 62kwh (om de inte är formgivna som en kloss). Definierar man raskt tempo som 280km/h på farthållaren går det nog inte ens med Model S plaid, men någonstans tror jag inte att det är se de flesta använder sin bruksbil.

t.o.m en gammal honda civic från 90talet åker ju ifrån en plaid. rullande start allt hänger på att välja rätt kombo ;-)

Hur många fabriksnya, femsitsiga, omodifierade bilar,  under 1.4 miljoner kronor är snabbare? Och hur många av dem lämnar 8 års garanti eller 24.000 mil på drivlinan? En Civic som går lika fort rakt fram lär inte vara något under av driftsäkerhet och knappast särskilt kul när det svänger.

man behöver inga garantier med en 1000hk civic smile   det är ju en honda..   smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
10 februari 2022 · 876 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:

t.o.m en gammal honda civic från 90talet åker ju ifrån en plaid. rullande start allt hänger på att välja rätt kombo ;-)

Hur många fabriksnya, femsitsiga, omodifierade bilar,  under 1.4 miljoner kronor är snabbare? Och hur många av dem lämnar 8 års garanti eller 24.000 mil på drivlinan? En Civic som går lika fort rakt fram lär inte vara något under av driftsäkerhet och knappast särskilt kul när det svänger.

man behöver inga garantier med en 1000hk civic smile   det är ju en honda..   smile

En Civic på 1000 hästar lär behöva 8 års garanti big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torpis Forummoderator
10 februari 2022 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:

Hur många fabriksnya, femsitsiga, omodifierade bilar,  under 1.4 miljoner kronor är snabbare? Och hur många av dem lämnar 8 års garanti eller 24.000 mil på drivlinan? En Civic som går lika fort rakt fram lär inte vara något under av driftsäkerhet och knappast särskilt kul när det svänger.

man behöver inga garantier med en 1000hk civic smile   det är ju en honda..   smile

En Civic på 1000 hästar lär behöva 8 års garanti big_smile

Den får plats på tvären framför Teslan på bärgaren.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
10 februari 2022 · 10 572 Inlägg

zemet skrev:
Hur ser din körning ut då?
Är det mycket motorväg/landsväg eller puttrar du mest runt i stan med en låg medelhastighet?

Det fina är att det spelar ingen roll. Här är det ju skillnaden som är intressant. Sommar mot vinter, kör man fortare så tänker jag att skillnaden är lika stor procentuellt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
10 februari 2022 · 3 110 Inlägg

torpis skrev:

zemet skrev:
Hur ser din körning ut då?
Är det mycket motorväg/landsväg eller puttrar du mest runt i stan med en låg medelhastighet?

Det fina är att det spelar ingen roll. Här är det ju skillnaden som är intressant. Sommar mot vinter, kör man fortare så tänker jag att skillnaden är lika stor procentuellt.

Kanske till och med att förbrukningen ökar om det är mycket långsam/kökörning på vintern pga bilen måste värma kupén under tiden man står still... ;0)

torpis Forummoderator
10 februari 2022 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:

torpis skrev:

zemet skrev:
Hur ser din körning ut då?
Är det mycket motorväg/landsväg eller puttrar du mest runt i stan med en låg medelhastighet?

Det fina är att det spelar ingen roll. Här är det ju skillnaden som är intressant. Sommar mot vinter, kör man fortare så tänker jag att skillnaden är lika stor procentuellt.

Kanske till och med att förbrukningen ökar om det är mycket långsam/kökörning på vintern pga bilen måste värma kupén under tiden man står still... ;0)

Ja och mer på min bil som bara har halva kapaciteten mot en instegstesla.

Värmen drar ju lika mycket om vi jämför bilar med ungefär samma karosstyp.

Sen pysslar inte min bil med att värma batteriet eller har någon vampire drain(att den drar effekt när den är avstängd)

Tror ändå mina siffror ger ett hum om vad man kan förvänta sig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang