Lexus auktoriserad verkstad VS Mekonomen

Gordiie
25 januari 2022 · 29 Inlägg

Hej,

Ska göra en 3000mila service på min IS300h-19. Den innefattar olja, oljefilter, bromsvätska, luftfilter, kupefilter och olja i diffen. Lexus vill ha 9800kr för det så jag började såklart se mig omkring för alternativ. Mekonomen är en auktoriserad allbills verkstad och skulle ta 4900kr, så precis halva priset. Hade det varit en service där ett större ingrepp ska göras där nisschad kunskap är viktigt så hade Lexus verkstad varit det enda alternativet men detta är en sån enkel service att vem som helst kan göra den. Frågan är om detta påverkar min vagnskadegaranti eller på något annat sätt än en tråkig stämpel i boken?

Mvh,
Andreas

granadadr
25 januari 2022 · 7 288 Inlägg

inte Mekonomen,, en vän lämnade in sin passat för kamremsbyte,, och efter det började motorlampan lysa,, dem fick in den å ville byta det ena å det andra,, visade sig att den ej dragit åt någon kåpa som störde någon sensor,,  så jag hade INTE valt Mekonomen smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
MrHyde
25 januari 2022 · 652 Inlägg

granadadr skrev:
inte Mekonomen,, en vän lämnade in sin passat för kamremsbyte,, och efter det började motorlampan lysa,, dem fick in den å ville byta det ena å det andra,, visade sig att den ej dragit åt någon kåpa som störde någon sensor,,  så jag hade INTE valt Mekonomen smile

Så du menar att ca 1000 Mekonomenkopplade verkstäder är alla exakt likadana som den din vän lämnade in på? Verkar logiskt..

Live long, and prosper.
amazinjoey
25 januari 2022 · 1 139 Inlägg

Är de auktoriserad  och du kan bibehålla garantin , så är de bara köra på. Fuckar de ngt så är de ju garanti på jobbet.

Sen är mekonomen som mcdonalds, verkstäder köper in sig. Så kolla recensioner på din verkstad, den kan vara jättebra!

torsen
26 januari 2022 · 7 235 Inlägg

Toyota/Lexusverkstaden utan tvekan.
Din bil får originaldelar - som är tillverkade för din bil.
Du blir bättre behandlad vid eventuell goodwill efter garantitidens utgång.
Tveksamt om rostskadegarantin fortsätter att gälla.
Sky Mekonomen som pesten.
Har du köpt en kvalitetsbil, varför ska du då låta klåpare leka med din fina bil.
Skulle kunna räkna upp flera berättelser om hur Mekonomen förstört bilar.
Mekonomen är ett "felökningsföretag".

panda666
26 januari 2022 · 4 250 Inlägg

Håller med torsen 1000% Vågar inte låta mekonomen äns fylla på spolarvätska, för mycket strul med dom. Du har en hybrid också så finns ingen bättre verkstad än toyota/lexus. Dom kopplar in och kollar även hur din hybridsystem mår och massa annat medans den är på service och som sagt goodwill samt förlängd garanti om du fortsätter att serva hos dom. Lexus är mycket snälla när det gäller garantier och goodwill eftersom dom tror starkt på deras märke. Visst jag förstår att det är lite dyrt men dom ska ju byta en massa grejer, olja, olja i diff, bromsvätska och en massa annat så det byggs på, nästa service kommer kosta mindre förmodlingen. Minns när jag hade en sån bil att lilla service gick på runt 4-5 och stora runt 9-10 så jag vill inte låta dryg men vill man inte sköta service ordentligt så är inte dessa bilar för dom individerna tyvärr, då räcker det med en 940 och byta olja då o då från biltema. sorry om jag låter dryg men jag rekommenderar att man servar hos lexus eller helt enkelt köper nått billigare. mvh

granadadr
26 januari 2022 · 7 288 Inlägg

MrHyde skrev:

granadadr skrev:
inte Mekonomen,, en vän lämnade in sin passat för kamremsbyte,, och efter det började motorlampan lysa,, dem fick in den å ville byta det ena å det andra,, visade sig att den ej dragit åt någon kåpa som störde någon sensor,,  så jag hade INTE valt Mekonomen smile

Så du menar att ca 1000 Mekonomenkopplade verkstäder är alla exakt likadana som den din vän lämnade in på? Verkar logiskt..

japp dem suger överlag wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari 2022 · 17 473 Inlägg

Lexusverkstad. Vi lämnar Prius till Toyotaverkstad. Men då får man ett papper på att garantin på hybridsystemet är förlängd med ett år utan inskränkningar och även papper på hur detta mår. Plus en tilläggförsäkring från Assistancekåren som täcker diverse smågrejer utan självrisk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gordiie
28 januari 2022 · 29 Inlägg

Tack för alla svar! Det blir en service på Lexus ändå. Har vägarna förbi Örebro i feb och dem tar 3500kr mindre än sthlm. Tar hellre mellanskillnaden på 2k mot mekonomen men dubbla priset är inte rimligt för en enkel service

husseman
29 januari 2022 · 1 590 Inlägg

Hmm. Smart val- en bra bil ska ha rätt Service. Inte ofta ja rek. "märkesverkstad " ...men att Serva denna på en Mekonomenverkstad...  kan leda till problem.  Skulle bilen få problem, vilket inte e´troligt..men möjligt. Så e´inte en Mekonomenstämpel i boken nåt bra.

mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang