(KÖPRÅD) Bil med lite utgifter

YZGUCCI
30 januari 2022 · 50 Inlägg

Hej!

Jag har just nu en bil som drar oftast 1-1,2 liter milen. Jag vill ha en bil som drar lite så jag kan t.ex dra på en roadtrip över en helg utan att de kostar så jävla mycket.

Betalar just nu:
262 skatt i mån
2100 helförsäkring i mån pga att jag är 18 år
2000~ trängselskatt i mån

Totalt: 4362kr i mån + (bensin 1000kr) eller mer

Bensin har jag inte ens räknat på. Över 1000 lappen iaf.


Vill ha en bil som är billig att äga, billig i försäkring, skatt, drar lite.

Någon som har tips?

Har kollat på skattebefriade 740s och VW Golf.

Någon med några tips? Jag gillar såklart bilar men just nu är man student och lever riktigt tajt. I framtiden blir de en Golf R.

Senast redigerat av YZGUCCI (30 januari 2022)

Utmarks-Loke
30 januari 2022 · 5 836 Inlägg

Kan du reparera själv? En gammal bil som 740 eller samtida golf kommer gå sönder ofta och det skulle kosta en förmögenhet att lämna in på verkstad varje gång

simlar
30 januari 2022 · 5 525 Inlägg

Köp en så simpel bil som möjligt med liten bensinmotor och manuell-låda.

Mindre utrustning = mindre som kan krångla.

Typ VW Polo eller andra märken i samma storlek.

Kan du skruva själv så är det billigt ha en 90-tals bil annars så är det förmodligen bättre köpa en nyare bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2022 · 14 049 Inlägg

YZGUCCI skrev:
Hej!

Jag har just nu en bil som drar oftast 1-1,2 liter milen. Jag vill ha en bil som drar lite så jag kan t.ex dra på en roadtrip över en helg utan att de kostar så jävla mycket.

Betalar just nu:
262 skatt i mån
2100 helförsäkring i mån pga att jag är 18 år
2000~ trängselskatt i mån

Totalt: 4362kr i mån + (bensin 1000kr) eller mer

Bensin har jag inte ens räknat på. Över 1000 lappen iaf.


Vill ha en bil som är billig att äga, billig i försäkring, skatt, drar lite.

Någon som har tips?

Har kollat på skattebefriade 740s och VW Golf.

Någon med några tips? Jag gillar såklart bilar men just nu är man student och lever riktigt tajt. I framtiden blir de en Golf R.

Skatten kommer du ifrån med en +30 årig bil men en 740 kostar givetvis i försäkring, hur mycket får du kolla med försäkringsbolaget. Trängselskatten kommer du inte heller ifrån och bensinen på en 740 blir med största sannolikhet lika som på den bil du har nu. Volvo har väl inte varit kända för låg bränsleförbrukning, i alla fall inte på gamla 740 och 940.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
30 januari 2022 · 6 570 Inlägg

Ford Fiesta
Opel Corsa
Suzuki Swift
VW Polo
Mazda 2
Renault Clio
etc etc i den storleksklassen

De/Dem
torsen
30 januari 2022 · 7 236 Inlägg

Det dyraste är en Malus-bil och det billigaste är en "skattesmitare" (över 30 år gammal).
Kan du kombinera "skattesmitaren" med en MHRF-försäkring så kommer du billigt undan.
Tillkommer dock kostnaden förmedlemskap i en MHRF-ansluten bilklubb - 200:- -  350:-/år - men då får du å andra sidan i regel en trevlig klubbtidning och tillgång till andra förmåner såsom rabatt på delar och bränsle.
Nackdelen är att du endast får använda bilen för "träffverksamhet" och liknande - således INTE jobbpendling.
En "skattesmitare" behöver endast besiktas vart annat år - tills den blir så gammal att besiktningskravet upphör helt.

Citroen 2CV är skattebefriad och kostar med MHRF helförsäkring hos Folksam 990:-/år (höjdes från 770:- förförra året).
Registerhållningsavgiften på 65:- kommer man inte ifrån (höjdes för några år sedan från 35:-).
Besiktningen á 395:- får slås ut på 2 år.

Leder till årskostnad 1.143:- eller 95:-/månad exklusive bränsle.

Men bränsleförbrukningen är å andra sidan inte så låg som man kan önska - den drar över ½ liter per mil, tyvärr.

Ett tips!

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2022 · 10 279 Inlägg

En Aygo/C1/107? Låg skatt och låg förbrukning.

Yaris? Samma sak som ovan, billig att äga.

Garanterat billigare att äga än en 740...

Skatten är långt ifrån den största kostnaden på en bil!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2022 · 17 477 Inlägg

Brådhis skrev:
En Aygo/C1/107? Låg skatt och låg förbrukning.

Yaris? Samma sak som ovan, billig att äga.

Garanterat billigare att äga än en 740...

Skatten är långt ifrån den största kostnaden på en bil!

JO, svårt att komma billigare undan för en rimlig köpesumma. För jag antar att du inte ska lägga 100k i inköp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
30 januari 2022 · 4 024 Inlägg

En WV golf med Fsi/Tsi motor  05-13   Försök hitta en i bra skick men kostar en slant
billig i drift men försäkringen kanske är lite dyr (helförsäkring)
den här är allför rostig:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi … 2hk-130523
Hål i vänster tröskel enligt anmärkningsbild nr:12

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2022 · 17 477 Inlägg

spillolja skrev:
En WV golf med Fsi/Tsi motor  05-13   Försök hitta en i bra skick men kostar en slant
billig i drift men försäkringen kanske är lite dyr (helförsäkring)
den här är allför rostig:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi … 2hk-130523
Hål i vänster tröskel enligt anmärkningsbild nr:12

Det är väl inte snällt och rekommendera en FSi-burk om nu TS vill ha en bil som fungerar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JN1975
30 januari 2022 · 234 Inlägg

torsen skrev:
Det dyraste är en Malus-bil och det billigaste är en "skattesmitare" (över 30 år gammal).
Kan du kombinera "skattesmitaren" med en MHRF-försäkring så kommer du billigt undan.
Tillkommer dock kostnaden förmedlemskap i en MHRF-ansluten bilklubb - 200:- -  350:-/år - men då får du å andra sidan i regel en trevlig klubbtidning och tillgång till andra förmåner såsom rabatt på delar och bränsle.

Man kan komma billigt undan med en MC-Bilsportförsäkring också, och de har lägre krav än MHRF. Nog samma om att den inte får köras som bruksbil (hur de nu kollar det?), men man behöver inte vara med i en klubb. Jag hade en Jaguar XJ som jag körde mycket med försäkrad hos dem, tror inte ens den var 30 år utan 25 räcker hos MC-Bilsport, bara de bedömer den som en entusiastbil och godkänner ens foton (som man kan skicka in digitalt). Tror det var knappt 600/år i trafik, 1000 i halv- och 1600 i helförsäkring.

https://www.bilsportmc.se/

Få tag i en fin bil (fin nog för att godkännas som entusiast) som är 1992 eller äldre, så kör du nästan gratis. Ca 600/år i försäkring och 65kr i registerhållningsavgift hos Transportstyrelsen. "Bara" soppan som kostar sen smile

Senast redigerat av JN1975 (30 januari 2022)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2022 · 10 279 Inlägg

JN1975 skrev:

torsen skrev:
Det dyraste är en Malus-bil och det billigaste är en "skattesmitare" (över 30 år gammal).
Kan du kombinera "skattesmitaren" med en MHRF-försäkring så kommer du billigt undan.
Tillkommer dock kostnaden förmedlemskap i en MHRF-ansluten bilklubb - 200:- -  350:-/år - men då får du å andra sidan i regel en trevlig klubbtidning och tillgång till andra förmåner såsom rabatt på delar och bränsle.

Man kan komma billigt undan med en MC-Bilsportförsäkring också, och de har lägre krav än MHRF. Nog samma om att den inte får köras som bruksbil (hur de nu kollar det?), men man behöver inte vara med i en klubb. Jag hade en Jaguar XJ som jag körde mycket med försäkrad hos dem, tror inte ens den var 30 år utan 25 räcker hos MC-Bilsport, bara de bedömer den som en entusiastbil och godkänner ens foton (som man kan skicka in digitalt). Tror det var knappt 600/år i trafik, 1000 i halv- och 1600 i helförsäkring.

https://www.bilsportmc.se/

Få tag i en fin bil (fin nog för att godkännas som entusiast) som är 1992 eller äldre, så kör du nästan gratis. Ca 600/år i försäkring och 65kr i registerhållningsavgift hos Transportstyrelsen. "Bara" soppan som kostar sen smile

Bilsport MC har en rätt tråkig grej i sina villkor som man ska akta sig för. Det är krav på garage på hemadressen (alltså där försäkringstagaren står skriven). Jag som har min hobbybil i garage på en annan plats (hyr mek-garage till den) är alltså oförsäkrad när/om jag parkerar bilen hemma på min uppfart över natten, eftersom det uttryckligen står som krav att bilen ska förvaras i garage nattetid på hemadressen i villkoren. Den kan låta fånigt, men försäkringsbolag är försäkringsbolag. Jag har försökt dryfta detta med dom och får schablon-artade svar tillbaka där dom citerar villkoren och skriver att ersättningen "kan komma att nedsättas".

Så jag kan alltså inte parkera bilen jag försäkrat i Bilsport MC hemma och samtidigt vara säker på att försäkringen täcker om jag inte har ett garage (vilket jag inte har). Även om det så bara är för en natt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fraij
30 januari 2022 · 2 Inlägg

JN1975 skrev:
Man kan komma billigt undan med en MC-Bilsportförsäkring också, och de har lägre krav än MHRF. Nog samma om att den inte får köras som bruksbil (hur de nu kollar det?)

Tja, det kan väl hända att de inte vill täcka skador som uppstått under färd till arbete, skola eller dylikt?

SportPilot Ubåtsingenjör
30 januari 2022 · 7 229 Inlägg

Aygo/107/c1
hyundai i10/kio picanto
Nissan Micra
Honda Jazz
Mazda 2

osv
Alla dessa är små tråkiga och billiga bilar, alla hemska på olika vis, men billiga.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 januari 2022 · 7 229 Inlägg

JN1975 skrev:

torsen skrev:
Det dyraste är en Malus-bil och det billigaste är en "skattesmitare" (över 30 år gammal).
Kan du kombinera "skattesmitaren" med en MHRF-försäkring så kommer du billigt undan.
Tillkommer dock kostnaden förmedlemskap i en MHRF-ansluten bilklubb - 200:- -  350:-/år - men då får du å andra sidan i regel en trevlig klubbtidning och tillgång till andra förmåner såsom rabatt på delar och bränsle.

Man kan komma billigt undan med en MC-Bilsportförsäkring också, och de har lägre krav än MHRF. Nog samma om att den inte får köras som bruksbil (hur de nu kollar det?), men man behöver inte vara med i en klubb. Jag hade en Jaguar XJ som jag körde mycket med försäkrad hos dem, tror inte ens den var 30 år utan 25 räcker hos MC-Bilsport, bara de bedömer den som en entusiastbil och godkänner ens foton (som man kan skicka in digitalt). Tror det var knappt 600/år i trafik, 1000 i halv- och 1600 i helförsäkring.

https://www.bilsportmc.se/

Få tag i en fin bil (fin nog för att godkännas som entusiast) som är 1992 eller äldre, så kör du nästan gratis. Ca 600/år i försäkring och 65kr i registerhållningsavgift hos Transportstyrelsen. "Bara" soppan som kostar sen smile

Ja det funkar om man har garage bilen kan stå inlåst i, samt att man har en annan huvudsaklig bil för att ta sig till jobb/skola med. Sen får man inte köra speciellt mycket heller. Porschen är försäkrad hos dem, går på 2700 om året ca smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
patrik79
30 januari 2022 · 782 Inlägg

Du har ju helt sjuka kostnader på att ha bil...

Det du kan spara mest på är att skaffa dig en bil med billig försäkring (kanske tom bara trafikförsäkring...) och skaplig bränsleförbrukning.

Kolla på "farmorbilar" typ polo tdi, renault clio m.m eller udda bilar som sällan körs av ungdomar och är med i olyckor tex cab, slöa sportbilar... ibland är de skitbilliga, ibland skitdyra i försäkring.

Entusiastförsäkra en bil som har 2000kr/månad i trängselskatt låter inte riktigt vettigt i mina öron... Helst inte när försäkringstagaren inte har någon mer bil.

Presidento Of World
30 januari 2022 · 3 328 Inlägg

Citroën c3 Picasso, 1.6 hdi 1500kr i skatt/år billig försäkring (hel 250/månad) drar 0.5 med tung högerfot.. på köpet får man mer komfort än en polo eller liknande. Mjuk och relativt tyst

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
sollu
30 januari 2022 · 419 Inlägg

Yaris? Har en yaris  billigt att äga!

viccoA
31 januari 2022 · 3 109 Inlägg

Privatleasa en ny bil där försäkring ingår.

Får du en ny bil med garantier (inga oväntade överraskningar), skatten ingår i avgiften, driftsäkerhet, låga utsläpp mer utrustning/funktioner än i de flesta veteranbilar, inget meckande och du får högre krocksäkerhet.

Nu har det varit ett högt sug efter bilar länge, men finns kampanjer som börjar kring 2000kr i månaden för en småbil och kring 2500 för en elbil inkl försäkring. Kolla hur mycket du kör och vad övermil kostar.

Har du möjlighet att ladda i närheten av där du bor eller arbetar/pluggar så är det klokast att köra elbil, med tanke på drivmedelspriserna.

Jag köpte en fabriksny bil när jag var 19 år gammal just för att försäkringarna på fräscha begagnade bilar var skyhöga när man var så ung  (med ny bil ingår vagnskada så man behöver bara trafik och stöld). När du leasat i 3 år och ska lämna tillbaka bilen får du bättre erbjudanden på försäkring, hopplöst när man är 18-20år men när man är lite äldre är det kanske vettigare att äga en bil istället.

Senast redigerat av viccoA (31 januari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2022 · 17 477 Inlägg

viccoA skrev:
Privatleasa en ny bil där försäkring ingår.

Får du en ny bil med garantier (inga oväntade överraskningar), skatten ingår i avgiften, driftsäkerhet, låga utsläpp mer utrustning/funktioner än i de flesta veteranbilar, inget meckande och du får högre krocksäkerhet.

Nu har det varit ett högt sug efter bilar länge, men finns kampanjer som börjar kring 2000kr i månaden för en småbil och kring 2500 för en elbil inkl försäkring. Kolla hur mycket du kör och vad övermil kostar.

Har du möjlighet att ladda i närheten av där du bor eller arbetar/pluggar så är det klokast att köra elbil, med tanke på drivmedelspriserna.

Jag köpte en fabriksny bil när jag var 19 år gammal just för att försäkringarna på fräscha begagnade bilar var skyhöga när man var så ung  (med ny bil ingår vagnskada så man behöver bara trafik och stöld). När du leasat i 3 år och ska lämna tillbaka bilen får du bättre erbjudanden på försäkring, hopplöst när man är 18-20år men när man är lite äldre är det kanske vettigare att äga en bil istället.

Skatten ingår inte i leasingavgiften. Försäkring kan man välja till men sant, halv då. Sen är ju vinterdäck bra att ha. Det tillkommer. Vi bakade in våra i leasingavgiften och det blev 80:-/månad extra för Nokian hakka Dubb. Plus automat, teknikpaket så blev det inte 1995:- i månaden som tänkt men vad fan. Gott och slippa bilbekymmer. Lär bli mer leasingburkar framöver. Kollat på att byta ut Prius till något annat med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang