2097
Sök

Hastighetsmätare

4 Inlägg
10 februari 2022
Trådstartare
Hej och tack för insläppet!
Jag har ett stort problem med min hastighetsmätare,  och det är att den rör sig med motorvarvet.
Motorn är en cheva 305a, felet började efter att jag satte dit en hei fördelare.
Jag har kopplat bort generatorn all belysning m.m. Det är bara tändning och startström.
I går provade jag att byta tändningslåset,  drog direkt ström från batteriet till hastighetsmätaren, men det blir ingen skillnad.
Jag har testat att koppla hastighetsmätaren på en annan bil och då är den still.
Hoppas någon kan komma med idéer.
Mvh Rickard

2 348 Inlägg
10 februari 2022
Du måste berätta vad det är för bil frågan gäller

4 Inlägg
10 februari 2022
Trådstartare
Ja det har du rätt i, det är en ac cobra,  så jag har gjort allt själv, och det har funkat förut.

6 229 Inlägg
10 februari 2022
Frågan är om störningarna kommer via strömmen, alltså 12V, eller om det är elektromagnetiska vågor som går genom luften från högspänningen i tändningen? Du kan förmodligen testa genom att köra tillfälligt med ett extra batteri som du kopplar enbart tändningen till, eller enbart hastighetsmätaren. Om felet försvinner kan du prova något slags filter, jag vet inte hur mycket ström fördelaren med tändspole och grejer drar, kanske skulle ett sånt här filter för bilstereo funka?
https://www.mds.se/hp-13nf.html

2 348 Inlägg
10 februari 2022
HEI har ett separat uttag för varvmätare vill jag minnas. Är det detta som användts?

4 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Frågan är om störningarna kommer via strömmen, alltså 12V, eller om det är elektromagnetiska vågor som går genom luften från högspänningen i tändningen? Du kan förmodligen testa genom att köra tillfälligt med ett extra batteri som du kopplar enbart tändningen till, eller enbart hastighetsmätaren. Om felet försvinner kan du prova något slags filter, jag vet inte hur mycket ström fördelaren med tändspole och grejer drar, kanske skulle ett sånt här filter för bilstereo funka?
https://www.mds.se/hp-13nf.html

Ja jag har också vart inne på att prova med ett separat batteri,  jag har också känslan av att det är något jord fel.

4 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
Xebers76 skrev:
HEI har ett separat uttag för varvmätare vill jag minnas. Är det detta som användts?

Ja det stämmer,  men hastighetsmätaren är inte kopplad till den, utan hastighetsmätaren har bara plus och minus, jag får känslan av att det kryper ström någonstans.

5 835 Inlägg
11 februari 2022
Var går kablaget till hastighetsgivaren och var sitter hastighetsgivaren?

Mest troligt störningar från högeffektständningen som orsakar dina bekymmer eftersom det uppstod direkt efter du uppgraderar till HEI från brytarspets (antar jag).

Sök