Topplockspackning Mercedes E420 V8

Lilametallic
12 februari 2022 · 36 Inlägg

Hallå!

Köpte mig ett projekt och förra ägaren kunde inte ge mig så mycket mer information än att han pendlat med den. Blev ståendes sista året, men lät den stå på tomgång ibland. Jag märkte att det började blossa vit rök ur piporna och började felsöka. Både stickan och locket är täckta med fin olja. Tappade ur oljan och den såg väldigt fin ut, även filtret. Däremot så är det lite geggigt runt packnings området på toppblocket, så jag gjorde ett komp test och fick följande resultat.

Cyl 1: 13,5kg / 195 psi
Cyl 2: 13,5kg / 195 psi
Cyl 3: 13,5kg / 195 psi
Cyl 4: 13,5kg / 195 psi
Cyl 5: 12kg / 170 psi
Cyl 6: 13kg/ 185psi
Cyl 7: 13,5kg / 195 psi
Cyl 8: 13,5kg / 195 psi

Jag har inte märkt några läckage eller förändringar på kylarvätskan, kanske läcker så pass lite att den inte hunnit varna?

Kan det vara packningen som spruckit? Slitna ventiler?


/// Lilametallic

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
caromania Forummoderator
12 februari 2022 · 9 296 Inlägg

Det låter snarare som kondens. Om du inte ska köra bilen så är det bättre att låta den vara avstängd helt, lite ”varmkörning” gör mer skada än nytta.

Värdena ser bra ut, det som är lägre är nog inget att bry sig om.

Jag skulle ta ut den på en 5milatripp på motorvägen (i laglig fart) för att röja ur eventuell kondens.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lilametallic
12 februari 2022 · 36 Inlägg

caromania skrev:
Det låter snarare som kondens. Om du inte ska köra bilen så är det bättre att låta den vara avstängd helt, lite ”varmkörning” gör mer skada än nytta.

Värdena ser bra ut, det som är lägre är nog inget att bry sig om.

Jag skulle ta ut den på en 5milatripp på motorvägen (i laglig fart) för att röja ur eventuell kondens.

Jag körde hem bilen drygt 20mil i laglig takt, sedan provade jag att pressa honom när jag närmade mig hem för att se om något döljde sig, men han gick jätte fint utan misständningar eller konstiga vibrationer. Tanten låg bakom mig och sa att han rök när jag stod still vid rödljusen, men i rörelse såg allt normalt ut.

Nu har jag idé torka och vet inte vart jag ska leta eller tro.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Jesper328
12 februari 2022 · 2 333 Inlägg

Kompen ligger ju bra till.
I värsta fall så kan du ha något minimalt läck på egr-kylaren, om den nu är utrustad med en sådan.

I sånt här väder vi har nu så bolmar ju de flesta bilarna ändå.

Up the RA
Lilametallic
12 februari 2022 · 36 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kompen ligger ju bra till.
I värsta fall så kan du ha något minimalt läck på egr-kylaren, om den nu är utrustad med en sådan.

I sånt här väder vi har nu så bolmar ju de flesta bilarna ändå.

Får ta en titt på det imorgon. Absolut bolmar det lite nu i kylan.

Min andra tanke var om vevhuset kan vara igensotat? Eller är jag ute och cyklar?

Notera att det här är mitt första projekt, och är och djupdyker på mer avancerad teknik för mer kunskap.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
doktorduett
13 februari 2022 · 340 Inlägg

det låter som du letar fel som inte finns
var +20 eller -20 när frun sa den rök, ryker den mer än din andra bil

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2022 · 10 244 Inlägg

Stor motor = förbrukar mycket soppa = mer avgaser = mer kondens = mer vattenånga...

Jag tror också att du letar efter ett fel som inte finns!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lilametallic
13 februari 2022 · 36 Inlägg

Ni kanske har rätt, gör en service och fyller på nya vätskor. Sen får jag helt enkelt köra som vanligt men hålla lite koll.

Tack för er feedback!

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Lilametallic
5 mars 2022 · 36 Inlägg

Nu har jag gjort stor service på bilen och kört en sväng på 1h. Plockade bort oljekorken och där visade sig choklad moussen. Det är väl bara plocka ur motorn och byta packningen, om nu inte toppen är sprucken dvs.

Jag har svårt att tro att något har gjorts på motorn sedan fabrik. Tänkte byta alla slangar och kablar. Vad mer skulle jag satsa på att göra medans motorn är ur?

Senast redigerat av Lilametallic (5 mars 2022)

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Jesper328
6 mars 2022 · 2 333 Inlägg

Att det är gegga på påfyllningslocket säger egentligen ingenting om dåliga toppackningar.

Försvinner det inte kylarvätska behöver du inte oroa dig, och om det gör det så bör systemet trycksättas och man bör kontrollera ordentligt efter yttre läckage innan man ens funderar på att plocka ur motorn.
Finns även gasmätare för att se om du har avgaser i kylsystemet.

Up the RA
Lilametallic
6 mars 2022 · 36 Inlägg

Jesper328 skrev:
Att det är gegga på påfyllningslocket säger egentligen ingenting om dåliga toppackningar.

Försvinner det inte kylarvätska behöver du inte oroa dig, och om det gör det så bör systemet trycksättas och man bör kontrollera ordentligt efter yttre läckage innan man ens funderar på att plocka ur motorn.
Finns även gasmätare för att se om du har avgaser i kylsystemet.

Jag har kollat i princip allt jag vet om för att slippa byta packningen. Men jag hittar inga fel, förutom nu när oljan var skummig och avgassystemet pinkade. Har svårt att tyda på om det är glykol eller vatten. Kondens kan det väl omöjligt vara då vi pratar om flera centiliter. Expansionskärlet bygger tryck, men har inte fått några bubblor eller avgas dofter. Nu har även bilen börjat varna för låg kylvätskenivå trotts att den är full. Dessa problem uppstod efter servicen.

Har frågat mig runt bland vänner och verkstäder och alla vill säga topplockspackning. Vad har jag för fler alternativ att gå på? Kan det vara så att en sensor behöver bytas för att få allt överstökat? Ska se om jag kan få fram ett litet klipp på bilen igång.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Brådhis * Voff voff *
6 mars 2022 · 10 244 Inlägg

Är oljan mjölkig eller är det bara på locket? Är det bara på locket så är det kondens.

Kondensen ur avgassystemet är helt normal med dagens etanolinblandning och din bils förbrukning.

Försvinner det kylvatten?

Tryck ska du ha i kylsystemet, annars är det trasigt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
6 mars 2022 · 2 333 Inlägg

Lilametallic skrev:

Jesper328 skrev:
Att det är gegga på påfyllningslocket säger egentligen ingenting om dåliga toppackningar.

Försvinner det inte kylarvätska behöver du inte oroa dig, och om det gör det så bör systemet trycksättas och man bör kontrollera ordentligt efter yttre läckage innan man ens funderar på att plocka ur motorn.
Finns även gasmätare för att se om du har avgaser i kylsystemet.

Jag har kollat i princip allt jag vet om för att slippa byta packningen. Men jag hittar inga fel, förutom nu när oljan var skummig och avgassystemet pinkade. Har svårt att tyda på om det är glykol eller vatten. Kondens kan det väl omöjligt vara då vi pratar om flera centiliter. Expansionskärlet bygger tryck, men har inte fått några bubblor eller avgas dofter. Nu har även bilen börjat varna för låg kylvätskenivå trotts att den är full. Dessa problem uppstod efter servicen.

Har frågat mig runt bland vänner och verkstäder och alla vill säga topplockspackning. Vad har jag för fler alternativ att gå på? Kan det vara så att en sensor behöver bytas för att få allt överstökat? Ska se om jag kan få fram ett litet klipp på bilen igång.

Jo, det kan samlas väldigt mycket kondens i ett avgassystem, speciellt på din bil som har dubbla rör.

Kylsystemet skall bygga tryck.
Högre tryck = högre kokpunkt.

Prova att ta en tuschpenna och markera kylarvätskenivån vid kall motor, och kör sedan en vecka eller så och kontrollera nivån igen när motorn är kall.

Förbränner motorn kylarvätska så ryker det MYCKET och tjockt.

Up the RA
Lilametallic
6 mars 2022 · 36 Inlägg

Brådhis skrev:
Är oljan mjölkig eller är det bara på locket? Är det bara på locket så är det kondens.

Kondensen ur avgassystemet är helt normal med dagens etanolinblandning och din bils förbrukning.

Försvinner det kylvatten?

Tryck ska du ha i kylsystemet, annars är det trasigt.

Oljan som jag tömde ur var kolsvart och såg väldigt fin ut när jag tappade ur allt. Då hade jag kört bilen ifrån Sala till Eskilstuna.

Det skummiga uppstod nu när jag bytte olja, då har ändå bilen stått i varmgarage i dryga 2v.

Jag ska undersöka kylvattennivån mer, var inga större förändringar. Jag återkommer med uppdateringar.


Jesper328 skrev:

Lilametallic skrev:

Jesper328 skrev:
Att det är gegga på påfyllningslocket säger egentligen ingenting om dåliga toppackningar.

Försvinner det inte kylarvätska behöver du inte oroa dig, och om det gör det så bör systemet trycksättas och man bör kontrollera ordentligt efter yttre läckage innan man ens funderar på att plocka ur motorn.
Finns även gasmätare för att se om du har avgaser i kylsystemet.

Jag har kollat i princip allt jag vet om för att slippa byta packningen. Men jag hittar inga fel, förutom nu när oljan var skummig och avgassystemet pinkade. Har svårt att tyda på om det är glykol eller vatten. Kondens kan det väl omöjligt vara då vi pratar om flera centiliter. Expansionskärlet bygger tryck, men har inte fått några bubblor eller avgas dofter. Nu har även bilen börjat varna för låg kylvätskenivå trotts att den är full. Dessa problem uppstod efter servicen.

Har frågat mig runt bland vänner och verkstäder och alla vill säga topplockspackning. Vad har jag för fler alternativ att gå på? Kan det vara så att en sensor behöver bytas för att få allt överstökat? Ska se om jag kan få fram ett litet klipp på bilen igång.

Jo, det kan samlas väldigt mycket kondens i ett avgassystem, speciellt på din bil som har dubbla rör.

Kylsystemet skall bygga tryck.
Högre tryck = högre kokpunkt.

Prova att ta en tuschpenna och markera kylarvätskenivån vid kall motor, och kör sedan en vecka eller så och kontrollera nivån igen när motorn är kall.

Förbränner motorn kylarvätska så ryker det MYCKET och tjockt.

Grejen är den att tidigare ägare har kapat piporna och svetsat ihop dem till ett. Varför vet jag inte, men jag tror det har med plånboken att göra när dem skulle byta katten. Jobbet var enormt dåligt gjort dock.

I början rök det så mycket att man knappt kunde se igenom det. Men efter servicen, rengjorda spridare och putsade tändstift så fick jag bukt på det. Om det var orsaken vågar jag inte svara, men nu ryker han som vanlig gammal bensinare.

Tog kontakt med säljaren och han kunde inte ge mig någon nyttigare info. Jag övervakar och testar kylaren så återkommer jag med uppdatering.

Mercedes W210 E420 "Black8" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang