Verkstad lyckades inte lösa problemet.

JacobW30
15 februari 2022 · 119 Inlägg

Har då lämnat in min bil med symtomen:
Svårstartad (behöver startgas) och orkeslös på högre varv.

Verkstan har då bytt ut nästan alla delarna på bilen men inte löst felet. Detta blev ju då inte billigt.

Dom säger att dom inte kan göra mer på bilen och att jag får hämta ut den. Men nu har bilen ännu mer symtom:
Knackande, dör efter några minuter, och startar knappt med startgasen.

Hur funkar detta nu? Nu hämtar jag ut min bil utan att du lyckas fixa den och bilen är värre än den va i min ägo. Är detta okej? Någon lag som säger något?

Jesper328
15 februari 2022 · 2 371 Inlägg

Hur såg dialogen med verkstaden ut?
Oavsett så har du väl godkänt de reparationer de utfört.

Knivigt, kolla MRF.

Up the RA
JacobW30
15 februari 2022 · 119 Inlägg

Ja jag har godkänt det, tänkte mer hur det funkar när en verkstad inte kunde lösa felet och nu är bilen sämre.

Svenska_bil
15 februari 2022 · 218 Inlägg

Vad är det för bil och årsmodell?

Har du godkänt alla reparationer så kan du inget göra om dom nu inte lovat att ”byter vi den här delen så garanterar vi att den funkar efteråt”.
DÅ, kan du såklart försöka göra en deal med verkstaden så dom kanske bjussar på lite goodwill på fakturabeloppet.

Xebers76
15 februari 2022 · 2 266 Inlägg

En tråkig sanning med dagens enormt avancerade bilar är att det ibland är extremt svårt att få fram felet även om man är expert på just den modellen. Tyvärr.

Sen kan säkert många tycka att jag har helt fel.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2022 · 14 047 Inlägg

Xebers76 skrev:
En tråkig sanning med dagens enormt avancerade bilar är att det ibland är extremt svårt att få fram felet även om man är expert på just den modellen. Tyvärr.

Sen kan säkert många tycka att jag har helt fel.

Jag tror att det skulle gå att klara sig utan en hel del saker som bara krånglar till det på dagens bilar!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
JacobW30
15 februari 2022 · 119 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Vad är det för bil och årsmodell?

Har du godkänt alla reparationer så kan du inget göra om dom nu inte lovat att ”byter vi den här delen så garanterar vi att den funkar efteråt”.
DÅ, kan du såklart försöka göra en deal med verkstaden så dom kanske bjussar på lite goodwill på fakturabeloppet.

Han har lovat 2 gånger på sitt heder o samvete att den ska bli bra

Xebers76
15 februari 2022 · 2 266 Inlägg

Då missbrukar han dem orden, för det kan han inte veta. Vi snackar mekanik och elektronik, dem gör inte som dem borde bara för att man svurit på sin mors namn. Inte heller felsökningen är helig bara för att man sagt så.

torsen
16 februari 2022 · 7 236 Inlägg

Vad för fabrikat, modell och årgång?

xXSammy
16 februari 2022 · 6 569 Inlägg

torsen skrev:
Vad för fabrikat, modell och årgång?

https://www.garaget.org/forum/search.ph … 1202815433

V70 D5 kanske?

----------

Är någon av spridarna bytta? Vissa gånger sätts det inga felkoder utan signalen måste kontrolleras med ett oscilloskop, alternativt kolla datalogg.. eller göra läcktest

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
16 februari 2022 · 10 278 Inlägg

MelvinTurbo skrev:
Har då lämnat in min bil med symtomen:
Svårstartad (behöver startgas) och orkeslös på högre varv.

Verkstan har då bytt ut nästan alla delarna på bilen men inte löst felet. Detta blev ju då inte billigt.

Dom säger att dom inte kan göra mer på bilen och att jag får hämta ut den. Men nu har bilen ännu mer symtom:
Knackande, dör efter några minuter, och startar knappt med startgasen.

Hur funkar detta nu? Nu hämtar jag ut min bil utan att du lyckas fixa den och bilen är värre än den va i min ägo. Är detta okej? Någon lag som säger något?

Oftast blir ju fel värre när man kör med dom. Gäller säkert även din bil. Eller har du bärgat den till och från verkstaden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2022 · 17 475 Inlägg

Har de kollat dieseltrycket in i spridarna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
17 februari 2022 · 301 Inlägg

Xebers76 skrev:
En tråkig sanning med dagens enormt avancerade bilar är att det ibland är extremt svårt att få fram felet även om man är expert på just den modellen. Tyvärr.

Sen kan säkert många tycka att jag har helt fel.

Sedan kan man diskutera begreppet "expert". Många är kallade men få är utvalda. Faktiskt!
Därför bytte verkstan allt utan att felsöka. Sedan får kunden betala för att verkstan inte hade utbildad personal. Tråkigt!

Senast redigerat av Robban_F (17 februari 2022)

Robban_F Avstängd
17 februari 2022 · 301 Inlägg

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:
En tråkig sanning med dagens enormt avancerade bilar är att det ibland är extremt svårt att få fram felet även om man är expert på just den modellen. Tyvärr.

Sen kan säkert många tycka att jag har helt fel.

Jag tror att det skulle gå att klara sig utan en hel del saker som bara krånglar till det på dagens bilar!

/Benny

Jo, men då kan tillverkare och verkstäder inte ta lika mycket betalt som de nu gör för en teknik som de inte har en aning om hur den fungerar!

Senast redigerat av Robban_F (17 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang